Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Biodrankje Honest organiseert ‘eerlijke’ pop-upmarkt

29/06/2017

Deze zomer wordt in Antwerpen, Gent en Luik tijdens drie weekends de Honest Summer Market georganiseerd. Dat is een initiatief van biodrankje Honest, dat verschillende ‘eerlijke’ ondernemers samengebrengt.

Carrefour zet beursgang Braziliaanse tak in gang

29/06/2017

Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft de eerste stappen gezet voor de beursgang van zijn Braziliaanse tak. Carrefour hoopt met de beursgang ongeveer 4,5 tot 5,6 miljard Braziliaanse reais (1,2 tot 1,5 miljard euro) binnen te halen.

"Capri-Sun is geen drankje voor kinderen"

29/06/2017

Voedselwaakhond Foodwatch France heeft aan Coca-Cola European Partners gevraagd om de marketing rond het drankje Capri-Sun niet langer op kinderen te richten. Volgens de organisatie is het drankje immers helemaal niet gezond voor kinderen. 

Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen

29/06/2017

Het Zwitserse Nestlé wil voor 20 miljard Zwitserse frank (18,3 miljard euro) aan eigen aandelen terugkopen. Dat doet het slechts dagen nadat een nieuwe aandeelhouder het bedrijf daartoe aanmoedigde.

Tesco schrapt meer dan 2.000 banen

28/06/2017

Het Britse Tesco heeft aangekondigd dat het ongeveer 2.300 banen gaat schrappen. 1.200 jobs verdwijnen op het hoofdkantoor, terwijl er 1.100 banen sneuvelen bij de klantendienst.

 Aldi legt eerste steen nieuw distributiecentrum

28/06/2017

De werken aan het nieuwe distributiecentrum van Aldi in Turnhout zijn officieel van start gegaan. Aldi investeert vijftig miljoen euro in de nieuwe site, waar een administratieve hoofdzetel en een distributiecentrum van 41.000 m² komen.

Back to top