Spadel-topman Marc du Bois Manager van het Jaar

Spadel-topman Marc du Bois Manager van het Jaar

Marc du Bois is gisteren verkozen tot de Franstalige Manager van het Jaar 2013. Zijn strategie om vooral met regionale merken weerwerk te bieden aan de multinationals in zijn sector, hield zijn onderneming Spadel tijdens de crisis uit al te woelige wateren.

Groeien in tijden van crisis

"Wij zijn blijven investeren tijdens de crisis", zegt de kersverse Manager van het jaar. "Vandaag beginnen we daar de vruchten van te plukken. Onze omzet (219 miljoen euro in 2012, nvdr.) zal in 2013 enkele procenten stijgen en ook het nettoresultaat (+30% tijdens het eerste halfjaar, nvdr.) zal nog vooruitgaan."

 

Die resultaten heeft Spadel te danken aan een recordjaar voor zijn Engelse filiaal, het einde van de boycot door Superunie (een van de drie belangrijkste supermarktketens van Nederland) en – vooral – de overname van Carola, een watermerk uit de Franse Elzas. Want, zo liet Marc du Bois na de prijsuitreiking weten, "als we weerwerk willen bieden aan de grote multinationals, moeten we inzetten op sterke regionale merken".

 

Gestart in moeilijke omstandigheden

Toch werd Marc du Bois 13 jaar geleden eerder tegen wil en dank en in dramatische omstandigheden naar de top van de drankengroep uit Spa gekatapulteerd. In oktober 2000 moest hij immers zijn broer opvolgen, die in een auto-ongeval om het leven was gekomen. Omdat hij veel meer kaas had gegeten van marketing en sales dan van cijfers en fabrieken, vroeg hij aan Jean-Philippe Despontin, jarenlang de rechterhand van zijn overleden broer, om samen het bedrijf te gaan leiden.

 

Pas vorig jaar nam hij alle touwtjes in handen bij de groep, waarvan hij inmiddels ook de enige familiale aandeelhouder is sinds hij zijn zus in augustus 2010 had uitgekocht. Marc du Bois bezit nu 90,8% van de aandelen; de rest zit verspreid onder het grote publiek (via Euronext Brussel).

 

Spadel is de opvolger van Spa Monopole, het waterbedrijf dat in 1921 werd opgericht maar eigenlijk teruggaat op de exploitatie van de bronnen van Spa in 1583. De groep bezit behalve die bewuste bronnen in Spa en het Franse Carola ook nog het mineraalwater Bru uit de Ardennen, Wattwiller uit de Elzas en Brecon Carreg uit Wales. Spadel geeft werk aan zo'n 720 mensen.

 

Aan Nederlandstalige kant werd Ronnie Leten van het Zweedse industrieconcern Atlas Copco verkozen tot Manager van het Jaar 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top