Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez

Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez

Starbucks moet een schadevergoeding van 2,1 miljard euro betalen aan Mondelez (ex-Kraft) wegens de verbreking van een contract, dat Kraft de toestemming gaf om pakjes Starbucks-koffie via de supermarkten te verkopen.

"Ongeldig wegens onvoldoende inzet van Kraft"

Starbucks besliste in november 2010 immers om de verdeling voortaan in eigen hand te nemen, omdat het vond dat Kraft te kort schoot in zijn commercialisering en dat het bijgevolg het recht had om de licentieovereenkomst, die al sinds 1998 liep, te verbreken.

 

Kraft was het daar echter niet mee eens, want het concern had naar eigen zeggen gezorgd voor een stijging van de omzet van 50 miljoen dollar naar 500 miljoen dollar (375 miljoen euro).

 

Beide partijen akkoord met schikking

Een bemiddelaar heeft nu geoordeeld dat Starbucks een schadevergoeding van 2,23 miljard dollar (1,66 miljard euro) moet betalen. Daarbovenop komt nog 527 miljoen dollar (400 miljoen euro) aan intresten en terugbetaling van juridische kosten. Dat bedrag ligt tussen de 750 miljoen dollar die Starbucks veil had voor het afkopen van de betwisting en de 2,9 miljard dollar plus advocatenkosten die Mondelez eiste.

 

Financieel directeur Troy Alstead van Starbucks noemt het echter geen onoverkomelijk bedrag. "De zaken staan er nu beter voor dan toen Kraft verantwoordelijk was", liet hij optekenen. Ook Mondelez toonde zich tevreden met de uitspraak en gaat de ontvangen vergoeding gebruiken om eigen aandelen in te kopen.

 

Mondelez heeft inmiddels ook al een nieuwe partner voor de koffieverkoop: vanaf volgend jaar start het in de VS met de verkoop van McCafé-koffie van McDonald's via de grootwarenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top