Starbucks en Danone gaan samen yoghurt verkopen

Starbucks en Danone gaan samen yoghurt verkopen

De Amerikaanse koffieketen Starbucks zal zijn eigen Evolution Fresh-merk van sapjes koppelen aan de yoghurt-tak van Dannon, de Amerikaanse naam van Danone. Samen willen ze onder de slogan "Evolution Fresh, Inspired by Dannon" yoghurtproducten aan de man brengen.

Vanaf volgend jaar te koop

Vanaf de lente van 2014 zullen de nieuwe producten in Starbucks te koop zijn, vanaf het jaar erop trekt de joint venture naar de Amerikaanse supermarkten. Voorlopig gaat het strikt om een Amerikaanse samenwerking, al sluit men niet uit dat de producten op termijn ook de grote plas zouden oversteken.

 

De reden om in Amerika te investeren in yoghurt is eenvoudig te verklaren: volgens Starbucks is dit segment van de markt al meer dan 4,5 miljard euro waard en zit er nog een grote groeimarge op. Nu al verorberen Amerikanen gemiddeld dertig percent meer dan Europeanen. Ook Danone ziet de Amerikaanse markt als een enorme groeimarkt voor yoghurt.

 

Beiden worden er beter van

Starbucks verwacht in elk geval geen extra uitgaven te moeten doen voor deze deal, aangezien Danone de verdeling op zich zal nemen. Danone zelf zegt groei te verwachten doordat het miljoenen Starbucks-klanten kan aanspreken.

 

De concurrentie zit echter niet stil, want ook daar zitten ettelijke partijen klaar om de yoghurtmarkt te overspoelen. Chobani, marktleider van Griekse yoghurt, bracht immers recentelijk veertien nieuwe smaken uit en diens oprichter, Hamdi Ulukaya, verwacht dat de jaarlijks yoghurtverkoop wel eens zou kunnen verdubbelen in de komende drie à vier jaar.   (GP)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top