RestaurantAtHome levert restauranteten aan huis

RestaurantAtHome levert restauranteten aan huis

Een nieuw online platform, genaamd RestaurantAtHome, laat restaurants toe om hun overschot aan maaltijden met de fiets aan huis te leveren in Gent, om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Voordelig bestellen

Consumenten kunnen via het online platform restaurant-athome.be voordelig eten bestellen bij restaurants in de buurt. De maaltijden die worden aangeboden variëren naargelang het aanbod, waardoor de afvalberg wordt verkleind. Zelf afhalen of thuislevering met de fiets zijn beide mogelijk en bovendien heeft de klant de optie om een 'fooi' aan een goed doel te doneren.

 

Voor restauranthouders is het platform een middel om hun keuken te optimaliseren en een hogere omzet te genereren. In Vlaanderen schreven ruim 80 restaurants zich in op het project, waarvan 30 in Gent. De doelstelling is om volgend jaar ruim 15.000 klanten te bedienen met een keuzeaanbod van meer dan 500 restaurants.

 

Voedselverlies aanpakken

"Vaak blijven restauranthouders met enorme overschotten zitten, wat resulteert in een hogere foodkost én afvalberg. Jaarlijks wordt er in Vlaanderen 2 miljoen ton eten weggegooid", aldus zaakvoerder Kevin Declercq. "Het voedselverlies in de horeca bedraagt 8% daarvan ofwel 166.000 ton. Daar willen we iets aan doen!"

 

De grootste troef van het platform is het gebruik van 'slots'. Hiermee kan de restauranthouder de online beschikbaarheid van de gerechten gemakkelijk en snel aanpassen. Hij bepaalt zelf welke gerechten en bijpassende dranken hij online plaatst afhankelijk van het aanbod, om zo de afvalberg te verkleinen. RestaurantAtHome zorgt ook voor de nodige online en offline promotie van het platform, waardoor restaurants meer visibiliteit krijgen en mensen nieuwe restaurants leren kennen.

 

Duurzaam en ecologisch

De maaltijden worden verpakt in een hernieuwbare verpakking die bestaat uit maïsolie, suikerriet en palmblad. Hiervoor werkt RestaurantAtHome samen met Moonen Packaging.


Bij het afronden van de bestelling kunnen consumenten verder een 'fooi' geven. Dit bedrag gaat naar hulpbehoevenden. Steden die dit project mee ondersteunen, kiezen zelf een lokaal goed doel, alle andere 'fooien' gaan elk jaar naar een nieuw goed doel. Dit jaar is dat Poverello.

 

Initiatiefnemer Kevin Declercq (Large In Vision) richtte RestaurantAtHome, samen met vennoten Jasper Vroman en Sam Coenen, in december 2015 op. RestaurantAtHome vond in de Gentse all-round fietskoerierdienst Cargo Vélo de ideale partner voor 'levering aan huis'. RestaurantAtHome start daarom met deze dienst binnen centrum Gent en de randgemeenten. Op termijn wordt de dienst ook uitgebouwd in andere steden. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top