Test-Aankoop vraagt onderzoek naar prijsafspraken voedingsdistributie

Test-Aankoop vraagt onderzoek naar prijsafspraken voedingsdistributie

Test-Aankoop vraagt dat de Raad voor de Mededinging dringend een onderzoek opstart naar "de sterke en onverklaarbare prijsstijging van een aantal voedingsmiddelen de voorbije acht maanden". De consumentenorganisatie vreest dat de grote drie - Delhaize, Colruyt en Carrefour - prijsafspraken maken, vooral in de categorie van de discount- of laagsteprijsproducten. De distributiesector ontkent in alle toonaarden.

Werden veel duurder:
  • zoet boterhambeleg: +10,5%
  • deegwaren: +8,7%
  • zuivelproducten: +8,1%
  • oliën: +5,6%
  • frisdranken: +5,3%
  • warme dranken: +4,3%

De consumentenorganisatie noteert sinds mei 2011 de prijzen van 368 producten in de grote drie supermarktketens. Daaruit blijkt dat voeding de voorbije acht maanden gemiddeld maar 1,2% duurder is geworden. Toch zijn er grote verschillen tussen de productcategorieën onderling: enkel aardappelen (-38,9%) en andere verse groenten (-8,9%) werden serieus goedkoper, terwijl vooral de categorieën "zoet boterhambeleg", "deegwaren" en "zuivel" opvallend sterk stegen.

Prijzen discountmerken rijzen de pan uit

Uiteraard verwijst iedereen naar de stijgende voedsel- en grondstoffenprijzen van de voorbije maanden, maar - zo merkt Test-Aankoop fijntjes op - "wanneer we de productkorf nu opsplitsen per type merk, bekomen we sterk uiteenlopende prijsstjgingen":

  • A-merken: +4,7%
  • Huismerken: +2,5%
  • Discountmerken: +7,3%

"Het zijn dus vooral de discountmerken die het sterkst in prijs stijgen, terwijl de huismerken veel minder sterk in prijs toenemen en sommige zelfs goedkoper geworden zijn. Dat is vreemd", zegt Nico De Bie van Test-Aankoop. "Een mogelijke verklaring zou kunnen liggen in prijsafspraken", denken ze bij Test-Aankoop. 

Distributiesector ontkent

De distributiesector ontkent formeel dat er prijsafspraken worden gemaakt. "Ik ben er zelfs zeker van dat er géén prijsafspraken gemaakt worden" zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van distributiefederatie Comeos. "Wel zijn die discountprijzen de laagste prijzen en voor die producten zijn er geen marketing- en verpakkingskosten. Als er dus een stijging komt van de grondstoffenprijzen, gaan die op het einde van de dag ook doorgerekend worden aan de consument. Anders verkopen we met verlies, en dat mag wettelijk gezien niet in ons land."

 

Bij Test-Aankoop hechten ze aan die uitleg maar weinig geloof: "Hoe kan je dan verklaren dat de prijzen van zuivelproducten bij de eersteprijsmerken 9,3% en bij de A-merken 9,7% duurder worden, terwijl de melk van de huismerken net 1,7% in prijs daalt? Of neem nu koffie: die werd maar 1,9% duurder onder huismerk, maar liefst 18,4% duurder onder discountmerk", klinkt het bij de consumentenorganisatie.

 

De consumentenorganisatie pleit er meteen voor om meer middelen te geven aan de Raad voor de Mededinging, zodat die een grootschalig onderzoek kan opstarten naar prijsafspraken bij voedingsmiddelen in het algemeen, "en niet zoals nu gebeurt, product per product."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top