Schimmel zal koffie duurder maken

Schimmel zal koffie duurder maken

De koffieprijzen dreigen op termijn de pan uit te swingen nu in Latijns-Amerika een schimmel een groot deel van de oogst onbruikbaar maakt voor de verkoop. De regio is goed voor één zesde van de wereldproductie.

Noodtoestand in Midden-Amerika

De plaag brak vorig jaar volop uit in het Caraïbische gebied en in heel Midden-Amerika. Hoewel ze al decennialang bekend is, verspreidde ze zich nog nooit zo snel als nu. In Guatemala, dat net zoals Costa Rica en Honduras de noodtoestand al heeft uitgeroepen, wordt al zowat 40% van de oogst als verloren beschouwd. In Peru gaat het om meer dan een kwart en in Mexico om 10%.

 

De schimmel treft vooral de arabica-koffie, de meest gegeerde koffiesoort ter wereld. Koffieroest manifesteert zich als roodgele vlekjes op de bladeren van de plant en doet de koffiebonen vervroegd afvallen en de stengels doet verschrompelen. Daardoor is de plant totaal verloren voor de productie. In totaal zou de plaag het inkomen van zowat 300.000 koffieboeren bedreigen.

 

Momenteel is de invloed op de koffieprijs nog beperkt. Op wereldschaal wordt immers voor het derde opeenvolgende jaar een recordoogst verwacht, vooral omdat er in Brazilië een sterke uitbreiding van de productie is. Er wordt dan ook verwacht dat de prijsstijgingen zich pas later zullen laten voelen – zeker als de schimmel ook dat land zou bereiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de Hypermarkt van Bierges aanvaardt Carrefour nu bij alle Hypermarkten en bij alle eigen Carrefour Markets herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen, om zo minder afval te hebben.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Vlaanderen is alweer een foodhal rijker: in Leuven opende dit weekend De Smidse. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top