Starbucks en Danone gaan samen yoghurt verkopen

Starbucks en Danone gaan samen yoghurt verkopen

De Amerikaanse koffieketen Starbucks zal zijn eigen Evolution Fresh-merk van sapjes koppelen aan de yoghurt-tak van Dannon, de Amerikaanse naam van Danone. Samen willen ze onder de slogan "Evolution Fresh, Inspired by Dannon" yoghurtproducten aan de man brengen.

Vanaf volgend jaar te koop

Vanaf de lente van 2014 zullen de nieuwe producten in Starbucks te koop zijn, vanaf het jaar erop trekt de joint venture naar de Amerikaanse supermarkten. Voorlopig gaat het strikt om een Amerikaanse samenwerking, al sluit men niet uit dat de producten op termijn ook de grote plas zouden oversteken.

 

De reden om in Amerika te investeren in yoghurt is eenvoudig te verklaren: volgens Starbucks is dit segment van de markt al meer dan 4,5 miljard euro waard en zit er nog een grote groeimarge op. Nu al verorberen Amerikanen gemiddeld dertig percent meer dan Europeanen. Ook Danone ziet de Amerikaanse markt als een enorme groeimarkt voor yoghurt.

 

Beiden worden er beter van

Starbucks verwacht in elk geval geen extra uitgaven te moeten doen voor deze deal, aangezien Danone de verdeling op zich zal nemen. Danone zelf zegt groei te verwachten doordat het miljoenen Starbucks-klanten kan aanspreken.

 

De concurrentie zit echter niet stil, want ook daar zitten ettelijke partijen klaar om de yoghurtmarkt te overspoelen. Chobani, marktleider van Griekse yoghurt, bracht immers recentelijk veertien nieuwe smaken uit en diens oprichter, Hamdi Ulukaya, verwacht dat de jaarlijks yoghurtverkoop wel eens zou kunnen verdubbelen in de komende drie à vier jaar.   (GP)

Tags: