Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen

Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen

“Wij zijn teleurgesteld in onze vierdekwartaalsresultaten in de VS en België,” viel Afgevaardigd Bestuurder van de Delhaize Groep Pierre-Olivier Beckers meteen met de deur in huis. Door tegenvallende resultaten ziet de supermarktgroep zich genoodzaakt om 146 winkels in de Verenigde Staten en Zuidoost-Europa te sluiten. Naar schatting zullen daarbij 5.000 ontslagen vallen.

Delhaize zag in 2011 zijn groepsopbrengsten 4,6% stijgen naar € 21,1 miljard voor alle winkels, +2,4% op vergelijkbare basis. In het vierde kwartaal groeide de totale omzet 7%, maar de oorzaak van de teleurstelling zit dieper: terwijl de organische groei al slechts 1,5% bedroeg,  zakte de vergelijkbare omzet in de VS met 0,4% en in België zelfs 1,5%. Delhaize wijt deze teleurstelling aan de verscherpte concurrentie en de slechte economische situatie.

 

Delta Maxi redder in nood

Haast het enige lichtpuntje in de cijfers vormt Delta Maxi, de in augustus overgenomen Servische keten die op zijn eentje goed was voor een opbrengsttoename van 24,6% in de regio Zuidoost-Europa. In die regio is Delhaize ook trots op de sterke groei in Roemenië en op de Griekse dochter Alfa Beta, die beter blijft presteren dan de rest van de zwaar geplaagde Griekse distributiemarkt.

 

Toch zullen ook in Zuidoost-Europa 20 slecht presterende winkels worden gesloten, samen met 113 Food Lion-supermarkten in de Verenigde Staten. Toch zal Delhaize Groep zich in de VS vooral terugplooien op dit label: de formule Bloom zal volledig ophouden te bestaan en ook een aantal Bottom Dollar Food-supermarkten zullen worden geconverteerd naar Food Lions.

 

België flinke tegenvaller

Opvallend is dat ook België geen mooie resultaten kan voorleggen. Op de thuismarkt tekende Delhaize voor het hele jaar een omzetgroei van 0,9% op, die op vergelijkbare basis echter terugviel tot een daling van 0,6%. Ook in het vierde kwartaal (+0,9%) had Delhaize alles te danken aan de 16 nieuwe winkels van het enseigne, aangezien de omzet in winkels die langer dan een jaar bestaan daalde met 1,5%.

 

“De consumenten blijven kiezen voor goedkopere producten, zoals blijkt uit de toename van ons 365-lageprijshuismerk en de sterke opbrengstengroei bij Red Market. Het gemiddeld aantal gekochte artikelen per bezoek daalde eveneens verder,” observeert Delhaize de wantrouwige Belgische consument.

 

450 nieuwe winkels over drie jaar

Delhaize beëindigde 2011 met een verkoopnetwerk van 3.408 winkels. Dit betekent een toename met 608 winkels tegenover 2010, vooral dankzij de Maxi-groep. Als vooruitzichten bevestigt de groep zijn doelstelling een jaarlijkse opbrengstengroei van 5 tot 7% tegen 2014 te verwezenlijken, evenals 450 nieuwe winkels “in de markten met hoge groei” te openen in de komende drie jaar.

 

Dat alles past nog steeds in het kader van het New Game Plan en zal volgens Delhaize ruimschoots gefinancierd worden door het kostenbeparingsplan van jaarlijks 500 miljoen euro, een prognose die de Belgische voedingsdistributeur tegen eind 2012 zelfs verwacht te zullen overschrijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top