Ter Beke gaat gebukt onder paardenvleesschandaal | RetailDetail

Ter Beke gaat gebukt onder paardenvleesschandaal

Ter Beke gaat gebukt onder paardenvleesschandaal

De omzet van vleesverwerker Ter Beke daalde in 2013, vooral omwille van het paardenvleesschandaal aan het begin van het jaar. Die verloren klanten keren nu trager dan verwacht terug.

Bereide maaltijden krijgen klappen

De omzet van Ter Beke daalde in 2013 met 3,3 procent naar 407,2 miljoen euro. Dat was vooral omwille van een immense terugval in de verkoop van bereide maaltijden: de omzet daarvan daalde met maar liefst 11,4 procent.

 

Ter Beke is de producent van merken als Come a Casa en Vamos, alsook een aantal huismerken, en die hadden sterk te lijden onder het schandaal met paardenvlees dat in het begin van het jaar de sector van de bereide gerechten teisterde. Bij Ter Beke was er dan wel geen sprake van het gebruik van illegaal paardenvlees, toch leek de consument even genoeg te hebben van de bereide maaltijden.

 

Die verloren klanten blijken nu ook minder snel hun weg terug te vinden naar de producten van Ter Beke. In de tweede helft van het jaar was er al sprake van een verbetering in die divisie, maar toch bleef de EBITDA steken op 30,8 miljoen euro. Dat is 7,1 procent lager dan in 2012. De bedrijfswinst was daarmee 21,9 procent lager dan in 2012 en klokte af op 10,6 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 6,2 miljoen euro, maar liefst 24,4 procent lager dan in 2012.

 

Het resultaat zou volgens Ter Beke in 2014 een stuk beter moeten worden. Het consumentenvertrouwen stijgt gestaag en de groep lanceert dit jaar ook enkele nieuwe producten, die de omzet omhoog moeten stuwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.