Supermarkten zijn klaar voor Dagen Zonder Vlees

Supermarkten zijn klaar voor Dagen Zonder Vlees

Het effect van de bewustwordingscampagne “40 Dagen Zonder Vlees” wordt elk jaar meer voelbaar in de Vlaamse supermarkten. Tijdens deze periode zetten ze hun vegetarisch aanbod nog sterker in de kijker.

 

Plantaardige alternatieven

Al meer dan 75.000 deelnemers hebben zich aangemeld voor de actie Dagen Zonder Vlees, die consumenten uitdaagt om gedurende 40 dagen minder vlees en vis te eten, van 10 februari tot 26 maart. Vorig jaar klokte de actie af op 52.000 deelnemers. 


De campagne houdt geen pleidooi voor volledig vegetarisme, maar pleit wel voor duurzamere voedingsgewoontes. Het succes ervan is onze supermarkten niet ontgaan. Ze maken van de vastenperiode gebruik om hun assortiment plantaardige alternatieven onder de aandacht te brengen.

 

Delhaize verwacht 30% stijging

Vandaag gebruikt 1 persoon op 5 in België vegetarische alternatieven en tussen de 3 à 4% van de Belgen is 100% vegetariër, meldt Delhaize. Naast de hardcore vegetariërs zien we dus vooral een trend van “flexitarisme” opkomen. Steeds meer consumenten wisselen vis en vlees af met vegetarische producten, één of meer dagen per week. 


Delhaize verwacht dit jaar een stijging van meer dan 30% in de verkoop van vegetarische producten tijdens de eerste dagen van de campagne. Ook doorheen het jaar stijgt de verkoop van deze producten, zegt de retailer. Dat komt mede door de evolutie van de producten qua smaak, samenstelling en uitzicht.

 

Nieuw Carrefour Veggie-gamma

Net nu kondigt Carrefour de lancering aan van een nieuw, 100% vegetarisch gamma onder het merk Carrefour Veggie. De producten zijn ontwikkeld met het voedingspatroon van flexitariërs in het achterhoofd, maar voldoen ook volledig aan de criteria van vegetariërs.


In eerste instantie lanceert Carrefour Belgium vijf diepvriesproducten, waaronder burgers, nuggets en falafels. De komende maanden breidt het Carrefour Veggie gamma ook uit naar de slagerijafdeling van de Carrefour winkels. Het Veggie gamma werd in november vorig jaar al in Frankrijk gelanceerd.

 

Colruyt en Bio-Planet inspireren

Colruyt informeert z’n klanten met enkele berichten op Facebook en voorziet een katern met vegetarische producten in de folder deze week. Die is niet specifiek gelinkt aan de campagne Dagen Zonder Vlees, maar wil de klanten wel inspiratie geven. In de weekmenu’s in de folder en op de website voorziet Colruyt overigens elke week ten minste één vegetarisch recept, het hele jaar door.


Bio-Planet is partner van de campagne en moedigt klanten aan om lid te worden van de Bio-Planet-groep op de website dagenzondervlees.be. Deelnemers kunnen daar de resultaten op de voet volgen. Vorig jaar bespaarden 475 vrienden van de Bio-Planet groep ruim 140.000 m² op hun ecologische voetafdruk, de hoogste score van alle deelnemende bedrijfsgroepen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top