Strijd tegen frisdrank komt ook Coca-Cola duur te staan | RetailDetail

Strijd tegen frisdrank komt ook Coca-Cola duur te staan

Strijd tegen frisdrank komt ook Coca-Cola duur te staan

Frisdrankenproducent Coca-Cola heeft zijn winst in het vierde kwartaal van 2013 met 8,4% zien zakken. Om dat recht te trekken wil het concern tegen 2016 1 miljard dollar (728 miljoen euro) extra investeren in marketing.

Alle cijfers flink omlaag

Coca-Cola heeft niet zijn beste kwartaal achter de rug: Tussen begin oktober en eind december 2013 daalde de omzet met 3,6% tot 11,040 miljard dollar (8 miljard euro). De nettowinst gleed nog sterker weg en daalde meer dan 8% van 1,866 miljard dollar naar 1,710 miljard dollar (1,35 naar 1,25 miljard euro).

 

Over het hele jaar 2013 zakte de omzet daardoor met 2,4% tot 46,854 miljard euro (34,1 miljard euro). De winst werd 4,8% bijgeknipt en daalde van 9,019 miljard dollar naar 8,584 miljard dollar (6,6 naar 6,2 miljard euro).

 

Ook problemen op thuismarkt

De teleurstellende cijfers waren onder meer het gevolg van de verkoop van bottelinstallaties in de Filippijnen en Brazilië en tegenvallende verkopen in Zuid-Europa en in een aantal groeilanden, waaronder China, India en Mexico. Een opvallend probleem ligt echter op de thuismarkt, waar steeds meer Amerikanen zich afkeren van gesuikerde dranken. Het laatste kwartaal was er op de thuismarkt een terugval van het verkoopcijfer met 1%, over het hele jaar was de evolutie vlak.

 

Om de trein weer op het goede spoor te krijgen, besliste Coca-Cola 1 miljard dollar (750 miljoen euro) te gaan besparen op databeheer en distributie. Het doel is om dat bedrag volledig te gaan investeren in extra media-aandacht.

 

Coca-Cola Benelux krijgt nieuwe topman

Daarnaast kondigde Coca-Cola ook een wissel van de wacht in onze contreien aan: de Belgisch-Argentijnse industrieel ingenieur Juan Ignacio de Elizalde vervangt de Nederlander Hessel de Jong als topman van Coca-Cola Benelux. De man met de dubbel nationaliteit startte zijn loopbaan in 2000 als adviseur bij de Boston Consulting Group. Twee jaar later stapte hij over naar Coca-Cola, waar hij diverse managementfuncties uitoefende.

 

Zijn voorganger Hessel de Jong verlaat op 1 maart het bedrijf, naar eigen zeggen "uit eigen beweging en na een weloverwogen denkproces" . Het is nog niet geweten welke nieuwe functie de Nederlander zal bekleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.