PinguinLutosa wordt omgedoopt tot Greenyard Foods | RetailDetail

PinguinLutosa wordt omgedoopt tot Greenyard Foods

PinguinLutosa wordt omgedoopt tot Greenyard Foods

De voormalige voedingsgroep PinguinLutosa verandert zijn naam op 1 september in Greenyard Foods. De wijziging komt er omdat het concern zich wil focussen op het vermarkten van groenten en fruit, evenals gebruiksklare bereidingen in diepvries en conserven.

Met nieuwe naam ook nieuwe missie

Het wordt meteen de derde naamswijziging voor de groep, die aanvankelijk Pinguin heette. Het bedrijf was toen ook gespecialiseerd in de verwerking van diepvriesgroenten. Na de overname van aardappelverwerker Lutosa in 2009 werd de naam veranderd in PinguinLutosa. En nu, na het afstoten van Lutosa, wordt het dus Greenyard Foods.

 

De naamswijziging moet ook de internationale ambitie van het bedrijf uitstralen. “Greenyard Foods is een toonaangevende internationale verwerker van oogstverse groenten en fruit tot lang houdbare, lekkere en gezonde voedingsproducten. Onze gebruiksklare producten zijn gemakkelijk en snel te bereiden en bieden convenience als verantwoorde meerwaarde”, luidt de nieuwe bedrijfsmissie.

 

De verwerking van aardappelen hoort daar niet meer bij. Recent verkocht het concern rond topman Hein Deprez daarom de aardappeldivisie Lutosa voor 225 miljoen euro aan het Canadese McCain.

Kapitaalsverhoging van 100 miljoen euro

Om zijn groeiplannen waar te maken, plant het nieuwe Greenyard Foods ook om voor 100 miljoen euro aan vers geld op te halen via de uitgifte van bedrijfsobligaties.

 

Concrete bestedingen ziet het bedrijf onder meer in de aankoop van vier vastgoedcomplexen van Union Fermière Morbihannaise, waarvan twee in Frankrijk, één in Polen en één in Hongarije. Ook de aankoop van een pand in het Britse Boston staat op het programma. Het gaat om sites die het bedrijf nu al gebruikt voor zijn activiteiten, maar waarvan het nog geen eigenaar was.

 

Operationeel wil het bedrijf meer inzetten op een verdere doorbraak in nieuwe markten buiten Europa en op meer productinnovatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.