Poster in etalage Maison Dandoy zorgt voor opschudding

Poster in etalage Maison Dandoy zorgt voor opschudding
© Maison Dandoy

Een poster in de etalage van koekjesbakker Maison Dandoy zorgt voor heel wat opschudding bij een aantal klanten. De poster werd gemaakt door de Parijse kunstenaar Thomas Lelu in het kader van Valentijn, maar is volgens sommige klanten te seksistisch.

Machismo of kunst?

Op de poster is te zien hoe een vrouw in roze panty’s voorovergebogen staat, terwijl haar bovenlichaam wordt verborgen door een hartvormig koekje. Sommige klanten vinden dat Maison Dandoy vrouwen als object gebruikt, om zo koekjes te kunnen verkopen.

 

Maison Dandoy vindt het spijtig dat een aantal mensen de poster op die manier opvatten en wijst erop dat er nog andere posters zijn, waarbij wordt gebruik gemaakt van beelden van mannen en koppels. De aantijging van seksisme duwt het zo resoluut van zich af.

 

Bianca Debaets, Staatssecretaris voor Gelijke Kansen, zegt echter dat dit soort beelden niet meer van deze tijd zijn en dat ze vertrekken van een soort machismo, waarbij vrouwen als een object worden gezien.

 

Maison Dandoy is het daar niet mee eens, maar zegt dat het begrijpt dat het beeld verwarring kan oproepen als het uit zijn context wordt bekeken en stelt dat het in de toekomst meer aandacht zal hebben voor dit soort zaken. Bij het bedrijf vinden ze het ook frappant dat enkele vrouwelijke politici enkel praten over dit beeld, maar dat ze met geen woord reppen over de posters waarop enkel een man te zien is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top