Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Koffieketen Starbucks presteerde het afgelopen kwartaal beneden de verwachtingen van analisten: de vergelijkbare omzet in cafés van de keten die minstens dertien maanden open zijn, groeide met vijf procent, waar analisten op een stijging van 5,9 procent hadden gerekend.

Minder volk over de vloer

Hoewel Starbucks het voorbije kwartaal nog steeds mooie groeicijfers wist voor te leggen (+5% identieke omzetgroei), zegt de Amerikaanse keten van koffiebar last te hebben van de trend waarbij meer en meer mensen online winkelen. "De feestdagen van 2013 waren de eerste keer dat veel traditionele retailers zagen hoe in-store trafiek significant moest toegeven aan online shopping", zegt de CEO van Starbucks, Howard Schultz, in een persbericht.

 

Schultz voegt daar wel aan toe dat het bedrijf plannen heeft om die trend aan te pakken, maar dat minder mensen in een winkelcentrum sowieso betekent dat daar minder verkocht wordt. Het slechte weer in de VS in de maand december was ook een factor die meehielp aan het mindere resultaat.

 

Starbucks is immers nog steeds erg schatplichtig aan thuismarkt Amerika, waar ongeveer 70 procent van de inkomsten van de keten vandaan komen. Op die thuismarkt ging de omzet omhoog met vijf procent, al hadden de analisten hier een groei van zelfs 6,4 procent verwacht. De twee voorgaande kwartalen was de Amerikaanse regio goed voor een groei van respectievelijk negen en acht procent.

Tags: