Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof | RetailDetail

Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Het rapport "Behind the brands" van Oxfam toont aan dat de suikerproductie wereldwijd 31 miljoen hectare grond inneemt, wat zorgt voor heel wat landroof in ontwikkelingslanden. Omdat ze bij de grootste afnemers van suiker behoren, stelt Oxfam frisdrankproducenten zoals Coca-Cola en PepsiCo medeverantwoordelijk voor de landroof.

"Beter onderzoeken waar suiker vandaan komt"

Het rapport van Oxfam werd vandaag gepubliceerd in het kader van de "Week van de Fair Trade". Tijdens die week wil Oxfam aandacht schenken aan wanpraktijken als deze en ze indien mogelijk een halt toeroepen.

 

"Wij hebben ontdekt dat bedrijven als Coca-Cola, PepsiCo en Associated British Foods land gebruiken in ontwikkelingslanden dat via tussenbedrijven verkregen is", zegt campagneverantwoordelijke Bert Dhondt in "De ochtend" op radio 1. "Dat land is eigenlijk afkomstig van lokale gemeenschappen die er zijn weggejaagd. We willen dat de frisdrankgiganten beter onderzoeken waar hun suiker precies vandaan komt en dat ze daar transparanter over zijn."

 

"Grootste respect voor rechten"

Coca-Cola ontkent ondertussen alle betrokkenheid bij een vorm van landroof. "We verwerpen categorisch de bewering dat wij rechtstreeks betrokken zouden zijn bij gevallen van landroof", zegt Aurélie Gerth van Coca-Cola Belux aan deredactie.be. "Coca-Cola heeft het grootste respect voor de rechten van alle gemeenschappen en bevolkingen en streeft ernaar om het hoogste niveau van verantwoordelijkheid doorheen onze volledige toeleveringsketen te garanderen."

 

Coca-Cola zegt dat het Oxfam al een voorstel heeft gedaan in verband met een plan dat concrete acties inhoudt om landroof tegen te gaan "met inbegrip van een hoger niveau van transparantie wat betreft de toeleveringsketen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.