Tesco opent nieuwe hypermarktstandaard

Tesco opent nieuwe hypermarktstandaard

Vandaag heropent Tesco in Watford zijn vernieuwde Tesco Extra hypermarkt, die volledig is omgebouwd naar datgene wat 'het nieuwe Tesco' ook op grote vloeroppervlakken wil zijn. De winkel van ruim 7500 m² moet volgens Tesco een combinatie zijn van shoppen en vrijetijdsbesteding.

De erfenis van Leahy

Net zoals bij hypermarktretailers in andere landen op het Europese vasteland, zitten de grootste formaten ook bij Tesco in Groot-Brittannië in een moeilijke positie. Als het aan Tesco ligt, zet de vernieuwde Tesco Extra in Watford echter de toon voor een betere toekomst.

 

Dit maakt deze nieuwe winkel ook meteen strategisch interessant, want Tesco presteert nog steeds niet goed en topman Philip Clarke ligt onder vuur. Zijn voorganger, Sir Terry Leahy, realiseerde door de uitrol van het grote Tesco Extra-format in de jaren 1990 immers een enorme expansie en groei van Tesco.

 

Clarke heeft nu te maken met deze erfenis van Leahy en moet nu zijn positie als topman zien te redden door de hypermarkt nieuw leven in te blazen en weer relevant te maken voor klanten in een snel digitaliserende retailmarkt.

 

Food First

De winkel zelf beantwoordt aan Tesco's filosofie van 'Food First': er is dus veel aandacht voor de versafdelingen en krijgen foodconcepten als Euphorium (bakkerij), Harris + Hoole (koffie) en de in maart dit jaar door Tesco overgenomen restaurantketen Giraffe volop de ruimte.

 

Ook The Bakery Project, een initiatief van Euphorium en Tesco gericht op het opleiden van leerling-bakkers en het steunen van lokale leveranciers en goede doelen, is bij Tesco Extra in Watford aanwezig.

 

Daar waar Giraffe volledig eigendom is van Tesco, heeft het een minderheidsaandeel in Euphorium en Harris + Hoole. Dit zorgde in het Verenigd Koninkrijk gelijk voor beroering, want een kleine speler die zich deel overlevert aan het grote Tesco, krijgt meteen kritiek.

 

Non-food en services

Naast food gaat bij Tesco in Watford ook veel aandacht uit naar non-food en services. Zo is er een grote afdeling huishoudelijke producten, een 'Tesco Loves Baby'-afdeling voor aankomende en jonge ouders en een vernieuwde cosmetica-afdeling, waar een manicure haar diensten aanbiedt.

 

Uiteraard biedt de nieuwe vestiging Click & Collect, waar klanten hun online bestelde producten kunnen ophalen, maar verder is er ook een optiek, een apotheek en een gezondheidscentrum. Tesco wil ook lokaal extra relevant zijn door ruimtes aan te bieden die bewoners kunnen gebruiken voor activiteiten als yoga, zwangerschapsgymnastiek of kooklessen.

 

"Watford vertegenwoordigt een fundamentele verandering in de manier waarop mensen hun inkopen doen", zegt Chris Bush, managing director van Tesco UK in een persbericht. "Meer en meer shoppen ze als vrijetijdsbesteding. Het biedt ons een blik op hoe de winkels er in de toekomst uit zullen zien."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top