Spaanse supermarktketen betaalt medewerkers met aankoopcheques

Spaanse supermarktketen betaalt medewerkers met aankoopcheques
De Spaanse supermarktgroep El Arbol heeft een wel heel creatieve oplossing bedacht voor zijn nijpende financiële probleem. Omdat de groep geen geld heeft om de extra premies te betalen voor de zon- en feestdagopeningen die er dit eindejaar staan aan te komen, zal El Arbol die premies uitkeren in de vorm van aankoopcheques... te verzilveren in de eigen supermarkt.

Zegen van de vakbonden

De aankoopcheques zullen een nominale waarde van maximaal 20 euro hebben en blijven drie maanden geldig, zo bevestigde een woordvoerder van de keten aan persbureau Europa Press. De medewerkers blijven bovendien hun gebruikelijke personeelskorting genieten, voegde hij er meteen aan toe.

 

De nieuwe regeling, die op 29 oktober de zegen kreeg van de vakbonden, geldt tot na de Nieuwjaarsperiode. "Het akkoord wordt als positief ervaren gezien de huidige economische conjunctuur en wij kunnen meteen zeker zijn dat onze vestigingen open zullen gaan de komende zon- en feestdagen", klinkt het bij de groep.

 

7.000 medewerkers in 460 vestigingen

El Arbol kende dit voorjaar een zware herstructurering waarbij het 193 vestigingen verkocht. De distributeur telt vandaag nog 460 vestigingen zo'n 7.000 medewerkers (dat zijn er 1.700 minder dan begin dit jaar). De keten sloot zijn recentste boekjaar af met een omzet van 848,92 miljoen euro.

 

'El Arbol' zal bij de Nederlandse lezers wellicht nog een belletje doen rinkelen: de Spaanse keten was tot oktober 2002 eigendom van Laurus, het Nederlandse supermarktconcern dat intussen ook al van het retailtoneel is verdwenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top