Ter Beke gaat gebukt onder paardenvleesschandaal | RetailDetail

Ter Beke gaat gebukt onder paardenvleesschandaal

Ter Beke gaat gebukt onder paardenvleesschandaal

De omzet van vleesverwerker Ter Beke daalde in 2013, vooral omwille van het paardenvleesschandaal aan het begin van het jaar. Die verloren klanten keren nu trager dan verwacht terug.

Bereide maaltijden krijgen klappen

De omzet van Ter Beke daalde in 2013 met 3,3 procent naar 407,2 miljoen euro. Dat was vooral omwille van een immense terugval in de verkoop van bereide maaltijden: de omzet daarvan daalde met maar liefst 11,4 procent.

 

Ter Beke is de producent van merken als Come a Casa en Vamos, alsook een aantal huismerken, en die hadden sterk te lijden onder het schandaal met paardenvlees dat in het begin van het jaar de sector van de bereide gerechten teisterde. Bij Ter Beke was er dan wel geen sprake van het gebruik van illegaal paardenvlees, toch leek de consument even genoeg te hebben van de bereide maaltijden.

 

Die verloren klanten blijken nu ook minder snel hun weg terug te vinden naar de producten van Ter Beke. In de tweede helft van het jaar was er al sprake van een verbetering in die divisie, maar toch bleef de EBITDA steken op 30,8 miljoen euro. Dat is 7,1 procent lager dan in 2012. De bedrijfswinst was daarmee 21,9 procent lager dan in 2012 en klokte af op 10,6 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 6,2 miljoen euro, maar liefst 24,4 procent lager dan in 2012.

 

Het resultaat zou volgens Ter Beke in 2014 een stuk beter moeten worden. Het consumentenvertrouwen stijgt gestaag en de groep lanceert dit jaar ook enkele nieuwe producten, die de omzet omhoog moeten stuwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.