Schimmel zal koffie duurder maken | RetailDetail

Schimmel zal koffie duurder maken

Schimmel zal koffie duurder maken

De koffieprijzen dreigen op termijn de pan uit te swingen nu in Latijns-Amerika een schimmel een groot deel van de oogst onbruikbaar maakt voor de verkoop. De regio is goed voor één zesde van de wereldproductie.

Noodtoestand in Midden-Amerika

De plaag brak vorig jaar volop uit in het Caraïbische gebied en in heel Midden-Amerika. Hoewel ze al decennialang bekend is, verspreidde ze zich nog nooit zo snel als nu. In Guatemala, dat net zoals Costa Rica en Honduras de noodtoestand al heeft uitgeroepen, wordt al zowat 40% van de oogst als verloren beschouwd. In Peru gaat het om meer dan een kwart en in Mexico om 10%.

 

De schimmel treft vooral de arabica-koffie, de meest gegeerde koffiesoort ter wereld. Koffieroest manifesteert zich als roodgele vlekjes op de bladeren van de plant en doet de koffiebonen vervroegd afvallen en de stengels doet verschrompelen. Daardoor is de plant totaal verloren voor de productie. In totaal zou de plaag het inkomen van zowat 300.000 koffieboeren bedreigen.

 

Momenteel is de invloed op de koffieprijs nog beperkt. Op wereldschaal wordt immers voor het derde opeenvolgende jaar een recordoogst verwacht, vooral omdat er in Brazilië een sterke uitbreiding van de productie is. Er wordt dan ook verwacht dat de prijsstijgingen zich pas later zullen laten voelen – zeker als de schimmel ook dat land zou bereiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.