Test-Aankoop stelt Red Market in gebreke wegens "bedrieglijke reclame" | RetailDetail

Test-Aankoop stelt Red Market in gebreke wegens "bedrieglijke reclame"

Test-Aankoop stelt Red Market in gebreke wegens "bedrieglijke reclame"
Door in krantenadvertenties te blokletteren dat Red Market "de goedkoopste volgens Test-Aankoop" is, heeft de Delhaize-dochter zich (alweer) de toorn van de consumentenorganisatie op de hals gehaald. Net nu de plooien gladgestreken leken...

"Misleidend en bedrieglijk"

Net nu Red Market eerherstel had gekregen van Test-Aankoop, heeft de keten het opnieuw verkorven. "Red Market heeft na onze prijsvergelijking publiciteit gemaakt in verschillende kranten", zegt woordvoerder Ivo Mechels, maar heeft "onze toelating niet gekregen om te verwijzen naar ons onderzoek en onze onderzoeksresultaten

 

"De benamingen 'Test-Aankoop' en 'Test-Achats' zijn geregistreerde merken en mogen niet gebruikt worden door een onderneming op een wijze die meebrengt dat ofwel die onderneming voordeel haalt uit dat merk ofwel het onderscheidend vermogen en de reputatie van het merk worden aangetast.'

 

"Bovendien is de inhoud van hun verwijzing naar Test-Aankoop misleidend en wordt op bedrieglijke wijze verwezen naar Red Market als 'de goedkoopste volgens Test-Aankoop', wat totaal niet correct is", gaat Ivo Mechels voort. Red Market is namelijk enkel voor merkproducten ex aequo de goedkoopste met Colruyt, maar is na Colruyt en Albert Heijn pas derde in het totaalklassement (korf van nationale merken, huismerken én instapmerken).

 

Niet de eerste confrontatie

"Onze raadsman heeft dan ook meteen een formele ingebrekestelling verstuurd en Red Market aangemaand onmiddellijk elk gebruik, op welke wijze ook en waar dan ook van alle testresultaten en van de merknamen 'Test-Aankoop' en 'Test-Achats' te staken", zegt Ivo Mechels.

 

Het is niet de eerste keer dat beide organisaties met elkaar in de clinch gaan. Vorig jaar nog schrapte Test-Aankoop Red Market uit zijn grote prijsvergelijking omdat de keten "gefoefeld" zou hebben met zijn prijzen, iets wat die laatste overigens altijd ontkend heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als Duitsland en het VK liggen er mooie groeikansen.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.