Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Het rapport "Behind the brands" van Oxfam toont aan dat de suikerproductie wereldwijd 31 miljoen hectare grond inneemt, wat zorgt voor heel wat landroof in ontwikkelingslanden. Omdat ze bij de grootste afnemers van suiker behoren, stelt Oxfam frisdrankproducenten zoals Coca-Cola en PepsiCo medeverantwoordelijk voor de landroof.

"Beter onderzoeken waar suiker vandaan komt"

Het rapport van Oxfam werd vandaag gepubliceerd in het kader van de "Week van de Fair Trade". Tijdens die week wil Oxfam aandacht schenken aan wanpraktijken als deze en ze indien mogelijk een halt toeroepen.

 

"Wij hebben ontdekt dat bedrijven als Coca-Cola, PepsiCo en Associated British Foods land gebruiken in ontwikkelingslanden dat via tussenbedrijven verkregen is", zegt campagneverantwoordelijke Bert Dhondt in "De ochtend" op radio 1. "Dat land is eigenlijk afkomstig van lokale gemeenschappen die er zijn weggejaagd. We willen dat de frisdrankgiganten beter onderzoeken waar hun suiker precies vandaan komt en dat ze daar transparanter over zijn."

 

"Grootste respect voor rechten"

Coca-Cola ontkent ondertussen alle betrokkenheid bij een vorm van landroof. "We verwerpen categorisch de bewering dat wij rechtstreeks betrokken zouden zijn bij gevallen van landroof", zegt Aurélie Gerth van Coca-Cola Belux aan deredactie.be. "Coca-Cola heeft het grootste respect voor de rechten van alle gemeenschappen en bevolkingen en streeft ernaar om het hoogste niveau van verantwoordelijkheid doorheen onze volledige toeleveringsketen te garanderen."

 

Coca-Cola zegt dat het Oxfam al een voorstel heeft gedaan in verband met een plan dat concrete acties inhoudt om landroof tegen te gaan "met inbegrip van een hoger niveau van transparantie wat betreft de toeleveringsketen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije Europese zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7 procent dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Back to top