Tesco-topman: "Tijd van goedkope voeding is voorbij"

Tesco-topman: "Tijd van goedkope voeding is voorbij"

Het tijdperk van de goedkope voedingswaren is voorbij: de toegenomen vraag naar voeding zal ervoor zorgen dat de prijzen gaan stijgen. Dat is althans de mening van topman Philip Clarke van de Britse marktleider Tesco.

Chinese vraag stuwt prijzen omhoog

"Het gaat om het basisprincipe van vraag en aanbod. Als de vraag naar voedingsproducten stijgt, dan neemt ook de prijs toe en zal het deel van het inkomen dat de consument hieraan spendeert eveneens toenemen", zei hij in een gesprek met The Observer.

 

Clarke sluit zich daarmee aan bij de voorspellingen van de Wereldvoedselorganisatie. Die berekende vorige maand dat de voedingsprijzen met bijna de helft kunnen stijgen over het volgende decennium door de toename van de wereldbevolking en door de grotere vraag naar voedsel bij de nieuwe middenklassen in landen als China en India.

 

Ook paardenvleesschandaal heeft nog invloed

Daarbij komt nog dat een reeks voedingsschandalen hun tol eisen. Dat geldt ook voor Tesco, dat dit voorjaar werd meegesleurd in het paardenvleesschandaal. Als reactie daarop zei Clarke dat hij een groter deel van zijn producten wil betrekken bij de lokale landbouwers om zo het vertrouwen in de keten te herstellen.

 

Een enquête van het Prince's Countryside Fund leert trouwens dat de Britten bereid zijn om meer te betalen voor hun voeding als ze weten dat een groter deel van de prijs terechtkomt bij de lokale boeren, veeleer dan bij de aandeelhouders van de supermarkten. 80% van de Britten zegt ook dat het belangrijk is om nationale producten te kopen en zo de lokale boeren te ondersteunen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top