Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez | RetailDetail

Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez

Starbucks moet 2,1 miljard betalen aan Mondelez

Starbucks moet een schadevergoeding van 2,1 miljard euro betalen aan Mondelez (ex-Kraft) wegens de verbreking van een contract, dat Kraft de toestemming gaf om pakjes Starbucks-koffie via de supermarkten te verkopen.

"Ongeldig wegens onvoldoende inzet van Kraft"

Starbucks besliste in november 2010 immers om de verdeling voortaan in eigen hand te nemen, omdat het vond dat Kraft te kort schoot in zijn commercialisering en dat het bijgevolg het recht had om de licentieovereenkomst, die al sinds 1998 liep, te verbreken.

 

Kraft was het daar echter niet mee eens, want het concern had naar eigen zeggen gezorgd voor een stijging van de omzet van 50 miljoen dollar naar 500 miljoen dollar (375 miljoen euro).

 

Beide partijen akkoord met schikking

Een bemiddelaar heeft nu geoordeeld dat Starbucks een schadevergoeding van 2,23 miljard dollar (1,66 miljard euro) moet betalen. Daarbovenop komt nog 527 miljoen dollar (400 miljoen euro) aan intresten en terugbetaling van juridische kosten. Dat bedrag ligt tussen de 750 miljoen dollar die Starbucks veil had voor het afkopen van de betwisting en de 2,9 miljard dollar plus advocatenkosten die Mondelez eiste.

 

Financieel directeur Troy Alstead van Starbucks noemt het echter geen onoverkomelijk bedrag. "De zaken staan er nu beter voor dan toen Kraft verantwoordelijk was", liet hij optekenen. Ook Mondelez toonde zich tevreden met de uitspraak en gaat de ontvangen vergoeding gebruiken om eigen aandelen in te kopen.

 

Mondelez heeft inmiddels ook al een nieuwe partner voor de koffieverkoop: vanaf volgend jaar start het in de VS met de verkoop van McCafé-koffie van McDonald's via de grootwarenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top