Recordomzet voor McDonald's in 2011 | RetailDetail

Recordomzet voor McDonald's in 2011

Recordomzet voor McDonald's in 2011

De Amerikaanse fastfoodreus McDonald's heeft 2011 afgesloten met een recordomzet van 27 miljard dollar, omgerekend bijna 21 miljard euro, meteen goed voor een groei van liefst 5,6 procent op vergelijkbare basis en zelfs 12% op geconsolideerde basis. Vooral in het vierde trimester was de groei van McDonald's opvallend sterk: de verkoop steeg 7,5% tot 6,8 miljard dollar (ca. 5,2 miljard euro) en de winst kwam zelfs 10% hoger uit op 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro). Het is al het negende jaar op rij dat McDonald's met mooie groeicijfers mag uitpakken.

Ruim 37 miljoen klanten in België

McDonald's België, dat vorig jaar in Turnhout zijn 63ste vestiging opende en zo'n 2.750 medewerkers telt, kreeg vorig jaar liefst 37 miljoen klanten over de vloer. In 2010 - met één restaurant minder- waren dat er 34 miljoen. Daarmee zet de groep zijn stijging van de voorbije jaren gestaag door (30 miljoen in 2008, 32 miljoen in 2009). De resultaten en de groei in België liggen overigens in lijn met Europa, laat McDonald's België niet in zijn kaarten kijken.

 

De fastfoodketen investeerde vorig jaar 11,1 miljoen euro in de uitbouw en de vernieuwing van zijn vestigingen en is van plan om daar dit jaar nog een schepje bovenop te doen: in 2012  zal er om en bij de 14 miljoen euro geïnvesteerd worden, onder meer in de opening van twee nieuwe restaurants (goed voor 100 extra jobs).

 

McDonald's werd vorig jaar in België bovendien voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot een van de "beste werkgevers van België" en won voor zijn HR-beleid ook (en dat al voor de tweede keer) de Mercuriusprijs van Comeos voor het beste werkgeversimago in de Belgische handel.

 

VS: beste jaar sinds 2006

Op vergelijkbare basis is 2011 voor McDonald's in de Verenigde Staten het beste jaar sinds 2006. De voordelige menu's en tijdelijke promo's vielen in de smaak en zorgden ervoor dat de keten in 2011 meer klanten trok dan het jaar voordien. Daardoor steeg de omzet in de VS in het vierde kwartaal met 7,1%.

 

Ook in de rest van de wereld groeide McDonald's flink. In de regio Azië/Stille Oceaan, Midden-Oosten en Afrika ging de verkoop in het vierde kwartaal er met 6,9% op vooruit, terwijl Europa er zelfs 7,3% bij deed. Vooral Frankrijk,  Rusland, Duitsland en Groot-Brittannië konden een hamburgertje meer wel appreciëren. McDonald's UK kon zelfs al voor het 23ste kwartaal op rij uitpakken met winstgroei en kondigde zelfs aan dit jaar 2.500 nieuwe banen te scheppen (nadat het er de voorbije drie jaar al 13.500 creëerde). 

 

Telkens is de succesformule dezelfde: tijdelijke promo's en een upgrade van de vestigingen, die een frisser en moderner design kregen. McDonald's zal dus ook dit jaar circa 2,9 miljard dollar (2,2 miljard euro) investeren in de opening van 1.300 nieuwe vestigingen en de herinrichting van 2.400 bestaande restaurants wereldwijd, zo liet CEO Jim Skinner weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.