Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Tags: