PinguinLutosa wordt omgedoopt tot Greenyard Foods

PinguinLutosa wordt omgedoopt tot Greenyard Foods

De voormalige voedingsgroep PinguinLutosa verandert zijn naam op 1 september in Greenyard Foods. De wijziging komt er omdat het concern zich wil focussen op het vermarkten van groenten en fruit, evenals gebruiksklare bereidingen in diepvries en conserven.

Met nieuwe naam ook nieuwe missie

Het wordt meteen de derde naamswijziging voor de groep, die aanvankelijk Pinguin heette. Het bedrijf was toen ook gespecialiseerd in de verwerking van diepvriesgroenten. Na de overname van aardappelverwerker Lutosa in 2009 werd de naam veranderd in PinguinLutosa. En nu, na het afstoten van Lutosa, wordt het dus Greenyard Foods.

 

De naamswijziging moet ook de internationale ambitie van het bedrijf uitstralen. “Greenyard Foods is een toonaangevende internationale verwerker van oogstverse groenten en fruit tot lang houdbare, lekkere en gezonde voedingsproducten. Onze gebruiksklare producten zijn gemakkelijk en snel te bereiden en bieden convenience als verantwoorde meerwaarde”, luidt de nieuwe bedrijfsmissie.

 

De verwerking van aardappelen hoort daar niet meer bij. Recent verkocht het concern rond topman Hein Deprez daarom de aardappeldivisie Lutosa voor 225 miljoen euro aan het Canadese McCain.

Kapitaalsverhoging van 100 miljoen euro

Om zijn groeiplannen waar te maken, plant het nieuwe Greenyard Foods ook om voor 100 miljoen euro aan vers geld op te halen via de uitgifte van bedrijfsobligaties.

 

Concrete bestedingen ziet het bedrijf onder meer in de aankoop van vier vastgoedcomplexen van Union Fermière Morbihannaise, waarvan twee in Frankrijk, één in Polen en één in Hongarije. Ook de aankoop van een pand in het Britse Boston staat op het programma. Het gaat om sites die het bedrijf nu al gebruikt voor zijn activiteiten, maar waarvan het nog geen eigenaar was.

 

Operationeel wil het bedrijf meer inzetten op een verdere doorbraak in nieuwe markten buiten Europa en op meer productinnovatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top