PinguinLutosa wordt omgedoopt tot Greenyard Foods | RetailDetail

PinguinLutosa wordt omgedoopt tot Greenyard Foods

PinguinLutosa wordt omgedoopt tot Greenyard Foods

De voormalige voedingsgroep PinguinLutosa verandert zijn naam op 1 september in Greenyard Foods. De wijziging komt er omdat het concern zich wil focussen op het vermarkten van groenten en fruit, evenals gebruiksklare bereidingen in diepvries en conserven.

Met nieuwe naam ook nieuwe missie

Het wordt meteen de derde naamswijziging voor de groep, die aanvankelijk Pinguin heette. Het bedrijf was toen ook gespecialiseerd in de verwerking van diepvriesgroenten. Na de overname van aardappelverwerker Lutosa in 2009 werd de naam veranderd in PinguinLutosa. En nu, na het afstoten van Lutosa, wordt het dus Greenyard Foods.

 

De naamswijziging moet ook de internationale ambitie van het bedrijf uitstralen. “Greenyard Foods is een toonaangevende internationale verwerker van oogstverse groenten en fruit tot lang houdbare, lekkere en gezonde voedingsproducten. Onze gebruiksklare producten zijn gemakkelijk en snel te bereiden en bieden convenience als verantwoorde meerwaarde”, luidt de nieuwe bedrijfsmissie.

 

De verwerking van aardappelen hoort daar niet meer bij. Recent verkocht het concern rond topman Hein Deprez daarom de aardappeldivisie Lutosa voor 225 miljoen euro aan het Canadese McCain.

Kapitaalsverhoging van 100 miljoen euro

Om zijn groeiplannen waar te maken, plant het nieuwe Greenyard Foods ook om voor 100 miljoen euro aan vers geld op te halen via de uitgifte van bedrijfsobligaties.

 

Concrete bestedingen ziet het bedrijf onder meer in de aankoop van vier vastgoedcomplexen van Union Fermière Morbihannaise, waarvan twee in Frankrijk, één in Polen en één in Hongarije. Ook de aankoop van een pand in het Britse Boston staat op het programma. Het gaat om sites die het bedrijf nu al gebruikt voor zijn activiteiten, maar waarvan het nog geen eigenaar was.

 

Operationeel wil het bedrijf meer inzetten op een verdere doorbraak in nieuwe markten buiten Europa en op meer productinnovatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top