Stichter Deprez wil controle over Univeg heroveren

Stichter Deprez wil controle over Univeg heroveren

Stichter Hein Deprez wil het roer van fruit- en groentenhandelaar Univeg weer in handen krijgen. Met de steun van bevriende investeerders wil hij meerderheidsaandeelhouder CVC Capital uitkopen.

Investeerder uitkopen met frietjes

Deprez startte in 1983 met de kweek van champignons, maar breidde nadien uit tot het wassen, versnijden en verpakken van groenten. De instap van het Britse investeringsfonds CVC Capital in 2006 gaf hem bijkomende zuurstof om heel wat overnames te doen, waarbij onder meer het Franse Katopé, een specialist in exotisch fruit, en Atlanta, de Duitse distributeur van Chiquita, aan de haak werden geslagen.

 

In 2009 kwam Univeg evenwel in moeilijker vaarwater terecht en werd Deprez als algemeen directeur aan de kant geschoven. Hij mocht wel nog voorzitter van de raad van bestuur blijven. Tegelijk werd beslist een aantal activiteiten zoals het uitbaten van eigen plantages af te stoten.

 

Deprez wil nu terug de zeggenschap over de groep krijgen door CVC Capital uit te kopen. Hij wil de operatie financieren met onder meer met de opbrengst van de verkoop van de aardappeldivisie Lutosa bij het beursgenoteerde PinguinLutosa, waar hij referentieaandeelhouder is. Daarnaast zou hij volgens De Standaard een beroep doen op bevriende zakenpartners.

 

Naar omzet van 4 miljard

Univeg haalde vorig jaar een omzet van 3,1 miljard euro, maar tegen 2017 hoopt topman Theo De Kool een omzet van 4 miljard euro te behalen. Het bedrijf levert onder meer aan Ahold, Aldi, Carrefour, Delhaize, Makro/Metro en Rewe.

 

De focus van het concern ligt op België, Nederland en Duitsland, terwijl ook het Verenigd Koninkrijk en de VS worden gezien als landen met een groot potentieel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top