Sainsbury's wordt tweede op Britse markt | RetailDetail

Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wipt over Walmart-dochter Asda naar de tweede plaats in de ranglijst van Britse supermarktens, na Tesco. Als enige van de grote vier slaagt Sainsbury's er immers in om marktaandeel te winnen en te weerstaan aan discounters als Lidl en Aldi.

Huismerken en online excelleren

In de 28 weken tot eind september boekte Sainsbury's een totale omzet van 13,953 miljard pond of omgerekend 16,5 miljard euro, 4,4% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Op vergelijkbare basis bedroeg de toename van de verkopen 1,4%.

 

Vooral de verkoop van de eigen merken liep goed en nam zelfs dubbel zo snel toe als die van de merkproducten. Voorts doet ook de online verkoop het goed (+15%). Op jaarbasis verkoopt Sainsbury's nu al voor 1 miljard pond via het web, even veel als de hele Belgische e-commerce samen.

 

Met deze resultaten vijzelt het concern zijn marktaandeel op van 16,7% tot 16,8%, berekende onderzoeksbureau Kantar. Het is daarmee de enige van de grote vier die kan stijgen: concurrenten Tesco, Asda en Wm Morrison verliezen terrein.

 

Besparingsplan tilt winst 9% hoger

Financieel vertaalde dit zich in een brutowinst van 433 miljoen pond of 510 miljoen euro, een stijging van 9,3%. Naast een verhoging van de omzet speelde immers ook een besparingsplan, dat Sainsbury's toeliet om in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 65 miljoen euro te besparen.

 

Sainsbury's opende in de eerste helft van zijn boekjaar 1 nieuwe supermarkt en 50 bijkomende buurtwinkels. Die laatste categorie zag zijn omzet liefst 20% aantrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.