'Saucisson d'Ardenne' mag (voorlopig) nog uit Vlaanderen komen

'Saucisson d'Ardenne' mag (voorlopig) nog uit Vlaanderen komen

Omdat in de Ardennen nog veel slagers zelf Saucisson d'Ardenne maken, wil Wallonië die benaming officieel laten erkennen. Al wil de Waalse regering wel een maken voor twee Vlaamse bedrijven: Ter Beke en Guina, zij het onder voorwaarden.

Decennialange traditie

Het Waals Gewest heeft al langer plannen om de benaming "Saucisson d'Ardenne" te laten erkennen als Beschermde Geografische Aanduiding (BGA), net zoals Jambon d'Ardenne. Tot ontsteltenis van Ter Beke – dat in Waarschoot al 17 jaar lang charcuterie bereidt onder de naam L'Ardennaise – en van Guina, dat zelfs al 69 jaar actief is in Machelen. Als zo'n herkomstbenaming er komt, zitten beide Vlaamse bedrijven met een serieus probleem. Om dat te voorkomen, stapten ze jaren geleden al naar de Raad van State, maar tevergeefs.

 

De Waalse regering beloofde wel een overgangsperiode onder bepaalde voorwaarden, en die verschenen zopas in het Staatsblad. Ze mogen de naam 'Saucisson d'Ardenne' blijven gebruiken gedurende een overgangsperiode van 9 maanden die ingaat zodra de Waalse regering het erkenningsdossier heeft overgemaakt aan Europa.

 

Bovendien moeten ze op de verpakking ofwel vermelden dat hun Ardense salami niet in de Ardennen wordt bereid ("Produit hors zone Ardenne") ofwel waar die dan wel wordt geproduceerd (respectievelijk Waterschoot en Machelen dus). Ter Beke heeft zelf ook wel vestigingen in Wallonië, onder meer in Marche-en-Famenne, maar daar wordt tot nu toe pizza geproduceerd.

"Verhaal niet afgelopen"

"De overgangsperiode gaat in zodra de Waalse regering bij Europa aanklopt voor een bescherming", zegt Dirk De Backer, de secretaris-generaal van Ter Beke, in De Tijd. "Naar mijn weten is dat nog niet gebeurd. Voorlopig verandert er niets." Al voegt hij er meteen aan toe: "Vandaag vermelden we niet dat de salami in Waarschoot wordt bereid. Ik ben er niet zeker van dat het ooit nodig zal zijn. Dit verhaal is nog niet afgelopen."

 

De hele discussie doet wat terugdenken aan de "Belgische chocolade", waarvoor de fabrikanten ook al langer een herkomstbescherming aanvragen. Maar die erkenning kan volgens Choprabisco, de federatie van chocoladebedrijven in ons land, zeker nog twee tot drie jaar op zich laten wachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top