Test-Aankoop stelt Red Market in gebreke wegens "bedrieglijke reclame" | RetailDetail

Test-Aankoop stelt Red Market in gebreke wegens "bedrieglijke reclame"

Test-Aankoop stelt Red Market in gebreke wegens "bedrieglijke reclame"
Door in krantenadvertenties te blokletteren dat Red Market "de goedkoopste volgens Test-Aankoop" is, heeft de Delhaize-dochter zich (alweer) de toorn van de consumentenorganisatie op de hals gehaald. Net nu de plooien gladgestreken leken...

"Misleidend en bedrieglijk"

Net nu Red Market eerherstel had gekregen van Test-Aankoop, heeft de keten het opnieuw verkorven. "Red Market heeft na onze prijsvergelijking publiciteit gemaakt in verschillende kranten", zegt woordvoerder Ivo Mechels, maar heeft "onze toelating niet gekregen om te verwijzen naar ons onderzoek en onze onderzoeksresultaten

 

"De benamingen 'Test-Aankoop' en 'Test-Achats' zijn geregistreerde merken en mogen niet gebruikt worden door een onderneming op een wijze die meebrengt dat ofwel die onderneming voordeel haalt uit dat merk ofwel het onderscheidend vermogen en de reputatie van het merk worden aangetast.'

 

"Bovendien is de inhoud van hun verwijzing naar Test-Aankoop misleidend en wordt op bedrieglijke wijze verwezen naar Red Market als 'de goedkoopste volgens Test-Aankoop', wat totaal niet correct is", gaat Ivo Mechels voort. Red Market is namelijk enkel voor merkproducten ex aequo de goedkoopste met Colruyt, maar is na Colruyt en Albert Heijn pas derde in het totaalklassement (korf van nationale merken, huismerken én instapmerken).

 

Niet de eerste confrontatie

"Onze raadsman heeft dan ook meteen een formele ingebrekestelling verstuurd en Red Market aangemaand onmiddellijk elk gebruik, op welke wijze ook en waar dan ook van alle testresultaten en van de merknamen 'Test-Aankoop' en 'Test-Achats' te staken", zegt Ivo Mechels.

 

Het is niet de eerste keer dat beide organisaties met elkaar in de clinch gaan. Vorig jaar nog schrapte Test-Aankoop Red Market uit zijn grote prijsvergelijking omdat de keten "gefoefeld" zou hebben met zijn prijzen, iets wat die laatste overigens altijd ontkend heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.