RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruytDelhaize
  • Onderwerpen Prijsvergelijking
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Prijsverschil tussen Colruyt en Delhaize werd kleiner”

icon
Food15 januari, 2024
Shutterstock.com

Over de afgelopen twee jaar zijn de prijzen van merkproducten het sterkst gestegen bij Colruyt, en het minst bij Delhaize. Bij Carrefour werden de huismerken fors duurder, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking.

Delhaize gebruikt prijswapen

In de periode sinds januari 2022 zijn de prijzen bij Colruyt gemiddeld gestegen met 30%. Bij Carrefour stegen ze met 24,7% en bij Delhaize met 22%. Dat blijkt uit een analyse van de app PingPrice, die de prijsevolutie van vijftig bekende merken vergeleek over de afgelopen twee jaar bij de drie grootste Belgische foodretailers.

Merkproducten werden overal duurder, maar telkens net iets meer bij Colruyt. De marktleider blijft wel de goedkoopste, maar de prijsverschillen zijn iets kleiner geworden, zegt Christophe Echement, de CEO van PingPrice, aan La DH. Die vaststelling is in lijn met de financiële resultaten die de retailer in september publiceerde: Colruyt kon naar eigen zeggen in 2023 de prijsverhogingen vlotter doorrekenen.

Opmerkelijk is dat de prijzen bij Delhaize in 2022 nog stegen met 22,5%, terwijl ze in 2023 stabiel bleven of zelfs licht daalden. Het lijkt er dus op dat Delhaize prijsverlagingen inzet als wapen om klanten terug te winnen na de heisa rond het toekomstplan dat de retailer begin 2023 aankondigde.

“Retailers verdedigen hun marges”

Op merkniveau heeft Campina de sterkste prijsstijging gekend, gevolgd door Vandemoortele, Materne, Hak en LU. Slechts één merk werd in de onderzochte periode goedkoper: Royco daalde bij Delhaize met 5,46%.

Niet alleen merkproducten werden fors duurder, het geldt ook voor de huismerken. Bij Carrefour werden die gemiddeld zelfs 21,3% duurder, tegenover 17,98% bij Colruyt en 13,57% bij Delhaize. De eersteprijsmerken stegen nog meer in prijs: Simpl (Carrefour) ging 27,63% hoger, 365 van Delhaize steeg 23,71% en Everyday van Colruyt beperkte de stijging tot 18,03%.

De categorieën frituurolie, diepvries, bloem, zuivel en pasta kenden de sterkste prijsverhogingen. Voor olie en zuivel was er in 2023 wel een lichte daling, maar die blijft volgens Echement erg beperkt vergeleken met de enorme stijgingen van de afgelopen twee jaar. De onderzoeker plaatst ook een kritische kanttekening bij de recente prijsconflicten in de sector: retailers profileren zich met die boycotacties als verdedigers van lage prijzen maar verdedigen vooral hun eigen marges, zegt hij.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN