Sociale onrust bij Lunch Garden

Sociale onrust bij Lunch Garden
Directie en vakbonden van restaurantketen Lunch Garden zitten vandaag rond de tafel voor een "beslissende ontmoeting", aldus de socialistische bediendevakbond BBTK. Voor de deuren van de hoofdzetel in Evere voeren werknemers deze ochtend actie om druk op de ketel te zetten.

Twee jaar geleden werd de restaurantketen overgenomen door het Nederlandse H2 en kwam er een herlanceringsplan. Volgens de vakbonden werd dat volop gedragen door het personeel, ondanks "een grotere flexibiliteit, meer polyvalentie, deeltijds werk, dagelijkse stress, reorganisatie van de restaurants, stijgende werklast, enzovoort. Het personeel was uitermate gemotiveerd om ervoor te zorgen dat het bedrijf rendabel bleef en heeft daarvoor heel wat offers gebracht. De directie van haar kant lijkt evenwel niet bereid om evenzeer inspanningen te leveren en weigert totnogtoe op de werkvloer betere arbeidsvoorwaarden toe te kennen", aldus nog de BBTK.

 

Welzijnseisen

De vakbonden dienden vorig jaar nog een bundel met welzijnseisen in. Zo willen ze meer uren voor de deeltijdse werknemers en meer contracten om "de druk op de werkvloer en de buitensporige werklast te verlichten", minder flexibiliteit, een betere communicatie over het marketingplan en vooral het "heropstarten van het sociaal overleg inn een positieve sfeer, met respect voor de arbeidsvoorwaarden en de rechten van de afgevaardigen".

 

Voorlopig hebben de gesprekken met de directie echter tot niets geleid. Vandaag staat dus "een beslissende ontmoeting" op de agenda: "Zonder betekenisvolle vooruitgang vallen acties in de verschillende restaurants over het hele land niet uit te sluiten", aldus nog de socialistische bediendenvakbond.

 

Lunch Garden is volop bezig met een renovatie van zijn 63 vestigingen en plant de komende vier jaar de opening van acht tot tien nieuwe vestigingen in ons land. De keten bestaat al ruim 40 jaar en elk restaurant verwelkomt gemiddeld een 600-tal bezoekers per dag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top