'Prijsverlagingen Delhaize zijn geen oorlogsverklaring'

'Prijsverlagingen Delhaize zijn geen oorlogsverklaring'

Delhaize verlaagt ruim 300 nationale merkproducten in de categorie drogmetica permanent in prijs, amper een week nadat Carrefour zijn nieuwe campagne “Goedkopen kan je ook bij Carrefour” officieel heeft gelanceerd in België. Toch is dit niet het begin van een nieuwe prijzenoorlog, menen analisten.

Colruyt volgt tot op de eurocent

In de rayons parfumerie en drogisterij vinden klanten van Delhaize sinds 23 februari op een 300-tal producten prijsverminderingen terug van gemiddeld 7%, met uitschieters tot 25%. Met de actie wil de keten zijn prijsimago verder verbeteren. Carrefour beoogt eerder al net hetzelfde met zijn nieuwe campagne, namelijk “het verschil tussen ons prijsimago en de echte prijspositionering kleiner maken.”

 

Colruyt is het zijn laagsteprijsgarantie natuurlijk verplicht om meteen te volgen. Vanmorgen waren de prijzen – of toch alleszins van de tien producten die Delhaize als voorbeeld aanhaalt in zijn perscommuniqué – bij de softdiscounter netjes verlaagd, vaak tot precies één eurocent onder de nieuwe Delhaizeprijs.

 

‘Niemand wil zo'n bloedbad’

Hoewel sommige media in de zet van Delhaize graag een oorlogsverklaring zien, zullen de Belgische supermarkten zich echter niet tot een prijzenslag laten verleiden. "Het gaat om een prijsdaling op 300 producten in een segment van zowat 3000 SKU's. Voor die 10% willen ze heus geen prijzenoorlog ontketenen, want dan wordt het een bloedbad onder de liefst 5.400 supermarkten die België rijk is. De supermarktondernemers zijn slim genoeg om dat te vermijden," verklaart Jorg Snoeck van RetailDetail. De prijsverlaging moet eerder worden gezien als een tegemoetkoming aan de consument, die meer en meer zijn vertrouwen verliest en vreest voor zijn koopkracht.

 

Wellicht zit ook de publicatie van de veelbesproken studie ‘Prijsniveau in supermarkten’ van het ministerie voor Economie er voor iets in tussen, want na de huismerkgezinde uitspraken van minister Johan Vande Lanotte zetten zowel Carrefour als Delhaize gretig hun eigen labels in de verf. "Het Carrefour-huismerk – meer dan 3.500 door de consument goedgekeurde producten, zijn gemiddeld 30% goedkoper dan de nationale merken," klinkt het bij de ene. "De meer dan 5.700 Delhaizeproducten zijn 15 tot 30% goedkoper dan vergelijkbare nationale-merkproducten," repliceert de ander.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top