Spadel-topman Marc du Bois Manager van het Jaar | RetailDetail

Spadel-topman Marc du Bois Manager van het Jaar

Spadel-topman Marc du Bois Manager van het Jaar

Marc du Bois is gisteren verkozen tot de Franstalige Manager van het Jaar 2013. Zijn strategie om vooral met regionale merken weerwerk te bieden aan de multinationals in zijn sector, hield zijn onderneming Spadel tijdens de crisis uit al te woelige wateren.

Groeien in tijden van crisis

"Wij zijn blijven investeren tijdens de crisis", zegt de kersverse Manager van het jaar. "Vandaag beginnen we daar de vruchten van te plukken. Onze omzet (219 miljoen euro in 2012, nvdr.) zal in 2013 enkele procenten stijgen en ook het nettoresultaat (+30% tijdens het eerste halfjaar, nvdr.) zal nog vooruitgaan."

 

Die resultaten heeft Spadel te danken aan een recordjaar voor zijn Engelse filiaal, het einde van de boycot door Superunie (een van de drie belangrijkste supermarktketens van Nederland) en – vooral – de overname van Carola, een watermerk uit de Franse Elzas. Want, zo liet Marc du Bois na de prijsuitreiking weten, "als we weerwerk willen bieden aan de grote multinationals, moeten we inzetten op sterke regionale merken".

 

Gestart in moeilijke omstandigheden

Toch werd Marc du Bois 13 jaar geleden eerder tegen wil en dank en in dramatische omstandigheden naar de top van de drankengroep uit Spa gekatapulteerd. In oktober 2000 moest hij immers zijn broer opvolgen, die in een auto-ongeval om het leven was gekomen. Omdat hij veel meer kaas had gegeten van marketing en sales dan van cijfers en fabrieken, vroeg hij aan Jean-Philippe Despontin, jarenlang de rechterhand van zijn overleden broer, om samen het bedrijf te gaan leiden.

 

Pas vorig jaar nam hij alle touwtjes in handen bij de groep, waarvan hij inmiddels ook de enige familiale aandeelhouder is sinds hij zijn zus in augustus 2010 had uitgekocht. Marc du Bois bezit nu 90,8% van de aandelen; de rest zit verspreid onder het grote publiek (via Euronext Brussel).

 

Spadel is de opvolger van Spa Monopole, het waterbedrijf dat in 1921 werd opgericht maar eigenlijk teruggaat op de exploitatie van de bronnen van Spa in 1583. De groep bezit behalve die bewuste bronnen in Spa en het Franse Carola ook nog het mineraalwater Bru uit de Ardennen, Wattwiller uit de Elzas en Brecon Carreg uit Wales. Spadel geeft werk aan zo'n 720 mensen.

 

Aan Nederlandstalige kant werd Ronnie Leten van het Zweedse industrieconcern Atlas Copco verkozen tot Manager van het Jaar 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen van de discountketen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.