Quick vervolgd wegens uitbuiting personeel | RetailDetail

Quick vervolgd wegens uitbuiting personeel

Quick vervolgd wegens uitbuiting personeel

Het arbeidsauditoraat van Brussel daagt fastfoodketen Quick en 25 franchisenemers voor de correctionele rechtbank. Volgens het auditoraat zijn er de voorbije jaren bij de Belgische hamburgerketen in tientallen filialen in onder meer Brussel, Antwerpen, Luik en Charleroi mensen uitgebuit om 's nachts te poetsen. De zaak komt op 21 juni voor de Brusselse raadkamer.

Quick "mededader"

De onverkwikkelijke affaire kwam in 2006 aan het licht tijdens sociale inspecties. Die brachten aan het licht dat de betrokken restaurants malafide schoonmaakbedrijven inhuurden, die tegen bodemtarieven konden werken omdat hun personeel in het zwart aan de slag was, illegaal in ons land verbleef, een hongerloon verdiende en onmenselijke werkuren moest presteren. 

 

Volgens het Brusselse arbeidsauditoraat is Quick "mededader van de wanpraktijken" omdat het op de hoogte zou zijn geweest van de uitbuiting.

 

"Meteen actie ondernomen"

Rudy Hulsman, algemeen directeur bij Quick Restaurants, verklaart de inbreuken te betreuren "die externe schoonmaakploegen in onze restaurants zouden hebben begaan. Wij staan immers voor een correcte naleving van de wet door al onze franchisenemers. Wij leggen dat zelfs nadrukkelijk op in onze contracten met hen." Medeplichtig is Quick volgens Hulsman dan ook zeker niet: "We zullen aantonen dat we geen enkele contractuele relatie hadden met de schoonmaakbedrijven. We zijn niet medeplichtig aan de inbreuken en zullen dat bewijzen."

 

Naar eigen zeggen is de groep eind december 2011 op de hoogte gebracht van de beschuldigingen, waarna Quick de betrokken franchisehouders sterk heeft aangeraden om de samenwerking met de bewuste schoonmaakbedrijven stop te zetten. Dat is ook gebeurd sinds begin 2012, klinkt het in een persbericht. De groep heeft trouwens op 18 januari klacht ingediend tegen de strafrechterlijke verantwoordelijken van de wanpraktijken. "Wij hebben alle vertrouwen in de goede afloop van dit dossier", aldus nog Rudy Hulsman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.