Recordomzet voor McDonald's in 2011

Recordomzet voor McDonald's in 2011

De Amerikaanse fastfoodreus McDonald's heeft 2011 afgesloten met een recordomzet van 27 miljard dollar, omgerekend bijna 21 miljard euro, meteen goed voor een groei van liefst 5,6 procent op vergelijkbare basis en zelfs 12% op geconsolideerde basis. Vooral in het vierde trimester was de groei van McDonald's opvallend sterk: de verkoop steeg 7,5% tot 6,8 miljard dollar (ca. 5,2 miljard euro) en de winst kwam zelfs 10% hoger uit op 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro). Het is al het negende jaar op rij dat McDonald's met mooie groeicijfers mag uitpakken.

Ruim 37 miljoen klanten in België

McDonald's België, dat vorig jaar in Turnhout zijn 63ste vestiging opende en zo'n 2.750 medewerkers telt, kreeg vorig jaar liefst 37 miljoen klanten over de vloer. In 2010 - met één restaurant minder- waren dat er 34 miljoen. Daarmee zet de groep zijn stijging van de voorbije jaren gestaag door (30 miljoen in 2008, 32 miljoen in 2009). De resultaten en de groei in België liggen overigens in lijn met Europa, laat McDonald's België niet in zijn kaarten kijken.

 

De fastfoodketen investeerde vorig jaar 11,1 miljoen euro in de uitbouw en de vernieuwing van zijn vestigingen en is van plan om daar dit jaar nog een schepje bovenop te doen: in 2012  zal er om en bij de 14 miljoen euro geïnvesteerd worden, onder meer in de opening van twee nieuwe restaurants (goed voor 100 extra jobs).

 

McDonald's werd vorig jaar in België bovendien voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot een van de "beste werkgevers van België" en won voor zijn HR-beleid ook (en dat al voor de tweede keer) de Mercuriusprijs van Comeos voor het beste werkgeversimago in de Belgische handel.

 

VS: beste jaar sinds 2006

Op vergelijkbare basis is 2011 voor McDonald's in de Verenigde Staten het beste jaar sinds 2006. De voordelige menu's en tijdelijke promo's vielen in de smaak en zorgden ervoor dat de keten in 2011 meer klanten trok dan het jaar voordien. Daardoor steeg de omzet in de VS in het vierde kwartaal met 7,1%.

 

Ook in de rest van de wereld groeide McDonald's flink. In de regio Azië/Stille Oceaan, Midden-Oosten en Afrika ging de verkoop in het vierde kwartaal er met 6,9% op vooruit, terwijl Europa er zelfs 7,3% bij deed. Vooral Frankrijk,  Rusland, Duitsland en Groot-Brittannië konden een hamburgertje meer wel appreciëren. McDonald's UK kon zelfs al voor het 23ste kwartaal op rij uitpakken met winstgroei en kondigde zelfs aan dit jaar 2.500 nieuwe banen te scheppen (nadat het er de voorbije drie jaar al 13.500 creëerde). 

 

Telkens is de succesformule dezelfde: tijdelijke promo's en een upgrade van de vestigingen, die een frisser en moderner design kregen. McDonald's zal dus ook dit jaar circa 2,9 miljard dollar (2,2 miljard euro) investeren in de opening van 1.300 nieuwe vestigingen en de herinrichting van 2.400 bestaande restaurants wereldwijd, zo liet CEO Jim Skinner weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top