Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten van de Hogeschool Vives in Roeselare presenteerden de allergie-app MyFood. De consument weet met de app - via het scannen van de barcode op de verpakking - of een product allergenen bevat. De app, ontwikkeld met IT-bedrijf Delaware, wordt later dit jaar gelanceerd.

 

Naar start-up

Met MyFood krijgt de consument via het scannen van de barcode van een product snel respons: als het product niet geschikt is voor de gebruiker, ontvangt hij of zij een waarschuwing. Consumenten met een voedselallergie of intolerantie krijgen zo snel inzicht of een bepaald product geschikt en veilig is voor hen of niet. De gebruiker geeft bij het registeren voor de app aan voor welke ingrediënten hij of zij allergisch is.

 

De studenten hopen na het afronden van het schoolproject de app eerst in België als start-up op de markt te brengen en vervolgens in Nederland, Frankrijk en Luxemburg te lanceren. De focus ligt voorlopig vooral op allergieën, maar de doelgroep wordt nog verder uitgebreid. Gedacht wordt aan consumenten die bijvoorbeeld minder suiker of vetten willen eten of halal en koosjer voedsel willen gebruiken.

 

De app is ontwikkeld in het kader van een 'honours degree', waarvoor zes studenten van verschillende studierichtingen dit academiejaar werken rond het thema voeding en de uitdagingen daar omheen voor de toekomst. Hogeschool Vives werkt hierin nauw samen met de provincie West-Vlaanderen, VOKA, Vlajo en Delaware Consulting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top