Starbucks heeft last van opkomst e-commerce | RetailDetail

Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Koffieketen Starbucks presteerde het afgelopen kwartaal beneden de verwachtingen van analisten: de vergelijkbare omzet in cafés van de keten die minstens dertien maanden open zijn, groeide met vijf procent, waar analisten op een stijging van 5,9 procent hadden gerekend.

Minder volk over de vloer

Hoewel Starbucks het voorbije kwartaal nog steeds mooie groeicijfers wist voor te leggen (+5% identieke omzetgroei), zegt de Amerikaanse keten van koffiebar last te hebben van de trend waarbij meer en meer mensen online winkelen. "De feestdagen van 2013 waren de eerste keer dat veel traditionele retailers zagen hoe in-store trafiek significant moest toegeven aan online shopping", zegt de CEO van Starbucks, Howard Schultz, in een persbericht.

 

Schultz voegt daar wel aan toe dat het bedrijf plannen heeft om die trend aan te pakken, maar dat minder mensen in een winkelcentrum sowieso betekent dat daar minder verkocht wordt. Het slechte weer in de VS in de maand december was ook een factor die meehielp aan het mindere resultaat.

 

Starbucks is immers nog steeds erg schatplichtig aan thuismarkt Amerika, waar ongeveer 70 procent van de inkomsten van de keten vandaan komen. Op die thuismarkt ging de omzet omhoog met vijf procent, al hadden de analisten hier een groei van zelfs 6,4 procent verwacht. De twee voorgaande kwartalen was de Amerikaanse regio goed voor een groei van respectievelijk negen en acht procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen van de discountketen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.