Recordomzet voor McDonald's in 2011

Recordomzet voor McDonald's in 2011

De Amerikaanse fastfoodreus McDonald's heeft 2011 afgesloten met een recordomzet van 27 miljard dollar, omgerekend bijna 21 miljard euro, meteen goed voor een groei van liefst 5,6 procent op vergelijkbare basis en zelfs 12% op geconsolideerde basis. Vooral in het vierde trimester was de groei van McDonald's opvallend sterk: de verkoop steeg 7,5% tot 6,8 miljard dollar (ca. 5,2 miljard euro) en de winst kwam zelfs 10% hoger uit op 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro). Het is al het negende jaar op rij dat McDonald's met mooie groeicijfers mag uitpakken.

Ruim 37 miljoen klanten in België

McDonald's België, dat vorig jaar in Turnhout zijn 63ste vestiging opende en zo'n 2.750 medewerkers telt, kreeg vorig jaar liefst 37 miljoen klanten over de vloer. In 2010 - met één restaurant minder- waren dat er 34 miljoen. Daarmee zet de groep zijn stijging van de voorbije jaren gestaag door (30 miljoen in 2008, 32 miljoen in 2009). De resultaten en de groei in België liggen overigens in lijn met Europa, laat McDonald's België niet in zijn kaarten kijken.

 

De fastfoodketen investeerde vorig jaar 11,1 miljoen euro in de uitbouw en de vernieuwing van zijn vestigingen en is van plan om daar dit jaar nog een schepje bovenop te doen: in 2012  zal er om en bij de 14 miljoen euro geïnvesteerd worden, onder meer in de opening van twee nieuwe restaurants (goed voor 100 extra jobs).

 

McDonald's werd vorig jaar in België bovendien voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot een van de "beste werkgevers van België" en won voor zijn HR-beleid ook (en dat al voor de tweede keer) de Mercuriusprijs van Comeos voor het beste werkgeversimago in de Belgische handel.

 

VS: beste jaar sinds 2006

Op vergelijkbare basis is 2011 voor McDonald's in de Verenigde Staten het beste jaar sinds 2006. De voordelige menu's en tijdelijke promo's vielen in de smaak en zorgden ervoor dat de keten in 2011 meer klanten trok dan het jaar voordien. Daardoor steeg de omzet in de VS in het vierde kwartaal met 7,1%.

 

Ook in de rest van de wereld groeide McDonald's flink. In de regio Azië/Stille Oceaan, Midden-Oosten en Afrika ging de verkoop in het vierde kwartaal er met 6,9% op vooruit, terwijl Europa er zelfs 7,3% bij deed. Vooral Frankrijk,  Rusland, Duitsland en Groot-Brittannië konden een hamburgertje meer wel appreciëren. McDonald's UK kon zelfs al voor het 23ste kwartaal op rij uitpakken met winstgroei en kondigde zelfs aan dit jaar 2.500 nieuwe banen te scheppen (nadat het er de voorbije drie jaar al 13.500 creëerde). 

 

Telkens is de succesformule dezelfde: tijdelijke promo's en een upgrade van de vestigingen, die een frisser en moderner design kregen. McDonald's zal dus ook dit jaar circa 2,9 miljard dollar (2,2 miljard euro) investeren in de opening van 1.300 nieuwe vestigingen en de herinrichting van 2.400 bestaande restaurants wereldwijd, zo liet CEO Jim Skinner weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top