Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wordt tweede op Britse markt

Sainsbury's wipt over Walmart-dochter Asda naar de tweede plaats in de ranglijst van Britse supermarktens, na Tesco. Als enige van de grote vier slaagt Sainsbury's er immers in om marktaandeel te winnen en te weerstaan aan discounters als Lidl en Aldi.

Huismerken en online excelleren

In de 28 weken tot eind september boekte Sainsbury's een totale omzet van 13,953 miljard pond of omgerekend 16,5 miljard euro, 4,4% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Op vergelijkbare basis bedroeg de toename van de verkopen 1,4%.

 

Vooral de verkoop van de eigen merken liep goed en nam zelfs dubbel zo snel toe als die van de merkproducten. Voorts doet ook de online verkoop het goed (+15%). Op jaarbasis verkoopt Sainsbury's nu al voor 1 miljard pond via het web, even veel als de hele Belgische e-commerce samen.

 

Met deze resultaten vijzelt het concern zijn marktaandeel op van 16,7% tot 16,8%, berekende onderzoeksbureau Kantar. Het is daarmee de enige van de grote vier die kan stijgen: concurrenten Tesco, Asda en Wm Morrison verliezen terrein.

 

Besparingsplan tilt winst 9% hoger

Financieel vertaalde dit zich in een brutowinst van 433 miljoen pond of 510 miljoen euro, een stijging van 9,3%. Naast een verhoging van de omzet speelde immers ook een besparingsplan, dat Sainsbury's toeliet om in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 65 miljoen euro te besparen.

 

Sainsbury's opende in de eerste helft van zijn boekjaar 1 nieuwe supermarkt en 50 bijkomende buurtwinkels. Die laatste categorie zag zijn omzet liefst 20% aantrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top