Sterke kwartaalresultaten voor Walmart | RetailDetail

Sterke kwartaalresultaten voor Walmart

Sterke kwartaalresultaten voor Walmart

De Amerikaanse supermarktketen Walmart heeft in het eerste kwartaal van 2016 sterke cijfers weten voor te leggen. Zo slaagde het e in om de omzet licht de hoogte in te duwen, terwijl analisten uitgingen van een daling.

 

Versnelde prijsverlagingen

De totale omzet van Walmart kwam in het eerste kwartaal uit op 116 miljard dollar (103 miljard euro). Dat is een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder. Ook de vergelijkbare omzet ging met één procent omhoog, het zevende kwartaal op rij al. De nettowinst daalde wel met 7,8 procent, maar dat was veel minder dan verwacht door de analisten.

 

De resultaten van Walmart zijn vooral verrassend, omdat sectorgenoten als Macy’s, Target en Nordstrom de voorbije weken teleurstellende resultaten moesten incasseren. Zij hebben vooral te maken met steeds meer concurrentie van de online wereld. Walmart lijkt daar voorlopig weinig last van te hebben, al slaagt het er zelf niet echt om de online markt aan te spreken. In het vorige kwartaal ging de e-commerceomzet met slechts 7 procent vooruit, wat te traag is en dus wordt er nog stevig geïnvesteerd in e-commerce.

 

Die investeringen drukken samen met de hogere minimumlonen, die sinds vorig jaar betaald worden, wel op de winst van het bedrijf. Walmart is één van de grootste werkgevers in de Verenigde Staten en een kleine stijging heeft dus een groot effect.

 

Walmart wil de sterke resultaten van het voorbije kwartaal niet verloren laten gaan en plant daarom nieuwe prijsverlagingen, die versneld zullen worden doorgevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.