Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen | RetailDetail

Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen

Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen

“Wij zijn teleurgesteld in onze vierdekwartaalsresultaten in de VS en België,” viel Afgevaardigd Bestuurder van de Delhaize Groep Pierre-Olivier Beckers meteen met de deur in huis. Door tegenvallende resultaten ziet de supermarktgroep zich genoodzaakt om 146 winkels in de Verenigde Staten en Zuidoost-Europa te sluiten. Naar schatting zullen daarbij 5.000 ontslagen vallen.

Delhaize zag in 2011 zijn groepsopbrengsten 4,6% stijgen naar € 21,1 miljard voor alle winkels, +2,4% op vergelijkbare basis. In het vierde kwartaal groeide de totale omzet 7%, maar de oorzaak van de teleurstelling zit dieper: terwijl de organische groei al slechts 1,5% bedroeg,  zakte de vergelijkbare omzet in de VS met 0,4% en in België zelfs 1,5%. Delhaize wijt deze teleurstelling aan de verscherpte concurrentie en de slechte economische situatie.

 

Delta Maxi redder in nood

Haast het enige lichtpuntje in de cijfers vormt Delta Maxi, de in augustus overgenomen Servische keten die op zijn eentje goed was voor een opbrengsttoename van 24,6% in de regio Zuidoost-Europa. In die regio is Delhaize ook trots op de sterke groei in Roemenië en op de Griekse dochter Alfa Beta, die beter blijft presteren dan de rest van de zwaar geplaagde Griekse distributiemarkt.

 

Toch zullen ook in Zuidoost-Europa 20 slecht presterende winkels worden gesloten, samen met 113 Food Lion-supermarkten in de Verenigde Staten. Toch zal Delhaize Groep zich in de VS vooral terugplooien op dit label: de formule Bloom zal volledig ophouden te bestaan en ook een aantal Bottom Dollar Food-supermarkten zullen worden geconverteerd naar Food Lions.

 

België flinke tegenvaller

Opvallend is dat ook België geen mooie resultaten kan voorleggen. Op de thuismarkt tekende Delhaize voor het hele jaar een omzetgroei van 0,9% op, die op vergelijkbare basis echter terugviel tot een daling van 0,6%. Ook in het vierde kwartaal (+0,9%) had Delhaize alles te danken aan de 16 nieuwe winkels van het enseigne, aangezien de omzet in winkels die langer dan een jaar bestaan daalde met 1,5%.

 

“De consumenten blijven kiezen voor goedkopere producten, zoals blijkt uit de toename van ons 365-lageprijshuismerk en de sterke opbrengstengroei bij Red Market. Het gemiddeld aantal gekochte artikelen per bezoek daalde eveneens verder,” observeert Delhaize de wantrouwige Belgische consument.

 

450 nieuwe winkels over drie jaar

Delhaize beëindigde 2011 met een verkoopnetwerk van 3.408 winkels. Dit betekent een toename met 608 winkels tegenover 2010, vooral dankzij de Maxi-groep. Als vooruitzichten bevestigt de groep zijn doelstelling een jaarlijkse opbrengstengroei van 5 tot 7% tegen 2014 te verwezenlijken, evenals 450 nieuwe winkels “in de markten met hoge groei” te openen in de komende drie jaar.

 

Dat alles past nog steeds in het kader van het New Game Plan en zal volgens Delhaize ruimschoots gefinancierd worden door het kostenbeparingsplan van jaarlijks 500 miljoen euro, een prognose die de Belgische voedingsdistributeur tegen eind 2012 zelfs verwacht te zullen overschrijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.