RestaurantAtHome levert restauranteten aan huis | RetailDetail

RestaurantAtHome levert restauranteten aan huis

RestaurantAtHome levert restauranteten aan huis

Een nieuw online platform, genaamd RestaurantAtHome, laat restaurants toe om hun overschot aan maaltijden met de fiets aan huis te leveren in Gent, om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Voordelig bestellen

Consumenten kunnen via het online platform restaurant-athome.be voordelig eten bestellen bij restaurants in de buurt. De maaltijden die worden aangeboden variëren naargelang het aanbod, waardoor de afvalberg wordt verkleind. Zelf afhalen of thuislevering met de fiets zijn beide mogelijk en bovendien heeft de klant de optie om een 'fooi' aan een goed doel te doneren.

 

Voor restauranthouders is het platform een middel om hun keuken te optimaliseren en een hogere omzet te genereren. In Vlaanderen schreven ruim 80 restaurants zich in op het project, waarvan 30 in Gent. De doelstelling is om volgend jaar ruim 15.000 klanten te bedienen met een keuzeaanbod van meer dan 500 restaurants.

 

Voedselverlies aanpakken

"Vaak blijven restauranthouders met enorme overschotten zitten, wat resulteert in een hogere foodkost én afvalberg. Jaarlijks wordt er in Vlaanderen 2 miljoen ton eten weggegooid", aldus zaakvoerder Kevin Declercq. "Het voedselverlies in de horeca bedraagt 8% daarvan ofwel 166.000 ton. Daar willen we iets aan doen!"

 

De grootste troef van het platform is het gebruik van 'slots'. Hiermee kan de restauranthouder de online beschikbaarheid van de gerechten gemakkelijk en snel aanpassen. Hij bepaalt zelf welke gerechten en bijpassende dranken hij online plaatst afhankelijk van het aanbod, om zo de afvalberg te verkleinen. RestaurantAtHome zorgt ook voor de nodige online en offline promotie van het platform, waardoor restaurants meer visibiliteit krijgen en mensen nieuwe restaurants leren kennen.

 

Duurzaam en ecologisch

De maaltijden worden verpakt in een hernieuwbare verpakking die bestaat uit maïsolie, suikerriet en palmblad. Hiervoor werkt RestaurantAtHome samen met Moonen Packaging.


Bij het afronden van de bestelling kunnen consumenten verder een 'fooi' geven. Dit bedrag gaat naar hulpbehoevenden. Steden die dit project mee ondersteunen, kiezen zelf een lokaal goed doel, alle andere 'fooien' gaan elk jaar naar een nieuw goed doel. Dit jaar is dat Poverello.

 

Initiatiefnemer Kevin Declercq (Large In Vision) richtte RestaurantAtHome, samen met vennoten Jasper Vroman en Sam Coenen, in december 2015 op. RestaurantAtHome vond in de Gentse all-round fietskoerierdienst Cargo Vélo de ideale partner voor 'levering aan huis'. RestaurantAtHome start daarom met deze dienst binnen centrum Gent en de randgemeenten. Op termijn wordt de dienst ook uitgebouwd in andere steden. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.