Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood | RetailDetail

Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten van de Hogeschool Vives in Roeselare presenteerden de allergie-app MyFood. De consument weet met de app - via het scannen van de barcode op de verpakking - of een product allergenen bevat. De app, ontwikkeld met IT-bedrijf Delaware, wordt later dit jaar gelanceerd.

 

Naar start-up

Met MyFood krijgt de consument via het scannen van de barcode van een product snel respons: als het product niet geschikt is voor de gebruiker, ontvangt hij of zij een waarschuwing. Consumenten met een voedselallergie of intolerantie krijgen zo snel inzicht of een bepaald product geschikt en veilig is voor hen of niet. De gebruiker geeft bij het registeren voor de app aan voor welke ingrediënten hij of zij allergisch is.

 

De studenten hopen na het afronden van het schoolproject de app eerst in België als start-up op de markt te brengen en vervolgens in Nederland, Frankrijk en Luxemburg te lanceren. De focus ligt voorlopig vooral op allergieën, maar de doelgroep wordt nog verder uitgebreid. Gedacht wordt aan consumenten die bijvoorbeeld minder suiker of vetten willen eten of halal en koosjer voedsel willen gebruiken.

 

De app is ontwikkeld in het kader van een 'honours degree', waarvoor zes studenten van verschillende studierichtingen dit academiejaar werken rond het thema voeding en de uitdagingen daar omheen voor de toekomst. Hogeschool Vives werkt hierin nauw samen met de provincie West-Vlaanderen, VOKA, Vlajo en Delaware Consulting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top