Spaanse supermarktketen betaalt medewerkers met aankoopcheques

Spaanse supermarktketen betaalt medewerkers met aankoopcheques
De Spaanse supermarktgroep El Arbol heeft een wel heel creatieve oplossing bedacht voor zijn nijpende financiële probleem. Omdat de groep geen geld heeft om de extra premies te betalen voor de zon- en feestdagopeningen die er dit eindejaar staan aan te komen, zal El Arbol die premies uitkeren in de vorm van aankoopcheques... te verzilveren in de eigen supermarkt.

Zegen van de vakbonden

De aankoopcheques zullen een nominale waarde van maximaal 20 euro hebben en blijven drie maanden geldig, zo bevestigde een woordvoerder van de keten aan persbureau Europa Press. De medewerkers blijven bovendien hun gebruikelijke personeelskorting genieten, voegde hij er meteen aan toe.

 

De nieuwe regeling, die op 29 oktober de zegen kreeg van de vakbonden, geldt tot na de Nieuwjaarsperiode. "Het akkoord wordt als positief ervaren gezien de huidige economische conjunctuur en wij kunnen meteen zeker zijn dat onze vestigingen open zullen gaan de komende zon- en feestdagen", klinkt het bij de groep.

 

7.000 medewerkers in 460 vestigingen

El Arbol kende dit voorjaar een zware herstructurering waarbij het 193 vestigingen verkocht. De distributeur telt vandaag nog 460 vestigingen zo'n 7.000 medewerkers (dat zijn er 1.700 minder dan begin dit jaar). De keten sloot zijn recentste boekjaar af met een omzet van 848,92 miljoen euro.

 

'El Arbol' zal bij de Nederlandse lezers wellicht nog een belletje doen rinkelen: de Spaanse keten was tot oktober 2002 eigendom van Laurus, het Nederlandse supermarktconcern dat intussen ook al van het retailtoneel is verdwenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top