Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten van de Hogeschool Vives in Roeselare presenteerden de allergie-app MyFood. De consument weet met de app - via het scannen van de barcode op de verpakking - of een product allergenen bevat. De app, ontwikkeld met IT-bedrijf Delaware, wordt later dit jaar gelanceerd.

 

Naar start-up

Met MyFood krijgt de consument via het scannen van de barcode van een product snel respons: als het product niet geschikt is voor de gebruiker, ontvangt hij of zij een waarschuwing. Consumenten met een voedselallergie of intolerantie krijgen zo snel inzicht of een bepaald product geschikt en veilig is voor hen of niet. De gebruiker geeft bij het registeren voor de app aan voor welke ingrediënten hij of zij allergisch is.

 

De studenten hopen na het afronden van het schoolproject de app eerst in België als start-up op de markt te brengen en vervolgens in Nederland, Frankrijk en Luxemburg te lanceren. De focus ligt voorlopig vooral op allergieën, maar de doelgroep wordt nog verder uitgebreid. Gedacht wordt aan consumenten die bijvoorbeeld minder suiker of vetten willen eten of halal en koosjer voedsel willen gebruiken.

 

De app is ontwikkeld in het kader van een 'honours degree', waarvoor zes studenten van verschillende studierichtingen dit academiejaar werken rond het thema voeding en de uitdagingen daar omheen voor de toekomst. Hogeschool Vives werkt hierin nauw samen met de provincie West-Vlaanderen, VOKA, Vlajo en Delaware Consulting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top