Tesco gaat lelijke groenten en fruit verkopen | RetailDetail

Tesco gaat lelijke groenten en fruit verkopen

Tesco gaat lelijke groenten en fruit verkopen

Tesco gaat groenten en fruit, die normaal gezien vanwege hun uiterlijk in de vuilnisbak belanden, verkopen aan een lagere prijs. Het wil zo klanten aanmoedigen om die producten toch te kopen, hoewel ze vaak ten onrechte als slecht worden aanzien.

Cosmetische eisen

Tesco wil daarom proberen cosmetisch minder aantrekkelijke groenten en fruit te verkopen aan Britse consumenten. Die kiezen vaak een product omdat het cosmetisch beter oogt, terwijl in Tesco's andere markten in bijvoorbeeld Oost-Europa zijn klanten minder bezorgd om het uiterlijk van een product. Tesco wil nu die mentaliteit ook overbrengen naar Groot-Brittannië.

 

Tesco zet de actie op poten nadat het veel protest te verduren kreeg, toen bekend werd dat het tot twee derde van zijn voeding moet weggooien, waaronder 68 procent van de verpakte salades, 48 procent van producten uit de bakkerij en een kwart van de druiven.

 

Telers van groenten en fruit klagen al jaren bij de Europese Unie dat ze soms tot veertig procent van hun producten moeten weggooien, omdat ze niet voldoen aan de cosmetische normen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.