Red Market "inspiratiebron voor Franse hard discounters"

Red Market "inspiratiebron voor Franse hard discounters"

LSA, het leidinggevende retailmagazine van Frankrijk, heeft zopas een (foto)dossier gewijd aan "Brussel, een zeer commerciële stad". Het vakblad stuurde Frank Rosenthal, auteur en retailconsultant, met het fototoestel in de hand naar onze hoofdstad, waar hij op zoek moest naar concepten "die de diversiteit en de moderniteit van de retail in Belgenland" illustreren en die Franse distributeurs op ideeën kunnen brengen. Voorwaar geen Belgenmop!

Speciale vermelding voor Red Market

Frank Rosenthal blijkt na zijn bezoek vooral onder de indruk van Delhaize-dochter Red Market. "Een van de enseignes die de voorbije jaren het meest over de tong gingen in België. Een interessant concept omdat het zich onderscheidt van de concurrerende discounter Colruyt en een écht alternatief biedt, maar ook omdat het heel innovatief is en volledig op self-scanning berust. Met een dubbele belofte: sneller winkelen en goedkoper boodschappen doen. Ongetwijfeld een bron van inspiratie voor de hard discount in Frankrijk", aldus de retailconsultant, die er nog aan toevoegt: "Het belangrijkste verschil met de hard discount? De netheid en het winkelcomfort. Hier winkelen is geen straf!"

Belgische klassiekers door buitenlandse ogen

Tijdens zijn bezoek aan ons land bezocht Frank Rosenthal ook nog volgende vestigingen van ketens:

  • Schleiper, "een echte tempel van de decoratieve kunsten"
  • de Ralph Lauren concept store aan de Naamse Poort, "een van de mooiste Ralph Lauren-winkels van Europa"
  • Hema, "een inspiratiebron van duidelijkheid en eenvoud"
  • Deli Traiteur, "een zeer uitgebreid versaanbod en écht menselijk contact"
  • Delhaize AD, "een buurtwinkel met de omvang van een kleine supermarkt"
  • Dille & Kamille, "een soort van hedendaagse drogist, een concept waarin de Franse distributie weinig heeft geïnvesteerd"
  • Louis Delhaize, "echte buurtwinkels die men vooral te voet bezoekt met een depannage-assortiment"
  • Okay, "zelfs al ogen ze wat kwalitatiever, zijn ze wat duurder, iets minder groot en een beetje beter verwarmd, deze winkels hebben écht de Colruyt-look en de familieband is makkelijk te herkennen."

 

Soms verhelderend om de Belgische "klassiekers" eens door de ogen van een buitenlander te zien. Het fotodossier is hier te bekijken.

Tags: