Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez | RetailDetail

Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez

Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez

Starbucks moet een schadevergoeding van 2,1 miljard euro betalen aan Mondelez (ex-Kraft) wegens de verbreking van een contract, dat Kraft de toestemming gaf om pakjes Starbucks-koffie via de supermarkten te verkopen.

"Ongeldig wegens onvoldoende inzet van Kraft"

Starbucks besliste in november 2010 immers om de verdeling voortaan in eigen hand te nemen, omdat het vond dat Kraft te kort schoot in zijn commercialisering en dat het bijgevolg het recht had om de licentieovereenkomst, die al sinds 1998 liep, te verbreken.

 

Kraft was het daar echter niet mee eens, want het concern had naar eigen zeggen gezorgd voor een stijging van de omzet van 50 miljoen dollar naar 500 miljoen dollar (375 miljoen euro).

 

Beide partijen akkoord met schikking

Een bemiddelaar heeft nu geoordeeld dat Starbucks een schadevergoeding van 2,23 miljard dollar (1,66 miljard euro) moet betalen. Daarbovenop komt nog 527 miljoen dollar (400 miljoen euro) aan intresten en terugbetaling van juridische kosten. Dat bedrag ligt tussen de 750 miljoen dollar die Starbucks veil had voor het afkopen van de betwisting en de 2,9 miljard dollar plus advocatenkosten die Mondelez eiste.

 

Financieel directeur Troy Alstead van Starbucks noemt het echter geen onoverkomelijk bedrag. "De zaken staan er nu beter voor dan toen Kraft verantwoordelijk was", liet hij optekenen. Ook Mondelez toonde zich tevreden met de uitspraak en gaat de ontvangen vergoeding gebruiken om eigen aandelen in te kopen.

 

Mondelez heeft inmiddels ook al een nieuwe partner voor de koffieverkoop: vanaf volgend jaar start het in de VS met de verkoop van McCafé-koffie van McDonald's via de grootwarenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.