Spaanse supermarktketen betaalt medewerkers met aankoopcheques

Spaanse supermarktketen betaalt medewerkers met aankoopcheques
De Spaanse supermarktgroep El Arbol heeft een wel heel creatieve oplossing bedacht voor zijn nijpende financiële probleem. Omdat de groep geen geld heeft om de extra premies te betalen voor de zon- en feestdagopeningen die er dit eindejaar staan aan te komen, zal El Arbol die premies uitkeren in de vorm van aankoopcheques... te verzilveren in de eigen supermarkt.

Zegen van de vakbonden

De aankoopcheques zullen een nominale waarde van maximaal 20 euro hebben en blijven drie maanden geldig, zo bevestigde een woordvoerder van de keten aan persbureau Europa Press. De medewerkers blijven bovendien hun gebruikelijke personeelskorting genieten, voegde hij er meteen aan toe.

 

De nieuwe regeling, die op 29 oktober de zegen kreeg van de vakbonden, geldt tot na de Nieuwjaarsperiode. "Het akkoord wordt als positief ervaren gezien de huidige economische conjunctuur en wij kunnen meteen zeker zijn dat onze vestigingen open zullen gaan de komende zon- en feestdagen", klinkt het bij de groep.

 

7.000 medewerkers in 460 vestigingen

El Arbol kende dit voorjaar een zware herstructurering waarbij het 193 vestigingen verkocht. De distributeur telt vandaag nog 460 vestigingen zo'n 7.000 medewerkers (dat zijn er 1.700 minder dan begin dit jaar). De keten sloot zijn recentste boekjaar af met een omzet van 848,92 miljoen euro.

 

'El Arbol' zal bij de Nederlandse lezers wellicht nog een belletje doen rinkelen: de Spaanse keten was tot oktober 2002 eigendom van Laurus, het Nederlandse supermarktconcern dat intussen ook al van het retailtoneel is verdwenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top