Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen | RetailDetail

Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen

Slechte resultaten dwingen Delhaize tot sluitingen

“Wij zijn teleurgesteld in onze vierdekwartaalsresultaten in de VS en België,” viel Afgevaardigd Bestuurder van de Delhaize Groep Pierre-Olivier Beckers meteen met de deur in huis. Door tegenvallende resultaten ziet de supermarktgroep zich genoodzaakt om 146 winkels in de Verenigde Staten en Zuidoost-Europa te sluiten. Naar schatting zullen daarbij 5.000 ontslagen vallen.

Delhaize zag in 2011 zijn groepsopbrengsten 4,6% stijgen naar € 21,1 miljard voor alle winkels, +2,4% op vergelijkbare basis. In het vierde kwartaal groeide de totale omzet 7%, maar de oorzaak van de teleurstelling zit dieper: terwijl de organische groei al slechts 1,5% bedroeg,  zakte de vergelijkbare omzet in de VS met 0,4% en in België zelfs 1,5%. Delhaize wijt deze teleurstelling aan de verscherpte concurrentie en de slechte economische situatie.

 

Delta Maxi redder in nood

Haast het enige lichtpuntje in de cijfers vormt Delta Maxi, de in augustus overgenomen Servische keten die op zijn eentje goed was voor een opbrengsttoename van 24,6% in de regio Zuidoost-Europa. In die regio is Delhaize ook trots op de sterke groei in Roemenië en op de Griekse dochter Alfa Beta, die beter blijft presteren dan de rest van de zwaar geplaagde Griekse distributiemarkt.

 

Toch zullen ook in Zuidoost-Europa 20 slecht presterende winkels worden gesloten, samen met 113 Food Lion-supermarkten in de Verenigde Staten. Toch zal Delhaize Groep zich in de VS vooral terugplooien op dit label: de formule Bloom zal volledig ophouden te bestaan en ook een aantal Bottom Dollar Food-supermarkten zullen worden geconverteerd naar Food Lions.

 

België flinke tegenvaller

Opvallend is dat ook België geen mooie resultaten kan voorleggen. Op de thuismarkt tekende Delhaize voor het hele jaar een omzetgroei van 0,9% op, die op vergelijkbare basis echter terugviel tot een daling van 0,6%. Ook in het vierde kwartaal (+0,9%) had Delhaize alles te danken aan de 16 nieuwe winkels van het enseigne, aangezien de omzet in winkels die langer dan een jaar bestaan daalde met 1,5%.

 

“De consumenten blijven kiezen voor goedkopere producten, zoals blijkt uit de toename van ons 365-lageprijshuismerk en de sterke opbrengstengroei bij Red Market. Het gemiddeld aantal gekochte artikelen per bezoek daalde eveneens verder,” observeert Delhaize de wantrouwige Belgische consument.

 

450 nieuwe winkels over drie jaar

Delhaize beëindigde 2011 met een verkoopnetwerk van 3.408 winkels. Dit betekent een toename met 608 winkels tegenover 2010, vooral dankzij de Maxi-groep. Als vooruitzichten bevestigt de groep zijn doelstelling een jaarlijkse opbrengstengroei van 5 tot 7% tegen 2014 te verwezenlijken, evenals 450 nieuwe winkels “in de markten met hoge groei” te openen in de komende drie jaar.

 

Dat alles past nog steeds in het kader van het New Game Plan en zal volgens Delhaize ruimschoots gefinancierd worden door het kostenbeparingsplan van jaarlijks 500 miljoen euro, een prognose die de Belgische voedingsdistributeur tegen eind 2012 zelfs verwacht te zullen overschrijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top