Recordomzet voor McDonald's in 2011 | RetailDetail

Recordomzet voor McDonald's in 2011

Recordomzet voor McDonald's in 2011

De Amerikaanse fastfoodreus McDonald's heeft 2011 afgesloten met een recordomzet van 27 miljard dollar, omgerekend bijna 21 miljard euro, meteen goed voor een groei van liefst 5,6 procent op vergelijkbare basis en zelfs 12% op geconsolideerde basis. Vooral in het vierde trimester was de groei van McDonald's opvallend sterk: de verkoop steeg 7,5% tot 6,8 miljard dollar (ca. 5,2 miljard euro) en de winst kwam zelfs 10% hoger uit op 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro). Het is al het negende jaar op rij dat McDonald's met mooie groeicijfers mag uitpakken.

Ruim 37 miljoen klanten in België

McDonald's België, dat vorig jaar in Turnhout zijn 63ste vestiging opende en zo'n 2.750 medewerkers telt, kreeg vorig jaar liefst 37 miljoen klanten over de vloer. In 2010 - met één restaurant minder- waren dat er 34 miljoen. Daarmee zet de groep zijn stijging van de voorbije jaren gestaag door (30 miljoen in 2008, 32 miljoen in 2009). De resultaten en de groei in België liggen overigens in lijn met Europa, laat McDonald's België niet in zijn kaarten kijken.

 

De fastfoodketen investeerde vorig jaar 11,1 miljoen euro in de uitbouw en de vernieuwing van zijn vestigingen en is van plan om daar dit jaar nog een schepje bovenop te doen: in 2012  zal er om en bij de 14 miljoen euro geïnvesteerd worden, onder meer in de opening van twee nieuwe restaurants (goed voor 100 extra jobs).

 

McDonald's werd vorig jaar in België bovendien voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot een van de "beste werkgevers van België" en won voor zijn HR-beleid ook (en dat al voor de tweede keer) de Mercuriusprijs van Comeos voor het beste werkgeversimago in de Belgische handel.

 

VS: beste jaar sinds 2006

Op vergelijkbare basis is 2011 voor McDonald's in de Verenigde Staten het beste jaar sinds 2006. De voordelige menu's en tijdelijke promo's vielen in de smaak en zorgden ervoor dat de keten in 2011 meer klanten trok dan het jaar voordien. Daardoor steeg de omzet in de VS in het vierde kwartaal met 7,1%.

 

Ook in de rest van de wereld groeide McDonald's flink. In de regio Azië/Stille Oceaan, Midden-Oosten en Afrika ging de verkoop in het vierde kwartaal er met 6,9% op vooruit, terwijl Europa er zelfs 7,3% bij deed. Vooral Frankrijk,  Rusland, Duitsland en Groot-Brittannië konden een hamburgertje meer wel appreciëren. McDonald's UK kon zelfs al voor het 23ste kwartaal op rij uitpakken met winstgroei en kondigde zelfs aan dit jaar 2.500 nieuwe banen te scheppen (nadat het er de voorbije drie jaar al 13.500 creëerde). 

 

Telkens is de succesformule dezelfde: tijdelijke promo's en een upgrade van de vestigingen, die een frisser en moderner design kregen. McDonald's zal dus ook dit jaar circa 2,9 miljard dollar (2,2 miljard euro) investeren in de opening van 1.300 nieuwe vestigingen en de herinrichting van 2.400 bestaande restaurants wereldwijd, zo liet CEO Jim Skinner weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".