Supermarkten bepalen steeds vaker restaurantkeuze | RetailDetail

Supermarkten bepalen steeds vaker restaurantkeuze

Supermarkten bepalen steeds vaker restaurantkeuze

Supermarkten, boekingssites en andere branchevreemde spelers bepalen steeds vaker welk restaurant de consument kiest. Supermarkten kunnen de klant mobiliseren, blijkt uit de restaurantactie van AH.

 

Restaurantactie AH voorbode

De ontwikkeling gaat ten koste van restaurants en andere horecabedrijven. Dit concludeert de sectoranalyse Food en retail van de Rabobank in haar laatste rapport. “De restaurantactie van Albert Heijn afgelopen najaar is een voorbode van deze nieuwe ontwikkeling. De supermarkt is in staat om de klant te mobiliseren en maakt die distributiekracht te gelde”, stelt Hans van Haaren, sectormanager food van de Rabobank.

 

Dat allerlei branchevreemde spelers klanten kunnen binnenloodsen; is goed nieuws voor horecaondernemers, maar daar hoort wel een prijskaartje bij, stelt de Rabobank. De horecaondernemer levert een deel van zijn marge in ten gunste van de branchevreemde speler, die zijn klantrelatie zo te gelde maakt.


Big data veranderen foodservice

De mogelijkheden van 'big data' zorgen voor een ingrijpende verandering in de verhoudingen in de foodservicemarkt, zoals horeca, catering en fastfoodbedrijven. De ondernemer die zijn klanten kent en hun vertrouwen heeft, kan deze klanten mobiliseren en daarmee zijn beslissingen sturen. De toegang tot en kennis over de klant zijn geld waard. Big data helpt de restauranthouders en cateraars om onderbouwde keuzes te maken voor menu’s, ingrediënten, prijsstelling, personeelbezetting, klantwensen en gewenste klanten.



Foodservice-ondernemers, zoals restauranthouders en cateraars, zullen op deze nieuwe ontwikkelingen moeten inspelen. Een onderscheidend aanbod is daarbij essentieel. Daarbij kunnen zij leren van de supermarkten, die over het algemeen beter scoren op goed doordachte concepten en gedisciplineerde uitvoering daarvan.

 

Supermarkten: kansen voor maaltijden

Toch moeten ook supermarkten en andere foodretailers zich op nieuwe trends richten. Zo zal de consument de komende jaren minder tijd, moeite en aandacht willen besteden aan boodschappen en aan koken. Dat biedt kansen voor leveranciers van maaltijden, maaltijdcomponenten en maaltijdboxen.

 

De overname van La Place door Jumbo is in dit verband een strategische keuze voor de toekomst. Het is niet ondenkbaar is dat er straks een La Place-huismerk in de schappen van Jumbo ligt, evenals maaltijdboxen en een breder assortiment meeneemproducten van La Place, aldus Rabobank.

 

Big data biedt volgens Rabobank niet alleen kansen voor nieuwe verdienmodellen voor vergelijkings- en boekingsites, maar ook voor bezorgers, routeplanners en zoekportals en zelfs voor andere markten, zoals zorgverzekeraars en fitnesscentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top