Sainsbury's wordt tweede op Britse markt | RetailDetail

Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wipt over Walmart-dochter Asda naar de tweede plaats in de ranglijst van Britse supermarktens, na Tesco. Als enige van de grote vier slaagt Sainsbury's er immers in om marktaandeel te winnen en te weerstaan aan discounters als Lidl en Aldi.

Huismerken en online excelleren

In de 28 weken tot eind september boekte Sainsbury's een totale omzet van 13,953 miljard pond of omgerekend 16,5 miljard euro, 4,4% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Op vergelijkbare basis bedroeg de toename van de verkopen 1,4%.

 

Vooral de verkoop van de eigen merken liep goed en nam zelfs dubbel zo snel toe als die van de merkproducten. Voorts doet ook de online verkoop het goed (+15%). Op jaarbasis verkoopt Sainsbury's nu al voor 1 miljard pond via het web, even veel als de hele Belgische e-commerce samen.

 

Met deze resultaten vijzelt het concern zijn marktaandeel op van 16,7% tot 16,8%, berekende onderzoeksbureau Kantar. Het is daarmee de enige van de grote vier die kan stijgen: concurrenten Tesco, Asda en Wm Morrison verliezen terrein.

 

Besparingsplan tilt winst 9% hoger

Financieel vertaalde dit zich in een brutowinst van 433 miljoen pond of 510 miljoen euro, een stijging van 9,3%. Naast een verhoging van de omzet speelde immers ook een besparingsplan, dat Sainsbury's toeliet om in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 65 miljoen euro te besparen.

 

Sainsbury's opende in de eerste helft van zijn boekjaar 1 nieuwe supermarkt en 50 bijkomende buurtwinkels. Die laatste categorie zag zijn omzet liefst 20% aantrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s. De informatie op de verpakking van de Special K graanreep met Rode Vruchten is misleidend volgens de consumentenorganisatie.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.