Test-Aankoop stelt Red Market in gebreke wegens "bedrieglijke reclame"

Test-Aankoop stelt Red Market in gebreke wegens "bedrieglijke reclame"
Door in krantenadvertenties te blokletteren dat Red Market "de goedkoopste volgens Test-Aankoop" is, heeft de Delhaize-dochter zich (alweer) de toorn van de consumentenorganisatie op de hals gehaald. Net nu de plooien gladgestreken leken...

"Misleidend en bedrieglijk"

Net nu Red Market eerherstel had gekregen van Test-Aankoop, heeft de keten het opnieuw verkorven. "Red Market heeft na onze prijsvergelijking publiciteit gemaakt in verschillende kranten", zegt woordvoerder Ivo Mechels, maar heeft "onze toelating niet gekregen om te verwijzen naar ons onderzoek en onze onderzoeksresultaten

 

"De benamingen 'Test-Aankoop' en 'Test-Achats' zijn geregistreerde merken en mogen niet gebruikt worden door een onderneming op een wijze die meebrengt dat ofwel die onderneming voordeel haalt uit dat merk ofwel het onderscheidend vermogen en de reputatie van het merk worden aangetast.'

 

"Bovendien is de inhoud van hun verwijzing naar Test-Aankoop misleidend en wordt op bedrieglijke wijze verwezen naar Red Market als 'de goedkoopste volgens Test-Aankoop', wat totaal niet correct is", gaat Ivo Mechels voort. Red Market is namelijk enkel voor merkproducten ex aequo de goedkoopste met Colruyt, maar is na Colruyt en Albert Heijn pas derde in het totaalklassement (korf van nationale merken, huismerken én instapmerken).

 

Niet de eerste confrontatie

"Onze raadsman heeft dan ook meteen een formele ingebrekestelling verstuurd en Red Market aangemaand onmiddellijk elk gebruik, op welke wijze ook en waar dan ook van alle testresultaten en van de merknamen 'Test-Aankoop' en 'Test-Achats' te staken", zegt Ivo Mechels.

 

Het is niet de eerste keer dat beide organisaties met elkaar in de clinch gaan. Vorig jaar nog schrapte Test-Aankoop Red Market uit zijn grote prijsvergelijking omdat de keten "gefoefeld" zou hebben met zijn prijzen, iets wat die laatste overigens altijd ontkend heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top