Ter Beke serveert winstwaarschuwing

Ter Beke serveert winstwaarschuwing

Voedingsgroep Ter Beke vreest dat het zijn eerder aangekondigde doelstelling om in 2013 het resultaat van 2012 te evenaren, niet haalbaar is. De omzetdaling van de bereidegerechtendivisie houdt namelijk aan, ook al ligt het paardenvleesschandaal al een tijdje achter ons.

Groei vleeswaren compenseert daling bereide gerechten niet

Over 2012 boekte de groep uit Waarschoot nog een bedrijfswinst van 13,6 miljoen euro en een nettowinst van 8,2 miljoen bij een groepsomzet van 421,1 miljoen euro. Dat resultaat zit er dit jaar dus niet in, laat Ter Beke weten in een tussentijdse verklaring over het derde kwartaal. De vleeswarentak (met merken als L'Ardennaise) doet het nochtans goed en zag zijn omzet zelfs stijgen, al geeft Ter Beke geen concrete cijfers.

 

Het probleem zit in de tak van de bereide gerechten, met onder meer Come A Casa: "De daling van de omzet van de bereidegerechtendivisie over het eerste halfjaar hield aan in het derde kwartaal omdat een aantal belangrijke contracten later heropstartten dan verwacht". Dat is nog steeds een gevolg van de nasleep van het paardenvleesschandaal, dat een serieuze impact had op de omzet tijdens het eerste halfjaar.

 

Volgens het management wordt "dit lagere bedrijfsresultaat slechts ten dele gecompenseerd door de resultaatsverbetering in de vleeswarendivisie". Hoeveel lager de winst zal uitkomen, werd niet meegedeeld. Het aandeel ging vrijdag alvast 4,27% lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top