Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood | RetailDetail

Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten van de Hogeschool Vives in Roeselare presenteerden de allergie-app MyFood. De consument weet met de app - via het scannen van de barcode op de verpakking - of een product allergenen bevat. De app, ontwikkeld met IT-bedrijf Delaware, wordt later dit jaar gelanceerd.

 

Naar start-up

Met MyFood krijgt de consument via het scannen van de barcode van een product snel respons: als het product niet geschikt is voor de gebruiker, ontvangt hij of zij een waarschuwing. Consumenten met een voedselallergie of intolerantie krijgen zo snel inzicht of een bepaald product geschikt en veilig is voor hen of niet. De gebruiker geeft bij het registeren voor de app aan voor welke ingrediënten hij of zij allergisch is.

 

De studenten hopen na het afronden van het schoolproject de app eerst in België als start-up op de markt te brengen en vervolgens in Nederland, Frankrijk en Luxemburg te lanceren. De focus ligt voorlopig vooral op allergieën, maar de doelgroep wordt nog verder uitgebreid. Gedacht wordt aan consumenten die bijvoorbeeld minder suiker of vetten willen eten of halal en koosjer voedsel willen gebruiken.

 

De app is ontwikkeld in het kader van een 'honours degree', waarvoor zes studenten van verschillende studierichtingen dit academiejaar werken rond het thema voeding en de uitdagingen daar omheen voor de toekomst. Hogeschool Vives werkt hierin nauw samen met de provincie West-Vlaanderen, VOKA, Vlajo en Delaware Consulting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.