Starbucks heeft last van opkomst e-commerce | RetailDetail

Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Koffieketen Starbucks presteerde het afgelopen kwartaal beneden de verwachtingen van analisten: de vergelijkbare omzet in cafés van de keten die minstens dertien maanden open zijn, groeide met vijf procent, waar analisten op een stijging van 5,9 procent hadden gerekend.

Minder volk over de vloer

Hoewel Starbucks het voorbije kwartaal nog steeds mooie groeicijfers wist voor te leggen (+5% identieke omzetgroei), zegt de Amerikaanse keten van koffiebar last te hebben van de trend waarbij meer en meer mensen online winkelen. "De feestdagen van 2013 waren de eerste keer dat veel traditionele retailers zagen hoe in-store trafiek significant moest toegeven aan online shopping", zegt de CEO van Starbucks, Howard Schultz, in een persbericht.

 

Schultz voegt daar wel aan toe dat het bedrijf plannen heeft om die trend aan te pakken, maar dat minder mensen in een winkelcentrum sowieso betekent dat daar minder verkocht wordt. Het slechte weer in de VS in de maand december was ook een factor die meehielp aan het mindere resultaat.

 

Starbucks is immers nog steeds erg schatplichtig aan thuismarkt Amerika, waar ongeveer 70 procent van de inkomsten van de keten vandaan komen. Op die thuismarkt ging de omzet omhoog met vijf procent, al hadden de analisten hier een groei van zelfs 6,4 procent verwacht. De twee voorgaande kwartalen was de Amerikaanse regio goed voor een groei van respectievelijk negen en acht procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als Duitsland en het VK liggen er mooie groeikansen.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.