Red Market "inspiratiebron voor Franse hard discounters"

Red Market "inspiratiebron voor Franse hard discounters"

LSA, het leidinggevende retailmagazine van Frankrijk, heeft zopas een (foto)dossier gewijd aan "Brussel, een zeer commerciële stad". Het vakblad stuurde Frank Rosenthal, auteur en retailconsultant, met het fototoestel in de hand naar onze hoofdstad, waar hij op zoek moest naar concepten "die de diversiteit en de moderniteit van de retail in Belgenland" illustreren en die Franse distributeurs op ideeën kunnen brengen. Voorwaar geen Belgenmop!

Speciale vermelding voor Red Market

Frank Rosenthal blijkt na zijn bezoek vooral onder de indruk van Delhaize-dochter Red Market. "Een van de enseignes die de voorbije jaren het meest over de tong gingen in België. Een interessant concept omdat het zich onderscheidt van de concurrerende discounter Colruyt en een écht alternatief biedt, maar ook omdat het heel innovatief is en volledig op self-scanning berust. Met een dubbele belofte: sneller winkelen en goedkoper boodschappen doen. Ongetwijfeld een bron van inspiratie voor de hard discount in Frankrijk", aldus de retailconsultant, die er nog aan toevoegt: "Het belangrijkste verschil met de hard discount? De netheid en het winkelcomfort. Hier winkelen is geen straf!"

Belgische klassiekers door buitenlandse ogen

Tijdens zijn bezoek aan ons land bezocht Frank Rosenthal ook nog volgende vestigingen van ketens:

  • Schleiper, "een echte tempel van de decoratieve kunsten"
  • de Ralph Lauren concept store aan de Naamse Poort, "een van de mooiste Ralph Lauren-winkels van Europa"
  • Hema, "een inspiratiebron van duidelijkheid en eenvoud"
  • Deli Traiteur, "een zeer uitgebreid versaanbod en écht menselijk contact"
  • Delhaize AD, "een buurtwinkel met de omvang van een kleine supermarkt"
  • Dille & Kamille, "een soort van hedendaagse drogist, een concept waarin de Franse distributie weinig heeft geïnvesteerd"
  • Louis Delhaize, "echte buurtwinkels die men vooral te voet bezoekt met een depannage-assortiment"
  • Okay, "zelfs al ogen ze wat kwalitatiever, zijn ze wat duurder, iets minder groot en een beetje beter verwarmd, deze winkels hebben écht de Colruyt-look en de familieband is makkelijk te herkennen."

 

Soms verhelderend om de Belgische "klassiekers" eens door de ogen van een buitenlander te zien. Het fotodossier is hier te bekijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top