Starbucks heeft last van opkomst e-commerce | RetailDetail

Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Koffieketen Starbucks presteerde het afgelopen kwartaal beneden de verwachtingen van analisten: de vergelijkbare omzet in cafés van de keten die minstens dertien maanden open zijn, groeide met vijf procent, waar analisten op een stijging van 5,9 procent hadden gerekend.

Minder volk over de vloer

Hoewel Starbucks het voorbije kwartaal nog steeds mooie groeicijfers wist voor te leggen (+5% identieke omzetgroei), zegt de Amerikaanse keten van koffiebar last te hebben van de trend waarbij meer en meer mensen online winkelen. "De feestdagen van 2013 waren de eerste keer dat veel traditionele retailers zagen hoe in-store trafiek significant moest toegeven aan online shopping", zegt de CEO van Starbucks, Howard Schultz, in een persbericht.

 

Schultz voegt daar wel aan toe dat het bedrijf plannen heeft om die trend aan te pakken, maar dat minder mensen in een winkelcentrum sowieso betekent dat daar minder verkocht wordt. Het slechte weer in de VS in de maand december was ook een factor die meehielp aan het mindere resultaat.

 

Starbucks is immers nog steeds erg schatplichtig aan thuismarkt Amerika, waar ongeveer 70 procent van de inkomsten van de keten vandaan komen. Op die thuismarkt ging de omzet omhoog met vijf procent, al hadden de analisten hier een groei van zelfs 6,4 procent verwacht. De twee voorgaande kwartalen was de Amerikaanse regio goed voor een groei van respectievelijk negen en acht procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top