Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top