Speculoospasta niet meer alleen van Lotus. | RetailDetail

Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Speculoospasta niet meer alleen van Lotus.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Lotus verliest zijn alleenrecht op de productie van de befaamde speculoospasta. Het octrooi waarmee Lotus beweerde de exclusiviteit op het product in pacht te hebben, is ongeldig verklaard. Zo oordeelde de rechtbank van koophandel in Gent.


Zo vroeg als in 2002 circuleerde op het internet een recept voor speculoospasta. Dat is maar liefst vijf jaar vroeger dan toen Lotus de licentie op het product kocht. Lotus kocht het recept van een deelneemster aan het televisieprogramma “De Bedenkers”, waarna de speculoospasta een instant hit werd.


Uiteraard waren  er onmiddellijk kapers op de kust. Een aantal bedrijven, zoals aanklager Biscuiterie Willems, begon eigen speculoospasta te produceren. Lotus beweerde echter steeds dat zij het alleenrecht hadden.


Nu komt, door de uitspraak van de rechtbank van koophandel, wellicht een definitief einde aan die unieke positie. Lotus twijfelt nog of het verder juridische stappen zal ondernemen.


De vraag is echter of de sterke marktpositie van Lotus door de uitspraak aangetast zal worden. Enerzijds heeft Lotus dankzij zijn first-mover advantage reeds een stevige naam en flinke voorsprong verworven met het product. Anderzijds kunnen andere producenten nu net profiteren van de goede inburgering van de smeerpasta.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.