Tetra Pak lanceert campagne tegen voedselverspilling | RetailDetail

Tetra Pak lanceert campagne tegen voedselverspilling

Tetra Pak lanceert campagne tegen voedselverspilling

Door een verkeerde interpretatie van de THT-datum wordt er jaarlijks veel eten en drinken weggegooid dat nog prima te consumeren is. Daarom lanceert Tetra Pak de informatiecampagne 'THTwegermee'.

 

Onduidelijkheid over houdbaarheidsdata

Uit onderzoek van verpakkingsproducent Tetra Pak blijkt dat één op vier Belgen het verschil niet kent tussen Tenminste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT). Eén op tien denkt zelfs dat er geen verschil is tussen beide termen. Bovendien is het voor consumenten niet duidelijk dat de houdbaarheidsdatum enkel geldt voor producten die nog niet geopend werden.

 

Die onduidelijkheid over houdbaarheidsdata op verpakkingen werkt voedselverspilling in de hand. 80% van de consumenten hecht namelijk veel belang aan de houdbaarheidsdatum op verpakkingen: ze gooien voedsel weg waarvan de THT-datum overschreden is, omdat ze bang zijn ziek te worden.

 

Nood aan voorlichting

"Nochtans is de THT-datum slechts een advies van de producent, waarbij hij garandeert dat het product tot dan de beste geur-, kleur- en smaakbeleving heeft. Na het verstrijken van die datum stopt de garantie, maar daarmee is het product kwalitatief zeker niet onder de maat", zegt Birgit Kamp, communicatiedirecteur Tetra Pak North West Europe.

 

"Om te vermijden dat consumenten voedsel te snel weggooien, is er nood aan een bredere voorlichting over de houdbaarheid en bewaartijd van voedselproducten. Een goed geïnformeerde consument zal de 'juiste' beslissing nemen om bepaalde voedingsmiddelen nog te eten of niet, wanneer de THT-datum overschreden is."

 

Een alternatief voor THT?

Om de impact van houdbaarheidsdata op voedselverspilling te verkleinen, lanceert Tetra Pak een informatiecampagne. Via de hashtag #thtwegermee op Twitter roept het bedrijf op om een beter begrijpbaar alternatief te bedenken voor THT. De website www.thtwegermee en de facebookpagina www.facebook.com/THTwegermee_BE moeten de consument verder informeren over de juiste interpretatie van houdbaarheidsdata.

 

"De alternatieven voor THT die we via de Twittercampagne ontvangen, zullen we voorleggen aan een team van experts om een top vijf te kiezen. Vervolgens nodigen we consumenten uit om via Twitter te stemmen voor het beste alternatief", besluit Birgit Kamp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.