Sociale onrust bij Lunch Garden | RetailDetail

Sociale onrust bij Lunch Garden

Sociale onrust bij Lunch Garden
Directie en vakbonden van restaurantketen Lunch Garden zitten vandaag rond de tafel voor een "beslissende ontmoeting", aldus de socialistische bediendevakbond BBTK. Voor de deuren van de hoofdzetel in Evere voeren werknemers deze ochtend actie om druk op de ketel te zetten.

Twee jaar geleden werd de restaurantketen overgenomen door het Nederlandse H2 en kwam er een herlanceringsplan. Volgens de vakbonden werd dat volop gedragen door het personeel, ondanks "een grotere flexibiliteit, meer polyvalentie, deeltijds werk, dagelijkse stress, reorganisatie van de restaurants, stijgende werklast, enzovoort. Het personeel was uitermate gemotiveerd om ervoor te zorgen dat het bedrijf rendabel bleef en heeft daarvoor heel wat offers gebracht. De directie van haar kant lijkt evenwel niet bereid om evenzeer inspanningen te leveren en weigert totnogtoe op de werkvloer betere arbeidsvoorwaarden toe te kennen", aldus nog de BBTK.

 

Welzijnseisen

De vakbonden dienden vorig jaar nog een bundel met welzijnseisen in. Zo willen ze meer uren voor de deeltijdse werknemers en meer contracten om "de druk op de werkvloer en de buitensporige werklast te verlichten", minder flexibiliteit, een betere communicatie over het marketingplan en vooral het "heropstarten van het sociaal overleg inn een positieve sfeer, met respect voor de arbeidsvoorwaarden en de rechten van de afgevaardigen".

 

Voorlopig hebben de gesprekken met de directie echter tot niets geleid. Vandaag staat dus "een beslissende ontmoeting" op de agenda: "Zonder betekenisvolle vooruitgang vallen acties in de verschillende restaurants over het hele land niet uit te sluiten", aldus nog de socialistische bediendenvakbond.

 

Lunch Garden is volop bezig met een renovatie van zijn 63 vestigingen en plant de komende vier jaar de opening van acht tot tien nieuwe vestigingen in ons land. De keten bestaat al ruim 40 jaar en elk restaurant verwelkomt gemiddeld een 600-tal bezoekers per dag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.