Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof | RetailDetail

Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Het rapport "Behind the brands" van Oxfam toont aan dat de suikerproductie wereldwijd 31 miljoen hectare grond inneemt, wat zorgt voor heel wat landroof in ontwikkelingslanden. Omdat ze bij de grootste afnemers van suiker behoren, stelt Oxfam frisdrankproducenten zoals Coca-Cola en PepsiCo medeverantwoordelijk voor de landroof.

"Beter onderzoeken waar suiker vandaan komt"

Het rapport van Oxfam werd vandaag gepubliceerd in het kader van de "Week van de Fair Trade". Tijdens die week wil Oxfam aandacht schenken aan wanpraktijken als deze en ze indien mogelijk een halt toeroepen.

 

"Wij hebben ontdekt dat bedrijven als Coca-Cola, PepsiCo en Associated British Foods land gebruiken in ontwikkelingslanden dat via tussenbedrijven verkregen is", zegt campagneverantwoordelijke Bert Dhondt in "De ochtend" op radio 1. "Dat land is eigenlijk afkomstig van lokale gemeenschappen die er zijn weggejaagd. We willen dat de frisdrankgiganten beter onderzoeken waar hun suiker precies vandaan komt en dat ze daar transparanter over zijn."

 

"Grootste respect voor rechten"

Coca-Cola ontkent ondertussen alle betrokkenheid bij een vorm van landroof. "We verwerpen categorisch de bewering dat wij rechtstreeks betrokken zouden zijn bij gevallen van landroof", zegt Aurélie Gerth van Coca-Cola Belux aan deredactie.be. "Coca-Cola heeft het grootste respect voor de rechten van alle gemeenschappen en bevolkingen en streeft ernaar om het hoogste niveau van verantwoordelijkheid doorheen onze volledige toeleveringsketen te garanderen."

 

Coca-Cola zegt dat het Oxfam al een voorstel heeft gedaan in verband met een plan dat concrete acties inhoudt om landroof tegen te gaan "met inbegrip van een hoger niveau van transparantie wat betreft de toeleveringsketen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.