Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen

Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen

“Wij zijn teleurgesteld in onze vierdekwartaalsresultaten in de VS en België,” viel Afgevaardigd Bestuurder van de Delhaize Groep Pierre-Olivier Beckers meteen met de deur in huis. Door tegenvallende resultaten ziet de supermarktgroep zich genoodzaakt om 146 winkels in de Verenigde Staten en Zuidoost-Europa te sluiten. Naar schatting zullen daarbij 5.000 ontslagen vallen.

Delhaize zag in 2011 zijn groepsopbrengsten 4,6% stijgen naar € 21,1 miljard voor alle winkels, +2,4% op vergelijkbare basis. In het vierde kwartaal groeide de totale omzet 7%, maar de oorzaak van de teleurstelling zit dieper: terwijl de organische groei al slechts 1,5% bedroeg,  zakte de vergelijkbare omzet in de VS met 0,4% en in België zelfs 1,5%. Delhaize wijt deze teleurstelling aan de verscherpte concurrentie en de slechte economische situatie.

 

Delta Maxi redder in nood

Haast het enige lichtpuntje in de cijfers vormt Delta Maxi, de in augustus overgenomen Servische keten die op zijn eentje goed was voor een opbrengsttoename van 24,6% in de regio Zuidoost-Europa. In die regio is Delhaize ook trots op de sterke groei in Roemenië en op de Griekse dochter Alfa Beta, die beter blijft presteren dan de rest van de zwaar geplaagde Griekse distributiemarkt.

 

Toch zullen ook in Zuidoost-Europa 20 slecht presterende winkels worden gesloten, samen met 113 Food Lion-supermarkten in de Verenigde Staten. Toch zal Delhaize Groep zich in de VS vooral terugplooien op dit label: de formule Bloom zal volledig ophouden te bestaan en ook een aantal Bottom Dollar Food-supermarkten zullen worden geconverteerd naar Food Lions.

 

België flinke tegenvaller

Opvallend is dat ook België geen mooie resultaten kan voorleggen. Op de thuismarkt tekende Delhaize voor het hele jaar een omzetgroei van 0,9% op, die op vergelijkbare basis echter terugviel tot een daling van 0,6%. Ook in het vierde kwartaal (+0,9%) had Delhaize alles te danken aan de 16 nieuwe winkels van het enseigne, aangezien de omzet in winkels die langer dan een jaar bestaan daalde met 1,5%.

 

“De consumenten blijven kiezen voor goedkopere producten, zoals blijkt uit de toename van ons 365-lageprijshuismerk en de sterke opbrengstengroei bij Red Market. Het gemiddeld aantal gekochte artikelen per bezoek daalde eveneens verder,” observeert Delhaize de wantrouwige Belgische consument.

 

450 nieuwe winkels over drie jaar

Delhaize beëindigde 2011 met een verkoopnetwerk van 3.408 winkels. Dit betekent een toename met 608 winkels tegenover 2010, vooral dankzij de Maxi-groep. Als vooruitzichten bevestigt de groep zijn doelstelling een jaarlijkse opbrengstengroei van 5 tot 7% tegen 2014 te verwezenlijken, evenals 450 nieuwe winkels “in de markten met hoge groei” te openen in de komende drie jaar.

 

Dat alles past nog steeds in het kader van het New Game Plan en zal volgens Delhaize ruimschoots gefinancierd worden door het kostenbeparingsplan van jaarlijks 500 miljoen euro, een prognose die de Belgische voedingsdistributeur tegen eind 2012 zelfs verwacht te zullen overschrijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top