RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Daarom willen FMCG-merken (geen) retailer worden

icon
Food12 augustus, 2016

Steeds meer FMCG-merken onderzoeken de mogelijkheden om online rechtstreeks te verkopen aan de consument. Moeten retailers zich bedreigd voelen? 

 

Het Nespresso-model

Klassieke FMCG-merken zijn stikjaloers op Nespresso. Met dit merk is Nestlé er immers in geslaagd om een miljoenenbusiness te creëren die niet afhankelijk is van retailers om de consument te bereiken. Het zette eigen distributiekanalen op, zowel online als met fysieke boetieks. 

De voordelen zijn legio. Een hogere reactiesnelheid, want volledige controle over de logistieke keten en het assortiment. Geen lastige onderhandelingen met inkopers, geen introductie- en folderbijdragen, geen risico om geschrapt te worden. En vooral: rechtstreeks contact met de eindconsument. Al moet het merk nu, toegegeven, wel de concurrentie dulden van goedkopere huismerken in de supermarkt.

Kan Nespresso andere FMCG-merken inspireren? Misschien wel, onder het motto “elimineer de tussenpersoon”. Kijk bijvoorbeeld naar de recente aankoop van Dollar Shave Club door Unilever – tegen een best hoge prijs. De abonnementsdienst voor scheerproducten handelt rechtstreeks met de eindklant en heeft dus evenmin retailers nodig. 

 

Uberisering

Merken onderzoeken al enkele jaren de mogelijkheid om zelf retailertje te spelen. In de VS heeft Procter & Gamble de webshop www.pgshop.com waar consumenten alle P&G-producten kunnen kopen. Er was ook een Duitse versie, www.pgshop.de, die echter alweer een tijdje gesloten is. P&G benadrukt dat het online koopgedrag beter wil leren begrijpen. Om dezelfde reden nam de multinational al in 2008 een belang in online retailer Ocado. 

Het lijkt duidelijk dat P&G met die uitleg zijn klanten, de grote retailers, niet wil verontrusten. Toch verkent de multinational verder het online terrein. In Atlanta lanceerde de producent zopas de Tide Wash Club, een abonnementsdienst die op regelmatige basis Tide wascapsules gratis aan huis levert. In Chicago is er de dienst Tide Spin: consumenten kunnen met een smartphone app hun was laten ophalen (en schoon weer laten afleveren) door koeriers van Tide. Intern spreekt het bedrijf over de “Uberisering” van de was. 

P&G ontwikkelde trouwens al een antwoord op het succes van Dollar Shave Club (dat prat gaat op 3,2 miljoen abonnees): de Gillette Shave Club. Het is P&G ook hier niet enkel om additionele omzet te doen. Het bedrijf wil vooral leren uit de directe contacten met consumenten (vaak jongere generaties, die minder trouw zijn aan de vlaggenschipmerken van de groep). 

 

Ambitieus

P&G is niet de enige. In Duitsland heeft voedingsgigant Nestlé de webwinkel Nestlé Marktplatz, waar consumenten niet enkel informatie vinden en aan wedstrijden kunnen deelnemen, maar ook producten kunnen bestellen uit het ruime Nestlé-aanbod. Volgens Nestlé gaat het vooral om varianten die moeilijk in de supermarkt te vinden zijn – maar bij een snel bezoek aan de webshop valt onze blik meteen op een tablet Galak witte chocolade, een bokaal Nescafé Gold en een blik Quality Street snoepjes, toch niet meteen collector’s items. Vers en diepvries echter zijn niet beschikbaar. 

Bij cosmeticaproducent L’Oréal maakt e-commerce nu al 6% van de omzet uit. Met name voor haar luxeproducten ziet de groep potentieel. Ook Mondelez is ambitieus. De onderneming mikt op een online omzet van 1 miljard dollar tegen 2020. Het leeuwendeel van die omzet zou wel gerealiseerd worden via retailpartners als Amazon en Alibaba, maar op z’n minst een deel wil Mondelez rechtstreeks verkopen. Er waren al tests met gepersonaliseerde Oreo koekjes bijvoorbeeld. 

 

Risico’s

Online is een groeimarkt. De doorbraak van mobiel internet en smartphoneapps maakt het voor sterke merken steeds makkelijker om consumenten rechtstreeks te bereiken. De verleiding om dat dan ook te doen, is groot. Toch lijken veel merken op twee gedachten te hinken. Direct verkopen klinkt mooi, maar zo’n distributiemodel rendabel krijgen, is geen sinecure. Consumenten zullen ook niet gauw het gemak van “one stop shopping” bij hun supermarkt (offline of online) opgeven.  

De strategie is bovendien niet zonder risico’s. Retailers zouden wel eens geprikkeld kunnen reageren wanneer meer leveranciers ook concurrenten worden. En hun macht is nog steeds erg groot. Merken die voor 90% afhangen van verkoop via de supermarkt, hebben veel meer te verliezen dan te winnen. Zij zullen voorlopig niet voluit gaan met e-commerce. Het risico is gewoon te groot. 

 

Mogelijkheden

Wel zetten deze merken stappen om kennis te vergaren over online koopgedrag. Ook sluiten ze partnerships met grote online retailers als Amazon en Alibaba. Mars bijvoorbeeld ging een samenwerking aan met Alibaba om z’n merken beschikbaar te maken voor de Chinese consument. En de populairste drie Amazon Dash bestelknoppen in de VS zijn er voor merken van P&G (de volledige top tien vind je hier). 

Voor geheel nieuwe initiatieven ligt er online echter een brede boulevard aan mogelijkheden open. Je ziet multinationals als Unilever en P&G dan ook vaker investeren in digitale startups. Clubformules, abonnementsdiensten, bestelapps… wees maar zeker dat de grote merkfabrikanten elke optie ten gronde zullen onderzoeken en uittesten. Ze zouden wel gek zijn om het niet te doen. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN