'Prijsverlagingen Delhaize zijn geen oorlogsverklaring' | RetailDetail

'Prijsverlagingen Delhaize zijn geen oorlogsverklaring'

'Prijsverlagingen Delhaize zijn geen oorlogsverklaring'

Delhaize verlaagt ruim 300 nationale merkproducten in de categorie drogmetica permanent in prijs, amper een week nadat Carrefour zijn nieuwe campagne “Goedkopen kan je ook bij Carrefour” officieel heeft gelanceerd in België. Toch is dit niet het begin van een nieuwe prijzenoorlog, menen analisten.

Colruyt volgt tot op de eurocent

In de rayons parfumerie en drogisterij vinden klanten van Delhaize sinds 23 februari op een 300-tal producten prijsverminderingen terug van gemiddeld 7%, met uitschieters tot 25%. Met de actie wil de keten zijn prijsimago verder verbeteren. Carrefour beoogt eerder al net hetzelfde met zijn nieuwe campagne, namelijk “het verschil tussen ons prijsimago en de echte prijspositionering kleiner maken.”

 

Colruyt is het zijn laagsteprijsgarantie natuurlijk verplicht om meteen te volgen. Vanmorgen waren de prijzen – of toch alleszins van de tien producten die Delhaize als voorbeeld aanhaalt in zijn perscommuniqué – bij de softdiscounter netjes verlaagd, vaak tot precies één eurocent onder de nieuwe Delhaizeprijs.

 

‘Niemand wil zo'n bloedbad’

Hoewel sommige media in de zet van Delhaize graag een oorlogsverklaring zien, zullen de Belgische supermarkten zich echter niet tot een prijzenslag laten verleiden. "Het gaat om een prijsdaling op 300 producten in een segment van zowat 3000 SKU's. Voor die 10% willen ze heus geen prijzenoorlog ontketenen, want dan wordt het een bloedbad onder de liefst 5.400 supermarkten die België rijk is. De supermarktondernemers zijn slim genoeg om dat te vermijden," verklaart Jorg Snoeck van RetailDetail. De prijsverlaging moet eerder worden gezien als een tegemoetkoming aan de consument, die meer en meer zijn vertrouwen verliest en vreest voor zijn koopkracht.

 

Wellicht zit ook de publicatie van de veelbesproken studie ‘Prijsniveau in supermarkten’ van het ministerie voor Economie er voor iets in tussen, want na de huismerkgezinde uitspraken van minister Johan Vande Lanotte zetten zowel Carrefour als Delhaize gretig hun eigen labels in de verf. "Het Carrefour-huismerk – meer dan 3.500 door de consument goedgekeurde producten, zijn gemiddeld 30% goedkoper dan de nationale merken," klinkt het bij de ene. "De meer dan 5.700 Delhaizeproducten zijn 15 tot 30% goedkoper dan vergelijkbare nationale-merkproducten," repliceert de ander.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.