Red Market "inspiratiebron voor Franse hard discounters" | RetailDetail

Red Market "inspiratiebron voor Franse hard discounters"

Red Market "inspiratiebron voor Franse hard discounters"

LSA, het leidinggevende retailmagazine van Frankrijk, heeft zopas een (foto)dossier gewijd aan "Brussel, een zeer commerciële stad". Het vakblad stuurde Frank Rosenthal, auteur en retailconsultant, met het fototoestel in de hand naar onze hoofdstad, waar hij op zoek moest naar concepten "die de diversiteit en de moderniteit van de retail in Belgenland" illustreren en die Franse distributeurs op ideeën kunnen brengen. Voorwaar geen Belgenmop!

Speciale vermelding voor Red Market

Frank Rosenthal blijkt na zijn bezoek vooral onder de indruk van Delhaize-dochter Red Market. "Een van de enseignes die de voorbije jaren het meest over de tong gingen in België. Een interessant concept omdat het zich onderscheidt van de concurrerende discounter Colruyt en een écht alternatief biedt, maar ook omdat het heel innovatief is en volledig op self-scanning berust. Met een dubbele belofte: sneller winkelen en goedkoper boodschappen doen. Ongetwijfeld een bron van inspiratie voor de hard discount in Frankrijk", aldus de retailconsultant, die er nog aan toevoegt: "Het belangrijkste verschil met de hard discount? De netheid en het winkelcomfort. Hier winkelen is geen straf!"

Belgische klassiekers door buitenlandse ogen

Tijdens zijn bezoek aan ons land bezocht Frank Rosenthal ook nog volgende vestigingen van ketens:

  • Schleiper, "een echte tempel van de decoratieve kunsten"
  • de Ralph Lauren concept store aan de Naamse Poort, "een van de mooiste Ralph Lauren-winkels van Europa"
  • Hema, "een inspiratiebron van duidelijkheid en eenvoud"
  • Deli Traiteur, "een zeer uitgebreid versaanbod en écht menselijk contact"
  • Delhaize AD, "een buurtwinkel met de omvang van een kleine supermarkt"
  • Dille & Kamille, "een soort van hedendaagse drogist, een concept waarin de Franse distributie weinig heeft geïnvesteerd"
  • Louis Delhaize, "echte buurtwinkels die men vooral te voet bezoekt met een depannage-assortiment"
  • Okay, "zelfs al ogen ze wat kwalitatiever, zijn ze wat duurder, iets minder groot en een beetje beter verwarmd, deze winkels hebben écht de Colruyt-look en de familieband is makkelijk te herkennen."

 

Soms verhelderend om de Belgische "klassiekers" eens door de ogen van een buitenlander te zien. Het fotodossier is hier te bekijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.