Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top