'Stoplichten' op Britse voedingsetiketten

'Stoplichten' op Britse voedingsetiketten

De drie voedingsgiganten PepsiCo, Mars en Nestlé en het gros van de Britse supermarkten introduceren het "stoplichtensysteem" op de voedingsproducten die ze in het Verenigd Koninkrijk op de markt brengen. Daarmee gaan ze in op een vraag van de Britse overheid om de consumenten nog beter te informeren over wat ze kopen en eten.

Vrijwillig initiatief

Het "stoplichtensysteem" voegt aan het voedingsetiket een kleurcode toe, zodat de consument in één oogopslag kan nagaan of de hoeveelheid vetten, verzadigde vetten, suikers en zout hoog, gemiddeld of laag is. In 2010 leek het er even op dat dit systeem verplicht zou worden in de Europese Unie, maar het parlement liet dat idee toen - onder druk van de voedingslobby - varen.

 

De Britse overheid en gezondheidsdiensten waren het concept echter gunstig gezind: onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de consumenten deze kleurcodes veel beter begrijpen dan de gebruikelijke etikettering met cijfers en percentages per portie. Ze drongen er dan ook op aan om de "stoplichten" dan maar op nationaal niveau te introduceren.

 

De overgrote meerderheid van de Britse retailers (Sainsbury's, Asda, Morrisons, the Co-operative, Waitrose en Tesco) heeft zich nu, samen met een aantal grote producenten (waaronder de Britse tak van PepsiCo, Mars, Nestlé, Premier Foods en McCain), op vrijwillige basis bereid verklaard om die kleurcodes in te voeren. De deelnemende bedrijven hebben een marktaandeel van 60% in food. Toch zien lang niet alle producenten het systeem zitten: zo hebben Coca-Cola en Cadbury het systeem al verworpen.

Rest van Europa?

"In tijden waarin obesitas een groot probleem is in Europa, zien wij geen enkele reden waarom zo'n makkelijk instrument - dat snel en duidelijk informeert - enkel voor consumenten in die landen zou worden gereserveerd", zegt Monique Goyens, algemeen directeur van de BEUC, de Europese Consumentenorganisatie.

 

"Door zichzelf te verplichten dit stoplichtenschema in te voeren, geven deze populaire producenten en merken eindelijk gehoor aan de consument en erkennen ze diens recht op snelle en duidelijke informatie. Dit is dan ook een heuse revolutie. En deze voedingsreuzen zouden dit nu ook snel in de andere Europese markten moeten doorvoeren", aldus nog Monique Goyens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top