Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Rapport Oxfam stelt PepsiCo en Coca-Cola mede verantwoordelijk voor landroof

Het rapport "Behind the brands" van Oxfam toont aan dat de suikerproductie wereldwijd 31 miljoen hectare grond inneemt, wat zorgt voor heel wat landroof in ontwikkelingslanden. Omdat ze bij de grootste afnemers van suiker behoren, stelt Oxfam frisdrankproducenten zoals Coca-Cola en PepsiCo medeverantwoordelijk voor de landroof.

"Beter onderzoeken waar suiker vandaan komt"

Het rapport van Oxfam werd vandaag gepubliceerd in het kader van de "Week van de Fair Trade". Tijdens die week wil Oxfam aandacht schenken aan wanpraktijken als deze en ze indien mogelijk een halt toeroepen.

 

"Wij hebben ontdekt dat bedrijven als Coca-Cola, PepsiCo en Associated British Foods land gebruiken in ontwikkelingslanden dat via tussenbedrijven verkregen is", zegt campagneverantwoordelijke Bert Dhondt in "De ochtend" op radio 1. "Dat land is eigenlijk afkomstig van lokale gemeenschappen die er zijn weggejaagd. We willen dat de frisdrankgiganten beter onderzoeken waar hun suiker precies vandaan komt en dat ze daar transparanter over zijn."

 

"Grootste respect voor rechten"

Coca-Cola ontkent ondertussen alle betrokkenheid bij een vorm van landroof. "We verwerpen categorisch de bewering dat wij rechtstreeks betrokken zouden zijn bij gevallen van landroof", zegt Aurélie Gerth van Coca-Cola Belux aan deredactie.be. "Coca-Cola heeft het grootste respect voor de rechten van alle gemeenschappen en bevolkingen en streeft ernaar om het hoogste niveau van verantwoordelijkheid doorheen onze volledige toeleveringsketen te garanderen."

 

Coca-Cola zegt dat het Oxfam al een voorstel heeft gedaan in verband met een plan dat concrete acties inhoudt om landroof tegen te gaan "met inbegrip van een hoger niveau van transparantie wat betreft de toeleveringsketen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top