Sterke kwartaalresultaten voor Walmart | RetailDetail

Sterke kwartaalresultaten voor Walmart

Sterke kwartaalresultaten voor Walmart

De Amerikaanse supermarktketen Walmart heeft in het eerste kwartaal van 2016 sterke cijfers weten voor te leggen. Zo slaagde het e in om de omzet licht de hoogte in te duwen, terwijl analisten uitgingen van een daling.

 

Versnelde prijsverlagingen

De totale omzet van Walmart kwam in het eerste kwartaal uit op 116 miljard dollar (103 miljard euro). Dat is een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder. Ook de vergelijkbare omzet ging met één procent omhoog, het zevende kwartaal op rij al. De nettowinst daalde wel met 7,8 procent, maar dat was veel minder dan verwacht door de analisten.

 

De resultaten van Walmart zijn vooral verrassend, omdat sectorgenoten als Macy’s, Target en Nordstrom de voorbije weken teleurstellende resultaten moesten incasseren. Zij hebben vooral te maken met steeds meer concurrentie van de online wereld. Walmart lijkt daar voorlopig weinig last van te hebben, al slaagt het er zelf niet echt om de online markt aan te spreken. In het vorige kwartaal ging de e-commerceomzet met slechts 7 procent vooruit, wat te traag is en dus wordt er nog stevig geïnvesteerd in e-commerce.

 

Die investeringen drukken samen met de hogere minimumlonen, die sinds vorig jaar betaald worden, wel op de winst van het bedrijf. Walmart is één van de grootste werkgevers in de Verenigde Staten en een kleine stijging heeft dus een groot effect.

 

Walmart wil de sterke resultaten van het voorbije kwartaal niet verloren laten gaan en plant daarom nieuwe prijsverlagingen, die versneld zullen worden doorgevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.