Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wipt over Walmart-dochter Asda naar de tweede plaats in de ranglijst van Britse supermarktens, na Tesco. Als enige van de grote vier slaagt Sainsbury's er immers in om marktaandeel te winnen en te weerstaan aan discounters als Lidl en Aldi.

Huismerken en online excelleren

In de 28 weken tot eind september boekte Sainsbury's een totale omzet van 13,953 miljard pond of omgerekend 16,5 miljard euro, 4,4% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Op vergelijkbare basis bedroeg de toename van de verkopen 1,4%.

 

Vooral de verkoop van de eigen merken liep goed en nam zelfs dubbel zo snel toe als die van de merkproducten. Voorts doet ook de online verkoop het goed (+15%). Op jaarbasis verkoopt Sainsbury's nu al voor 1 miljard pond via het web, even veel als de hele Belgische e-commerce samen.

 

Met deze resultaten vijzelt het concern zijn marktaandeel op van 16,7% tot 16,8%, berekende onderzoeksbureau Kantar. Het is daarmee de enige van de grote vier die kan stijgen: concurrenten Tesco, Asda en Wm Morrison verliezen terrein.

 

Besparingsplan tilt winst 9% hoger

Financieel vertaalde dit zich in een brutowinst van 433 miljoen pond of 510 miljoen euro, een stijging van 9,3%. Naast een verhoging van de omzet speelde immers ook een besparingsplan, dat Sainsbury's toeliet om in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 65 miljoen euro te besparen.

 

Sainsbury's opende in de eerste helft van zijn boekjaar 1 nieuwe supermarkt en 50 bijkomende buurtwinkels. Die laatste categorie zag zijn omzet liefst 20% aantrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top