Tesco-topman: "Tijd van goedkope voeding is voorbij" | RetailDetail

Tesco-topman: "Tijd van goedkope voeding is voorbij"

Tesco-topman: "Tijd van goedkope voeding is voorbij"

Het tijdperk van de goedkope voedingswaren is voorbij: de toegenomen vraag naar voeding zal ervoor zorgen dat de prijzen gaan stijgen. Dat is althans de mening van topman Philip Clarke van de Britse marktleider Tesco.

Chinese vraag stuwt prijzen omhoog

"Het gaat om het basisprincipe van vraag en aanbod. Als de vraag naar voedingsproducten stijgt, dan neemt ook de prijs toe en zal het deel van het inkomen dat de consument hieraan spendeert eveneens toenemen", zei hij in een gesprek met The Observer.

 

Clarke sluit zich daarmee aan bij de voorspellingen van de Wereldvoedselorganisatie. Die berekende vorige maand dat de voedingsprijzen met bijna de helft kunnen stijgen over het volgende decennium door de toename van de wereldbevolking en door de grotere vraag naar voedsel bij de nieuwe middenklassen in landen als China en India.

 

Ook paardenvleesschandaal heeft nog invloed

Daarbij komt nog dat een reeks voedingsschandalen hun tol eisen. Dat geldt ook voor Tesco, dat dit voorjaar werd meegesleurd in het paardenvleesschandaal. Als reactie daarop zei Clarke dat hij een groter deel van zijn producten wil betrekken bij de lokale landbouwers om zo het vertrouwen in de keten te herstellen.

 

Een enquête van het Prince's Countryside Fund leert trouwens dat de Britten bereid zijn om meer te betalen voor hun voeding als ze weten dat een groter deel van de prijs terechtkomt bij de lokale boeren, veeleer dan bij de aandeelhouders van de supermarkten. 80% van de Britten zegt ook dat het belangrijk is om nationale producten te kopen en zo de lokale boeren te ondersteunen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.