Red Market "inspiratiebron voor Franse hard discounters"

Red Market "inspiratiebron voor Franse hard discounters"

LSA, het leidinggevende retailmagazine van Frankrijk, heeft zopas een (foto)dossier gewijd aan "Brussel, een zeer commerciële stad". Het vakblad stuurde Frank Rosenthal, auteur en retailconsultant, met het fototoestel in de hand naar onze hoofdstad, waar hij op zoek moest naar concepten "die de diversiteit en de moderniteit van de retail in Belgenland" illustreren en die Franse distributeurs op ideeën kunnen brengen. Voorwaar geen Belgenmop!

Speciale vermelding voor Red Market

Frank Rosenthal blijkt na zijn bezoek vooral onder de indruk van Delhaize-dochter Red Market. "Een van de enseignes die de voorbije jaren het meest over de tong gingen in België. Een interessant concept omdat het zich onderscheidt van de concurrerende discounter Colruyt en een écht alternatief biedt, maar ook omdat het heel innovatief is en volledig op self-scanning berust. Met een dubbele belofte: sneller winkelen en goedkoper boodschappen doen. Ongetwijfeld een bron van inspiratie voor de hard discount in Frankrijk", aldus de retailconsultant, die er nog aan toevoegt: "Het belangrijkste verschil met de hard discount? De netheid en het winkelcomfort. Hier winkelen is geen straf!"

Belgische klassiekers door buitenlandse ogen

Tijdens zijn bezoek aan ons land bezocht Frank Rosenthal ook nog volgende vestigingen van ketens:

  • Schleiper, "een echte tempel van de decoratieve kunsten"
  • de Ralph Lauren concept store aan de Naamse Poort, "een van de mooiste Ralph Lauren-winkels van Europa"
  • Hema, "een inspiratiebron van duidelijkheid en eenvoud"
  • Deli Traiteur, "een zeer uitgebreid versaanbod en écht menselijk contact"
  • Delhaize AD, "een buurtwinkel met de omvang van een kleine supermarkt"
  • Dille & Kamille, "een soort van hedendaagse drogist, een concept waarin de Franse distributie weinig heeft geïnvesteerd"
  • Louis Delhaize, "echte buurtwinkels die men vooral te voet bezoekt met een depannage-assortiment"
  • Okay, "zelfs al ogen ze wat kwalitatiever, zijn ze wat duurder, iets minder groot en een beetje beter verwarmd, deze winkels hebben écht de Colruyt-look en de familieband is makkelijk te herkennen."

 

Soms verhelderend om de Belgische "klassiekers" eens door de ogen van een buitenlander te zien. Het fotodossier is hier te bekijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top