Poster in etalage Maison Dandoy zorgt voor opschudding

Poster in etalage Maison Dandoy zorgt voor opschudding
© Maison Dandoy

Een poster in de etalage van koekjesbakker Maison Dandoy zorgt voor heel wat opschudding bij een aantal klanten. De poster werd gemaakt door de Parijse kunstenaar Thomas Lelu in het kader van Valentijn, maar is volgens sommige klanten te seksistisch.

Machismo of kunst?

Op de poster is te zien hoe een vrouw in roze panty’s voorovergebogen staat, terwijl haar bovenlichaam wordt verborgen door een hartvormig koekje. Sommige klanten vinden dat Maison Dandoy vrouwen als object gebruikt, om zo koekjes te kunnen verkopen.

 

Maison Dandoy vindt het spijtig dat een aantal mensen de poster op die manier opvatten en wijst erop dat er nog andere posters zijn, waarbij wordt gebruik gemaakt van beelden van mannen en koppels. De aantijging van seksisme duwt het zo resoluut van zich af.

 

Bianca Debaets, Staatssecretaris voor Gelijke Kansen, zegt echter dat dit soort beelden niet meer van deze tijd zijn en dat ze vertrekken van een soort machismo, waarbij vrouwen als een object worden gezien.

 

Maison Dandoy is het daar niet mee eens, maar zegt dat het begrijpt dat het beeld verwarring kan oproepen als het uit zijn context wordt bekeken en stelt dat het in de toekomst meer aandacht zal hebben voor dit soort zaken. Bij het bedrijf vinden ze het ook frappant dat enkele vrouwelijke politici enkel praten over dit beeld, maar dat ze met geen woord reppen over de posters waarop enkel een man te zien is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top