Test-Aankoop vraagt onderzoek naar prijsafspraken voedingsdistributie | RetailDetail

Test-Aankoop vraagt onderzoek naar prijsafspraken voedingsdistributie

Test-Aankoop vraagt onderzoek naar prijsafspraken voedingsdistributie

Test-Aankoop vraagt dat de Raad voor de Mededinging dringend een onderzoek opstart naar "de sterke en onverklaarbare prijsstijging van een aantal voedingsmiddelen de voorbije acht maanden". De consumentenorganisatie vreest dat de grote drie - Delhaize, Colruyt en Carrefour - prijsafspraken maken, vooral in de categorie van de discount- of laagsteprijsproducten. De distributiesector ontkent in alle toonaarden.

Werden veel duurder:
  • zoet boterhambeleg: +10,5%
  • deegwaren: +8,7%
  • zuivelproducten: +8,1%
  • oliën: +5,6%
  • frisdranken: +5,3%
  • warme dranken: +4,3%

De consumentenorganisatie noteert sinds mei 2011 de prijzen van 368 producten in de grote drie supermarktketens. Daaruit blijkt dat voeding de voorbije acht maanden gemiddeld maar 1,2% duurder is geworden. Toch zijn er grote verschillen tussen de productcategorieën onderling: enkel aardappelen (-38,9%) en andere verse groenten (-8,9%) werden serieus goedkoper, terwijl vooral de categorieën "zoet boterhambeleg", "deegwaren" en "zuivel" opvallend sterk stegen.

Prijzen discountmerken rijzen de pan uit

Uiteraard verwijst iedereen naar de stijgende voedsel- en grondstoffenprijzen van de voorbije maanden, maar - zo merkt Test-Aankoop fijntjes op - "wanneer we de productkorf nu opsplitsen per type merk, bekomen we sterk uiteenlopende prijsstjgingen":

  • A-merken: +4,7%
  • Huismerken: +2,5%
  • Discountmerken: +7,3%

"Het zijn dus vooral de discountmerken die het sterkst in prijs stijgen, terwijl de huismerken veel minder sterk in prijs toenemen en sommige zelfs goedkoper geworden zijn. Dat is vreemd", zegt Nico De Bie van Test-Aankoop. "Een mogelijke verklaring zou kunnen liggen in prijsafspraken", denken ze bij Test-Aankoop. 

Distributiesector ontkent

De distributiesector ontkent formeel dat er prijsafspraken worden gemaakt. "Ik ben er zelfs zeker van dat er géén prijsafspraken gemaakt worden" zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van distributiefederatie Comeos. "Wel zijn die discountprijzen de laagste prijzen en voor die producten zijn er geen marketing- en verpakkingskosten. Als er dus een stijging komt van de grondstoffenprijzen, gaan die op het einde van de dag ook doorgerekend worden aan de consument. Anders verkopen we met verlies, en dat mag wettelijk gezien niet in ons land."

 

Bij Test-Aankoop hechten ze aan die uitleg maar weinig geloof: "Hoe kan je dan verklaren dat de prijzen van zuivelproducten bij de eersteprijsmerken 9,3% en bij de A-merken 9,7% duurder worden, terwijl de melk van de huismerken net 1,7% in prijs daalt? Of neem nu koffie: die werd maar 1,9% duurder onder huismerk, maar liefst 18,4% duurder onder discountmerk", klinkt het bij de consumentenorganisatie.

 

De consumentenorganisatie pleit er meteen voor om meer middelen te geven aan de Raad voor de Mededinging, zodat die een grootschalig onderzoek kan opstarten naar prijsafspraken bij voedingsmiddelen in het algemeen, "en niet zoals nu gebeurt, product per product."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.