Spaanse supermarktketen betaalt medewerkers met aankoopcheques | RetailDetail

Spaanse supermarktketen betaalt medewerkers met aankoopcheques

Spaanse supermarktketen betaalt medewerkers met aankoopcheques
De Spaanse supermarktgroep El Arbol heeft een wel heel creatieve oplossing bedacht voor zijn nijpende financiële probleem. Omdat de groep geen geld heeft om de extra premies te betalen voor de zon- en feestdagopeningen die er dit eindejaar staan aan te komen, zal El Arbol die premies uitkeren in de vorm van aankoopcheques... te verzilveren in de eigen supermarkt.

Zegen van de vakbonden

De aankoopcheques zullen een nominale waarde van maximaal 20 euro hebben en blijven drie maanden geldig, zo bevestigde een woordvoerder van de keten aan persbureau Europa Press. De medewerkers blijven bovendien hun gebruikelijke personeelskorting genieten, voegde hij er meteen aan toe.

 

De nieuwe regeling, die op 29 oktober de zegen kreeg van de vakbonden, geldt tot na de Nieuwjaarsperiode. "Het akkoord wordt als positief ervaren gezien de huidige economische conjunctuur en wij kunnen meteen zeker zijn dat onze vestigingen open zullen gaan de komende zon- en feestdagen", klinkt het bij de groep.

 

7.000 medewerkers in 460 vestigingen

El Arbol kende dit voorjaar een zware herstructurering waarbij het 193 vestigingen verkocht. De distributeur telt vandaag nog 460 vestigingen zo'n 7.000 medewerkers (dat zijn er 1.700 minder dan begin dit jaar). De keten sloot zijn recentste boekjaar af met een omzet van 848,92 miljoen euro.

 

'El Arbol' zal bij de Nederlandse lezers wellicht nog een belletje doen rinkelen: de Spaanse keten was tot oktober 2002 eigendom van Laurus, het Nederlandse supermarktconcern dat intussen ook al van het retailtoneel is verdwenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.