'Prijsverlagingen Delhaize zijn geen oorlogsverklaring'

'Prijsverlagingen Delhaize zijn geen oorlogsverklaring'

Delhaize verlaagt ruim 300 nationale merkproducten in de categorie drogmetica permanent in prijs, amper een week nadat Carrefour zijn nieuwe campagne “Goedkopen kan je ook bij Carrefour” officieel heeft gelanceerd in België. Toch is dit niet het begin van een nieuwe prijzenoorlog, menen analisten.

Colruyt volgt tot op de eurocent

In de rayons parfumerie en drogisterij vinden klanten van Delhaize sinds 23 februari op een 300-tal producten prijsverminderingen terug van gemiddeld 7%, met uitschieters tot 25%. Met de actie wil de keten zijn prijsimago verder verbeteren. Carrefour beoogt eerder al net hetzelfde met zijn nieuwe campagne, namelijk “het verschil tussen ons prijsimago en de echte prijspositionering kleiner maken.”

 

Colruyt is het zijn laagsteprijsgarantie natuurlijk verplicht om meteen te volgen. Vanmorgen waren de prijzen – of toch alleszins van de tien producten die Delhaize als voorbeeld aanhaalt in zijn perscommuniqué – bij de softdiscounter netjes verlaagd, vaak tot precies één eurocent onder de nieuwe Delhaizeprijs.

 

‘Niemand wil zo'n bloedbad’

Hoewel sommige media in de zet van Delhaize graag een oorlogsverklaring zien, zullen de Belgische supermarkten zich echter niet tot een prijzenslag laten verleiden. "Het gaat om een prijsdaling op 300 producten in een segment van zowat 3000 SKU's. Voor die 10% willen ze heus geen prijzenoorlog ontketenen, want dan wordt het een bloedbad onder de liefst 5.400 supermarkten die België rijk is. De supermarktondernemers zijn slim genoeg om dat te vermijden," verklaart Jorg Snoeck van RetailDetail. De prijsverlaging moet eerder worden gezien als een tegemoetkoming aan de consument, die meer en meer zijn vertrouwen verliest en vreest voor zijn koopkracht.

 

Wellicht zit ook de publicatie van de veelbesproken studie ‘Prijsniveau in supermarkten’ van het ministerie voor Economie er voor iets in tussen, want na de huismerkgezinde uitspraken van minister Johan Vande Lanotte zetten zowel Carrefour als Delhaize gretig hun eigen labels in de verf. "Het Carrefour-huismerk – meer dan 3.500 door de consument goedgekeurde producten, zijn gemiddeld 30% goedkoper dan de nationale merken," klinkt het bij de ene. "De meer dan 5.700 Delhaizeproducten zijn 15 tot 30% goedkoper dan vergelijkbare nationale-merkproducten," repliceert de ander.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Back to top