Poster in etalage Maison Dandoy zorgt voor opschudding

Poster in etalage Maison Dandoy zorgt voor opschudding
© Maison Dandoy

Een poster in de etalage van koekjesbakker Maison Dandoy zorgt voor heel wat opschudding bij een aantal klanten. De poster werd gemaakt door de Parijse kunstenaar Thomas Lelu in het kader van Valentijn, maar is volgens sommige klanten te seksistisch.

Machismo of kunst?

Op de poster is te zien hoe een vrouw in roze panty’s voorovergebogen staat, terwijl haar bovenlichaam wordt verborgen door een hartvormig koekje. Sommige klanten vinden dat Maison Dandoy vrouwen als object gebruikt, om zo koekjes te kunnen verkopen.

 

Maison Dandoy vindt het spijtig dat een aantal mensen de poster op die manier opvatten en wijst erop dat er nog andere posters zijn, waarbij wordt gebruik gemaakt van beelden van mannen en koppels. De aantijging van seksisme duwt het zo resoluut van zich af.

 

Bianca Debaets, Staatssecretaris voor Gelijke Kansen, zegt echter dat dit soort beelden niet meer van deze tijd zijn en dat ze vertrekken van een soort machismo, waarbij vrouwen als een object worden gezien.

 

Maison Dandoy is het daar niet mee eens, maar zegt dat het begrijpt dat het beeld verwarring kan oproepen als het uit zijn context wordt bekeken en stelt dat het in de toekomst meer aandacht zal hebben voor dit soort zaken. Bij het bedrijf vinden ze het ook frappant dat enkele vrouwelijke politici enkel praten over dit beeld, maar dat ze met geen woord reppen over de posters waarop enkel een man te zien is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top