Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Starbucks heeft last van opkomst e-commerce

Koffieketen Starbucks presteerde het afgelopen kwartaal beneden de verwachtingen van analisten: de vergelijkbare omzet in cafés van de keten die minstens dertien maanden open zijn, groeide met vijf procent, waar analisten op een stijging van 5,9 procent hadden gerekend.

Minder volk over de vloer

Hoewel Starbucks het voorbije kwartaal nog steeds mooie groeicijfers wist voor te leggen (+5% identieke omzetgroei), zegt de Amerikaanse keten van koffiebar last te hebben van de trend waarbij meer en meer mensen online winkelen. "De feestdagen van 2013 waren de eerste keer dat veel traditionele retailers zagen hoe in-store trafiek significant moest toegeven aan online shopping", zegt de CEO van Starbucks, Howard Schultz, in een persbericht.

 

Schultz voegt daar wel aan toe dat het bedrijf plannen heeft om die trend aan te pakken, maar dat minder mensen in een winkelcentrum sowieso betekent dat daar minder verkocht wordt. Het slechte weer in de VS in de maand december was ook een factor die meehielp aan het mindere resultaat.

 

Starbucks is immers nog steeds erg schatplichtig aan thuismarkt Amerika, waar ongeveer 70 procent van de inkomsten van de keten vandaan komen. Op die thuismarkt ging de omzet omhoog met vijf procent, al hadden de analisten hier een groei van zelfs 6,4 procent verwacht. De twee voorgaande kwartalen was de Amerikaanse regio goed voor een groei van respectievelijk negen en acht procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top