Ter Beke serveert winstwaarschuwing | RetailDetail

Ter Beke serveert winstwaarschuwing

Ter Beke serveert winstwaarschuwing

Voedingsgroep Ter Beke vreest dat het zijn eerder aangekondigde doelstelling om in 2013 het resultaat van 2012 te evenaren, niet haalbaar is. De omzetdaling van de bereidegerechtendivisie houdt namelijk aan, ook al ligt het paardenvleesschandaal al een tijdje achter ons.

Groei vleeswaren compenseert daling bereide gerechten niet

Over 2012 boekte de groep uit Waarschoot nog een bedrijfswinst van 13,6 miljoen euro en een nettowinst van 8,2 miljoen bij een groepsomzet van 421,1 miljoen euro. Dat resultaat zit er dit jaar dus niet in, laat Ter Beke weten in een tussentijdse verklaring over het derde kwartaal. De vleeswarentak (met merken als L'Ardennaise) doet het nochtans goed en zag zijn omzet zelfs stijgen, al geeft Ter Beke geen concrete cijfers.

 

Het probleem zit in de tak van de bereide gerechten, met onder meer Come A Casa: "De daling van de omzet van de bereidegerechtendivisie over het eerste halfjaar hield aan in het derde kwartaal omdat een aantal belangrijke contracten later heropstartten dan verwacht". Dat is nog steeds een gevolg van de nasleep van het paardenvleesschandaal, dat een serieuze impact had op de omzet tijdens het eerste halfjaar.

 

Volgens het management wordt "dit lagere bedrijfsresultaat slechts ten dele gecompenseerd door de resultaatsverbetering in de vleeswarendivisie". Hoeveel lager de winst zal uitkomen, werd niet meegedeeld. Het aandeel ging vrijdag alvast 4,27% lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.