Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog

Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog

De prijzenoorlog tussen de Nederlandse supermarkten speelt de leveranciers steeds meer parten. Het Belgische Spa maakt met haar waters en frisdranken al ruim dertig jaar deel uit van het assortiment in de Nederlandse supermarkten en is hiermee goed voor een marktaandeel van 40 procent. Voor het bedrijf achter de dranken is de maat nu vol: Spadel weigert nog langer mee te gaan in de prijzenoorlog en is zelfs bereid hiervoor de ultieme prijs te betalen.

Sterke koststijgingen

Net zoals andere A-merken wordt Spa als stuntartikel ingezet om klanten te lokken. Hiermee zetten de supermarkten hun leveranciers onder druk, waardoor de fabrikanten volgens Spadel gedwongen worden onder hun kostprijs te werken. Die kostprijs is de voorbije jaren echter onder invloed van verschillende factoren gevoelig gestegen, zo zegt CEO Marc du Bois in Het Financieel Dagblad.

 

“De energielasten stegen de afgelopen jaren met vijftig procent, vruchtensappen en suikers werden tientallen procenten duurder en het gebruik van duurzame verpakkingen is duur. Veel van die kosten kunnen worden gecompenseerd met efficiencyslagen, maar eens houdt het op,” aldus du Bois. Er zijn niet alleen de stijgende grondstof- en verpakkingskosten, het bedrijf investeerde ook in een nieuwe productielijn voor tweeliterflessen en de ontwikkeling van een 33 centiliterfles.

 

'Niet onderhandelbaar'

Spadel zegt zijn producten niet meer met korting te leveren en staat erop dat het de kostprijs vergoed krijgt. Als de supermarkten niet mee willen in dit verhaal en de Spa-dranken bant uit de Nederlandse supermarktschappen, dan is dat maar zo. Du Bois: “Het zou een ramp zijn, zowel voor de klant als voor ons, maar we moeten dringend terugkeren naar de normale verhoudingen.” Spa kondigde ook een prijsverhoging aan van vijftien procent ter compensatie van de kosten van de voorbije jaren.

 

"De nieuwe prijs is een gegeven. Er valt daarover niet te marchanderen", aldus nog een onverbiddelijke du Bois. Vorig jaar daalde het operationele resultaat van de groep met bijna een kwart tot 12,3 miljoen euro, voornamelijk ten gevolge van de stijging van de grondstofprijzen en de commerciële investeringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top