Supermarkten zijn klaar voor Dagen Zonder Vlees | RetailDetail

Supermarkten zijn klaar voor Dagen Zonder Vlees

Supermarkten zijn klaar voor Dagen Zonder Vlees

Het effect van de bewustwordingscampagne “40 Dagen Zonder Vlees” wordt elk jaar meer voelbaar in de Vlaamse supermarkten. Tijdens deze periode zetten ze hun vegetarisch aanbod nog sterker in de kijker.

 

Plantaardige alternatieven

Al meer dan 75.000 deelnemers hebben zich aangemeld voor de actie Dagen Zonder Vlees, die consumenten uitdaagt om gedurende 40 dagen minder vlees en vis te eten, van 10 februari tot 26 maart. Vorig jaar klokte de actie af op 52.000 deelnemers. 


De campagne houdt geen pleidooi voor volledig vegetarisme, maar pleit wel voor duurzamere voedingsgewoontes. Het succes ervan is onze supermarkten niet ontgaan. Ze maken van de vastenperiode gebruik om hun assortiment plantaardige alternatieven onder de aandacht te brengen.

 

Delhaize verwacht 30% stijging

Vandaag gebruikt 1 persoon op 5 in België vegetarische alternatieven en tussen de 3 à 4% van de Belgen is 100% vegetariër, meldt Delhaize. Naast de hardcore vegetariërs zien we dus vooral een trend van “flexitarisme” opkomen. Steeds meer consumenten wisselen vis en vlees af met vegetarische producten, één of meer dagen per week. 


Delhaize verwacht dit jaar een stijging van meer dan 30% in de verkoop van vegetarische producten tijdens de eerste dagen van de campagne. Ook doorheen het jaar stijgt de verkoop van deze producten, zegt de retailer. Dat komt mede door de evolutie van de producten qua smaak, samenstelling en uitzicht.

 

Nieuw Carrefour Veggie-gamma

Net nu kondigt Carrefour de lancering aan van een nieuw, 100% vegetarisch gamma onder het merk Carrefour Veggie. De producten zijn ontwikkeld met het voedingspatroon van flexitariërs in het achterhoofd, maar voldoen ook volledig aan de criteria van vegetariërs.


In eerste instantie lanceert Carrefour Belgium vijf diepvriesproducten, waaronder burgers, nuggets en falafels. De komende maanden breidt het Carrefour Veggie gamma ook uit naar de slagerijafdeling van de Carrefour winkels. Het Veggie gamma werd in november vorig jaar al in Frankrijk gelanceerd.

 

Colruyt en Bio-Planet inspireren

Colruyt informeert z’n klanten met enkele berichten op Facebook en voorziet een katern met vegetarische producten in de folder deze week. Die is niet specifiek gelinkt aan de campagne Dagen Zonder Vlees, maar wil de klanten wel inspiratie geven. In de weekmenu’s in de folder en op de website voorziet Colruyt overigens elke week ten minste één vegetarisch recept, het hele jaar door.


Bio-Planet is partner van de campagne en moedigt klanten aan om lid te worden van de Bio-Planet-groep op de website dagenzondervlees.be. Deelnemers kunnen daar de resultaten op de voet volgen. Vorig jaar bespaarden 475 vrienden van de Bio-Planet groep ruim 140.000 m² op hun ecologische voetafdruk, de hoogste score van alle deelnemende bedrijfsgroepen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.