Supermarkten zijn klaar voor Dagen Zonder Vlees

Supermarkten zijn klaar voor Dagen Zonder Vlees

Het effect van de bewustwordingscampagne “40 Dagen Zonder Vlees” wordt elk jaar meer voelbaar in de Vlaamse supermarkten. Tijdens deze periode zetten ze hun vegetarisch aanbod nog sterker in de kijker.

 

Plantaardige alternatieven

Al meer dan 75.000 deelnemers hebben zich aangemeld voor de actie Dagen Zonder Vlees, die consumenten uitdaagt om gedurende 40 dagen minder vlees en vis te eten, van 10 februari tot 26 maart. Vorig jaar klokte de actie af op 52.000 deelnemers. 


De campagne houdt geen pleidooi voor volledig vegetarisme, maar pleit wel voor duurzamere voedingsgewoontes. Het succes ervan is onze supermarkten niet ontgaan. Ze maken van de vastenperiode gebruik om hun assortiment plantaardige alternatieven onder de aandacht te brengen.

 

Delhaize verwacht 30% stijging

Vandaag gebruikt 1 persoon op 5 in België vegetarische alternatieven en tussen de 3 à 4% van de Belgen is 100% vegetariër, meldt Delhaize. Naast de hardcore vegetariërs zien we dus vooral een trend van “flexitarisme” opkomen. Steeds meer consumenten wisselen vis en vlees af met vegetarische producten, één of meer dagen per week. 


Delhaize verwacht dit jaar een stijging van meer dan 30% in de verkoop van vegetarische producten tijdens de eerste dagen van de campagne. Ook doorheen het jaar stijgt de verkoop van deze producten, zegt de retailer. Dat komt mede door de evolutie van de producten qua smaak, samenstelling en uitzicht.

 

Nieuw Carrefour Veggie-gamma

Net nu kondigt Carrefour de lancering aan van een nieuw, 100% vegetarisch gamma onder het merk Carrefour Veggie. De producten zijn ontwikkeld met het voedingspatroon van flexitariërs in het achterhoofd, maar voldoen ook volledig aan de criteria van vegetariërs.


In eerste instantie lanceert Carrefour Belgium vijf diepvriesproducten, waaronder burgers, nuggets en falafels. De komende maanden breidt het Carrefour Veggie gamma ook uit naar de slagerijafdeling van de Carrefour winkels. Het Veggie gamma werd in november vorig jaar al in Frankrijk gelanceerd.

 

Colruyt en Bio-Planet inspireren

Colruyt informeert z’n klanten met enkele berichten op Facebook en voorziet een katern met vegetarische producten in de folder deze week. Die is niet specifiek gelinkt aan de campagne Dagen Zonder Vlees, maar wil de klanten wel inspiratie geven. In de weekmenu’s in de folder en op de website voorziet Colruyt overigens elke week ten minste één vegetarisch recept, het hele jaar door.


Bio-Planet is partner van de campagne en moedigt klanten aan om lid te worden van de Bio-Planet-groep op de website dagenzondervlees.be. Deelnemers kunnen daar de resultaten op de voet volgen. Vorig jaar bespaarden 475 vrienden van de Bio-Planet groep ruim 140.000 m² op hun ecologische voetafdruk, de hoogste score van alle deelnemende bedrijfsgroepen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top