Ter Beke serveert winstwaarschuwing

Ter Beke serveert winstwaarschuwing

Voedingsgroep Ter Beke vreest dat het zijn eerder aangekondigde doelstelling om in 2013 het resultaat van 2012 te evenaren, niet haalbaar is. De omzetdaling van de bereidegerechtendivisie houdt namelijk aan, ook al ligt het paardenvleesschandaal al een tijdje achter ons.

Groei vleeswaren compenseert daling bereide gerechten niet

Over 2012 boekte de groep uit Waarschoot nog een bedrijfswinst van 13,6 miljoen euro en een nettowinst van 8,2 miljoen bij een groepsomzet van 421,1 miljoen euro. Dat resultaat zit er dit jaar dus niet in, laat Ter Beke weten in een tussentijdse verklaring over het derde kwartaal. De vleeswarentak (met merken als L'Ardennaise) doet het nochtans goed en zag zijn omzet zelfs stijgen, al geeft Ter Beke geen concrete cijfers.

 

Het probleem zit in de tak van de bereide gerechten, met onder meer Come A Casa: "De daling van de omzet van de bereidegerechtendivisie over het eerste halfjaar hield aan in het derde kwartaal omdat een aantal belangrijke contracten later heropstartten dan verwacht". Dat is nog steeds een gevolg van de nasleep van het paardenvleesschandaal, dat een serieuze impact had op de omzet tijdens het eerste halfjaar.

 

Volgens het management wordt "dit lagere bedrijfsresultaat slechts ten dele gecompenseerd door de resultaatsverbetering in de vleeswarendivisie". Hoeveel lager de winst zal uitkomen, werd niet meegedeeld. Het aandeel ging vrijdag alvast 4,27% lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op z’n kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top