RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail jaaroverzicht: 2015 in de foodretail

icon
Food29 december, 2015

1. Groot, groter, grootst

2015 was het jaar van de megafusies: naast de combinaties Ahold – Delhaize, AB InBev – SAB Miller en Kraft – Heinz noteren we de overname door Nomad Foods van zowel Iglo als Findus, en de acquisitie van Quorn door Monde Nissin. Ook de al eerder aangekondigde deal tussen Mondelez en Douwe Egberts Master Blenders geraakte afgelopen zomer afgerond.

 

Niet de consument, wel de belegger staat centraal in de logica achter deze financiële operaties. Op lokaal vlak veranderde Jules Destrooper van eigenaar en nam Spadel zich voor om van de beurs te verdwijnen (al is het nog niet zo ver…). Lotus Bakeries zette zijn expansiestrategie verder met twee gezonde overnames in Groot-Brittannië.

 

2. De supermarkt van morgen

Shoppergedrag verandert, de supermarkt moet volgen. 2015 was daarom in ons land ook het jaar van de nieuwe winkelconcepten. In Alleur toonde Makro een nieuwe gedaante. Delhaize Shop & Go deed hetzelfde in Waterloo. Colruyt pakte uit met de stadsformule Okay Compact en Albert Heijn bracht elementen uit de XL-formule naar Antwerpen.

 

De Spar-formule van Colruyt gaf het startschot van een vernieuwingsoperatie in Kessel. Een gloednieuw Alvo-concept kregen we te zien in supermarkt Obelix in Dentergem. Het hoogtepunt maakten we mee in december, met de heropening van de grondig herdachte en behoorlijk sensationele Carrefour hypermarkt in Mons. Beleving in het kwadraat ervaarden we hier.

 

3. Prijsoorlog wordt perceptie-oorlog

Het jaar begon met een kleine asperge-veldslag, maar van een échte aangehouden prijsoorlog in 2015 mogen we niet spreken, al bleef de prijs- en promotiedruk vanzelfsprekend hoog. Als Nielsen berekent dat 70% van de promoties niet rendabel is, dan is het logisch dat merken en retailers op zoek gaan naar andere manieren om de aandacht van de shopper te trekken.

 

Lidl herpositioneerde zich in een opgemerkte campagne als de ‘versdiscounter voor gezinnen‘. Delhaize was erg actief op sociale media en stuntte met een aankoopbon bij MediaMarkt. Colruyt beloofde nog nadrukkelijker om te reageren op elke promotie van de concurrentie (niet bepaald tot grote vreugde van de merkleveranciers) maar scoorde ook een opvallend doelpunt met de al dan niet georkestreerde commotie rond de naamsverandering van Cara pils.

 

4. Wat mogen we nog eten?

De halfbakken suikertaks, die de regering dit jaar invoerde, heeft uiteindelijk bitter weinig met de volksgezondheid te maken, maar dat het duo voeding en gezondheid ook de komende jaren een hoofdrol zal blijven spelen lijdt geen twijfel. Een stevige uitdaging voor merken en retailers. Vooral suiker ligt onder vuur, en de frisdranksector ondervindt daarvan als eerste de gevolgen.

 

Dat de consument het ook niet meer weet, bleek na de verwarrende berichtgeving van de Wereldgezondheidsorganisatie, die rood vlees op de lijst van kankerverwekkende producten zette. Misschien verdient een positieve aanpak de voorkeur, zoals de ‘Eet je slim!’-actie van Lidl tijdens de blokperiode, of het ‘Extra’-logo en de ‘Kies kleurig, da’s gezond’-campagne bij Delhaize.

 

5. Een bredere kijk op duurzaamheid

Delhaize en Albert Heijn verkopen lelijke (of gekke) groenten, Intermarché zelfs lelijke koekjes. De strijd tegen voedselverspilling schakelde in 2015 in een hogere versnelling. De btw-administratie versoepelde de voorwaarden voor het schenken van voedseloverschotten en meer supermarkten verbonden zich ertoe om onverkochte producten weg te schenken (of er soep van te maken). We zagen zelfs de lancering van verschillende apps tegen ‘food waste’.

 

Delhaize werd opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index, Coca-Cola wil z’n ecologische voetafdruk tegen 2020 halveren en Unilever beloofde klimaatneutraal te zijn tegen 2030. Ook de landbouwcrisis, die zowat het hele jaar beheerste, is uiteindelijk een complex verhaal van duurzaamheid en op dit vlak boekt de sector veel moeizamer resultaten, al is er nu toch een akkoord over een solidariteitsfonds voor de varkenssector.

 

En wat vond u?

Goed, 2015 was ook het jaar van de gigantische kartelboetes wegens prijsafspraken. Het jaar waarin McCain een fabriek in ons land sloot en er verschillende bakkerijen afbrandden, terwijl onder andere Danone en Continental Foods in lokale productie bleven investeren. Het jaar waarin e-commerce een groeispurt doormaakte als gevolg van de terreurdreiging. En waarin de Belgische voedingsindustrie zich van haar allerbeste kant liet zien aan de rest van de wereld, op de Wereldexpo in Milaan.

 

Er is nog zoveel meer. Wat waren volgens u de hoogtepunten (of dieptepunten) van het foodjaar 2015?

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN