Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof | RetailDetail

Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Het rapport "Behind the brands" van Oxfam toont aan dat de suikerproductie wereldwijd 31 miljoen hectare grond inneemt, wat zorgt voor heel wat landroof in ontwikkelingslanden. Omdat ze bij de grootste afnemers van suiker behoren, stelt Oxfam frisdrankproducenten zoals Coca-Cola en PepsiCo medeverantwoordelijk voor de landroof.

"Beter onderzoeken waar suiker vandaan komt"

Het rapport van Oxfam werd vandaag gepubliceerd in het kader van de "Week van de Fair Trade". Tijdens die week wil Oxfam aandacht schenken aan wanpraktijken als deze en ze indien mogelijk een halt toeroepen.

 

"Wij hebben ontdekt dat bedrijven als Coca-Cola, PepsiCo en Associated British Foods land gebruiken in ontwikkelingslanden dat via tussenbedrijven verkregen is", zegt campagneverantwoordelijke Bert Dhondt in "De ochtend" op radio 1. "Dat land is eigenlijk afkomstig van lokale gemeenschappen die er zijn weggejaagd. We willen dat de frisdrankgiganten beter onderzoeken waar hun suiker precies vandaan komt en dat ze daar transparanter over zijn."

 

"Grootste respect voor rechten"

Coca-Cola ontkent ondertussen alle betrokkenheid bij een vorm van landroof. "We verwerpen categorisch de bewering dat wij rechtstreeks betrokken zouden zijn bij gevallen van landroof", zegt Aurélie Gerth van Coca-Cola Belux aan deredactie.be. "Coca-Cola heeft het grootste respect voor de rechten van alle gemeenschappen en bevolkingen en streeft ernaar om het hoogste niveau van verantwoordelijkheid doorheen onze volledige toeleveringsketen te garanderen."

 

Coca-Cola zegt dat het Oxfam al een voorstel heeft gedaan in verband met een plan dat concrete acties inhoudt om landroof tegen te gaan "met inbegrip van een hoger niveau van transparantie wat betreft de toeleveringsketen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top