Schimmel zal koffie duurder maken | RetailDetail

Schimmel zal koffie duurder maken

Schimmel zal koffie duurder maken

De koffieprijzen dreigen op termijn de pan uit te swingen nu in Latijns-Amerika een schimmel een groot deel van de oogst onbruikbaar maakt voor de verkoop. De regio is goed voor één zesde van de wereldproductie.

Noodtoestand in Midden-Amerika

De plaag brak vorig jaar volop uit in het Caraïbische gebied en in heel Midden-Amerika. Hoewel ze al decennialang bekend is, verspreidde ze zich nog nooit zo snel als nu. In Guatemala, dat net zoals Costa Rica en Honduras de noodtoestand al heeft uitgeroepen, wordt al zowat 40% van de oogst als verloren beschouwd. In Peru gaat het om meer dan een kwart en in Mexico om 10%.

 

De schimmel treft vooral de arabica-koffie, de meest gegeerde koffiesoort ter wereld. Koffieroest manifesteert zich als roodgele vlekjes op de bladeren van de plant en doet de koffiebonen vervroegd afvallen en de stengels doet verschrompelen. Daardoor is de plant totaal verloren voor de productie. In totaal zou de plaag het inkomen van zowat 300.000 koffieboeren bedreigen.

 

Momenteel is de invloed op de koffieprijs nog beperkt. Op wereldschaal wordt immers voor het derde opeenvolgende jaar een recordoogst verwacht, vooral omdat er in Brazilië een sterke uitbreiding van de productie is. Er wordt dan ook verwacht dat de prijsstijgingen zich pas later zullen laten voelen – zeker als de schimmel ook dat land zou bereiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".