Tesco gaat lelijke groenten en fruit verkopen

Tesco gaat lelijke groenten en fruit verkopen

Tesco gaat groenten en fruit, die normaal gezien vanwege hun uiterlijk in de vuilnisbak belanden, verkopen aan een lagere prijs. Het wil zo klanten aanmoedigen om die producten toch te kopen, hoewel ze vaak ten onrechte als slecht worden aanzien.

Cosmetische eisen

Tesco wil daarom proberen cosmetisch minder aantrekkelijke groenten en fruit te verkopen aan Britse consumenten. Die kiezen vaak een product omdat het cosmetisch beter oogt, terwijl in Tesco's andere markten in bijvoorbeeld Oost-Europa zijn klanten minder bezorgd om het uiterlijk van een product. Tesco wil nu die mentaliteit ook overbrengen naar Groot-Brittannië.

 

Tesco zet de actie op poten nadat het veel protest te verduren kreeg, toen bekend werd dat het tot twee derde van zijn voeding moet weggooien, waaronder 68 procent van de verpakte salades, 48 procent van producten uit de bakkerij en een kwart van de druiven.

 

Telers van groenten en fruit klagen al jaren bij de Europese Unie dat ze soms tot veertig procent van hun producten moeten weggooien, omdat ze niet voldoen aan de cosmetische normen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top