Strijd tegen frisdrank komt ook Coca-Cola duur te staan | RetailDetail

Strijd tegen frisdrank komt ook Coca-Cola duur te staan

Strijd tegen frisdrank komt ook Coca-Cola duur te staan

Frisdrankenproducent Coca-Cola heeft zijn winst in het vierde kwartaal van 2013 met 8,4% zien zakken. Om dat recht te trekken wil het concern tegen 2016 1 miljard dollar (728 miljoen euro) extra investeren in marketing.

Alle cijfers flink omlaag

Coca-Cola heeft niet zijn beste kwartaal achter de rug: Tussen begin oktober en eind december 2013 daalde de omzet met 3,6% tot 11,040 miljard dollar (8 miljard euro). De nettowinst gleed nog sterker weg en daalde meer dan 8% van 1,866 miljard dollar naar 1,710 miljard dollar (1,35 naar 1,25 miljard euro).

 

Over het hele jaar 2013 zakte de omzet daardoor met 2,4% tot 46,854 miljard euro (34,1 miljard euro). De winst werd 4,8% bijgeknipt en daalde van 9,019 miljard dollar naar 8,584 miljard dollar (6,6 naar 6,2 miljard euro).

 

Ook problemen op thuismarkt

De teleurstellende cijfers waren onder meer het gevolg van de verkoop van bottelinstallaties in de Filippijnen en Brazilië en tegenvallende verkopen in Zuid-Europa en in een aantal groeilanden, waaronder China, India en Mexico. Een opvallend probleem ligt echter op de thuismarkt, waar steeds meer Amerikanen zich afkeren van gesuikerde dranken. Het laatste kwartaal was er op de thuismarkt een terugval van het verkoopcijfer met 1%, over het hele jaar was de evolutie vlak.

 

Om de trein weer op het goede spoor te krijgen, besliste Coca-Cola 1 miljard dollar (750 miljoen euro) te gaan besparen op databeheer en distributie. Het doel is om dat bedrag volledig te gaan investeren in extra media-aandacht.

 

Coca-Cola Benelux krijgt nieuwe topman

Daarnaast kondigde Coca-Cola ook een wissel van de wacht in onze contreien aan: de Belgisch-Argentijnse industrieel ingenieur Juan Ignacio de Elizalde vervangt de Nederlander Hessel de Jong als topman van Coca-Cola Benelux. De man met de dubbel nationaliteit startte zijn loopbaan in 2000 als adviseur bij de Boston Consulting Group. Twee jaar later stapte hij over naar Coca-Cola, waar hij diverse managementfuncties uitoefende.

 

Zijn voorganger Hessel de Jong verlaat op 1 maart het bedrijf, naar eigen zeggen "uit eigen beweging en na een weloverwogen denkproces" . Het is nog niet geweten welke nieuwe functie de Nederlander zal bekleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.