Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wipt over Walmart-dochter Asda naar de tweede plaats in de ranglijst van Britse supermarktens, na Tesco. Als enige van de grote vier slaagt Sainsbury's er immers in om marktaandeel te winnen en te weerstaan aan discounters als Lidl en Aldi.

Huismerken en online excelleren

In de 28 weken tot eind september boekte Sainsbury's een totale omzet van 13,953 miljard pond of omgerekend 16,5 miljard euro, 4,4% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Op vergelijkbare basis bedroeg de toename van de verkopen 1,4%.

 

Vooral de verkoop van de eigen merken liep goed en nam zelfs dubbel zo snel toe als die van de merkproducten. Voorts doet ook de online verkoop het goed (+15%). Op jaarbasis verkoopt Sainsbury's nu al voor 1 miljard pond via het web, even veel als de hele Belgische e-commerce samen.

 

Met deze resultaten vijzelt het concern zijn marktaandeel op van 16,7% tot 16,8%, berekende onderzoeksbureau Kantar. Het is daarmee de enige van de grote vier die kan stijgen: concurrenten Tesco, Asda en Wm Morrison verliezen terrein.

 

Besparingsplan tilt winst 9% hoger

Financieel vertaalde dit zich in een brutowinst van 433 miljoen pond of 510 miljoen euro, een stijging van 9,3%. Naast een verhoging van de omzet speelde immers ook een besparingsplan, dat Sainsbury's toeliet om in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 65 miljoen euro te besparen.

 

Sainsbury's opende in de eerste helft van zijn boekjaar 1 nieuwe supermarkt en 50 bijkomende buurtwinkels. Die laatste categorie zag zijn omzet liefst 20% aantrekken.

Tags: