Poster in etalage Maison Dandoy zorgt voor opschudding | RetailDetail

Poster in etalage Maison Dandoy zorgt voor opschudding

Poster in etalage Maison Dandoy zorgt voor opschudding
© Maison Dandoy

Een poster in de etalage van koekjesbakker Maison Dandoy zorgt voor heel wat opschudding bij een aantal klanten. De poster werd gemaakt door de Parijse kunstenaar Thomas Lelu in het kader van Valentijn, maar is volgens sommige klanten te seksistisch.

Machismo of kunst?

Op de poster is te zien hoe een vrouw in roze panty’s voorovergebogen staat, terwijl haar bovenlichaam wordt verborgen door een hartvormig koekje. Sommige klanten vinden dat Maison Dandoy vrouwen als object gebruikt, om zo koekjes te kunnen verkopen.

 

Maison Dandoy vindt het spijtig dat een aantal mensen de poster op die manier opvatten en wijst erop dat er nog andere posters zijn, waarbij wordt gebruik gemaakt van beelden van mannen en koppels. De aantijging van seksisme duwt het zo resoluut van zich af.

 

Bianca Debaets, Staatssecretaris voor Gelijke Kansen, zegt echter dat dit soort beelden niet meer van deze tijd zijn en dat ze vertrekken van een soort machismo, waarbij vrouwen als een object worden gezien.

 

Maison Dandoy is het daar niet mee eens, maar zegt dat het begrijpt dat het beeld verwarring kan oproepen als het uit zijn context wordt bekeken en stelt dat het in de toekomst meer aandacht zal hebben voor dit soort zaken. Bij het bedrijf vinden ze het ook frappant dat enkele vrouwelijke politici enkel praten over dit beeld, maar dat ze met geen woord reppen over de posters waarop enkel een man te zien is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.