RetailDetail jaaroverzicht: 2015 in de foodretail

Aan het eind van een alweer bewogen foodjaar vinden we het een goed idee om even terug te blikken en de FMCG-hoogtepunten van 2015 voor u samen te vatten in vijf conclusies.

1. Groot, groter, grootst

2015 was het jaar van de megafusies: naast de combinaties Ahold – Delhaize, AB InBev – SAB Miller en Kraft – Heinz noteren we de overname door Nomad Foods van zowel Iglo als Findus, en de acquisitie van Quorn door Monde Nissin. Ook de al eerder aangekondigde deal tussen Mondelez en Douwe Egberts Master Blenders geraakte afgelopen zomer afgerond.

Niet de consument, wel de belegger staat centraal in de logica achter deze financiële operaties. Op lokaal vlak veranderde Jules Destrooper van eigenaar en nam Spadel zich voor om van de beurs te verdwijnen (al is het nog niet zo ver...). Lotus Bakeries zette zijn expansiestrategie verder met twee gezonde overnames in Groot-Brittannië.

2. De supermarkt van morgen

Shoppergedrag verandert, de supermarkt moet volgen. 2015 was daarom in ons land ook het jaar van de nieuwe winkelconcepten. In Alleur toonde Makro een nieuwe gedaante. Delhaize Shop & Go deed hetzelfde in Waterloo. Colruyt pakte uit met de stadsformule Okay Compact en Albert Heijn bracht elementen uit de XL-formule naar Antwerpen.

De Spar-formule van Colruyt gaf het startschot van een vernieuwingsoperatie in Kessel. Een gloednieuw Alvo-concept kregen we te zien in supermarkt Obelix in Dentergem. Het hoogtepunt maakten we mee in december, met de heropening van de grondig herdachte en behoorlijk sensationele Carrefour hypermarkt in Mons. Beleving in het kwadraat ervaarden we hier.

3. Prijsoorlog wordt perceptie-oorlog

Het jaar begon met een kleine asperge-veldslag, maar van een échte aangehouden prijsoorlog in 2015 mogen we niet spreken, al bleef de prijs- en promotiedruk vanzelfsprekend hoog. Als Nielsen berekent dat 70% van de promoties niet rendabel is, dan is het logisch dat merken en retailers op zoek gaan naar andere manieren om de aandacht van de shopper te trekken.

Lidl herpositioneerde zich in een opgemerkte campagne als de 'versdiscounter voor gezinnen'. Delhaize was erg actief op sociale media en stuntte met een aankoopbon bij MediaMarkt. Colruyt beloofde nog nadrukkelijker om te reageren op elke promotie van de concurrentie (niet bepaald tot grote vreugde van de merkleveranciers) maar scoorde ook een opvallend doelpunt met de al dan niet georkestreerde commotie rond de naamsverandering van Cara pils.

4. Wat mogen we nog eten?

De halfbakken suikertaks, die de regering dit jaar invoerde, heeft uiteindelijk bitter weinig met de volksgezondheid te maken, maar dat het duo voeding en gezondheid ook de komende jaren een hoofdrol zal blijven spelen lijdt geen twijfel. Een stevige uitdaging voor merken en retailers. Vooral suiker ligt onder vuur, en de frisdranksector ondervindt daarvan als eerste de gevolgen.

Dat de consument het ook niet meer weet, bleek na de verwarrende berichtgeving van de Wereldgezondheidsorganisatie, die rood vlees op de lijst van kankerverwekkende producten zette. Misschien verdient een positieve aanpak de voorkeur, zoals de 'Eet je slim!'-actie van Lidl tijdens de blokperiode, of het 'Extra'-logo en de 'Kies kleurig, da's gezond'-campagne bij Delhaize.

5. Een bredere kijk op duurzaamheid

Delhaize en Albert Heijn verkopen lelijke (of gekke) groenten, Intermarché zelfs lelijke koekjes. De strijd tegen voedselverspilling schakelde in 2015 in een hogere versnelling. De btw-administratie versoepelde de voorwaarden voor het schenken van voedseloverschotten en meer supermarkten verbonden zich ertoe om onverkochte producten weg te schenken (of er soep van te maken). We zagen zelfs de lancering van verschillende apps tegen 'food waste'.

Delhaize werd opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index, Coca-Cola wil z'n ecologische voetafdruk tegen 2020 halveren en Unilever beloofde klimaatneutraal te zijn tegen 2030. Ook de landbouwcrisis, die zowat het hele jaar beheerste, is uiteindelijk een complex verhaal van duurzaamheid en op dit vlak boekt de sector veel moeizamer resultaten, al is er nu toch een akkoord over een solidariteitsfonds voor de varkenssector.

En wat vond u?

Goed, 2015 was ook het jaar van de gigantische kartelboetes wegens prijsafspraken. Het jaar waarin McCain een fabriek in ons land sloot en er verschillende bakkerijen afbrandden, terwijl onder andere Danone en Continental Foods in lokale productie bleven investeren. Het jaar waarin e-commerce een groeispurt doormaakte als gevolg van de terreurdreiging. En waarin de Belgische voedingsindustrie zich van haar allerbeste kant liet zien aan de rest van de wereld, op de Wereldexpo in Milaan.

Er is nog zoveel meer. Wat waren volgens u de hoogtepunten (of dieptepunten) van het foodjaar 2015?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.