Tetra Pak lanceert campagne tegen voedselverspilling

Tetra Pak lanceert campagne tegen voedselverspilling

Door een verkeerde interpretatie van de THT-datum wordt er jaarlijks veel eten en drinken weggegooid dat nog prima te consumeren is. Daarom lanceert Tetra Pak de informatiecampagne 'THTwegermee'.

 

Onduidelijkheid over houdbaarheidsdata

Uit onderzoek van verpakkingsproducent Tetra Pak blijkt dat één op vier Belgen het verschil niet kent tussen Tenminste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT). Eén op tien denkt zelfs dat er geen verschil is tussen beide termen. Bovendien is het voor consumenten niet duidelijk dat de houdbaarheidsdatum enkel geldt voor producten die nog niet geopend werden.

 

Die onduidelijkheid over houdbaarheidsdata op verpakkingen werkt voedselverspilling in de hand. 80% van de consumenten hecht namelijk veel belang aan de houdbaarheidsdatum op verpakkingen: ze gooien voedsel weg waarvan de THT-datum overschreden is, omdat ze bang zijn ziek te worden.

 

Nood aan voorlichting

"Nochtans is de THT-datum slechts een advies van de producent, waarbij hij garandeert dat het product tot dan de beste geur-, kleur- en smaakbeleving heeft. Na het verstrijken van die datum stopt de garantie, maar daarmee is het product kwalitatief zeker niet onder de maat", zegt Birgit Kamp, communicatiedirecteur Tetra Pak North West Europe.

 

"Om te vermijden dat consumenten voedsel te snel weggooien, is er nood aan een bredere voorlichting over de houdbaarheid en bewaartijd van voedselproducten. Een goed geïnformeerde consument zal de 'juiste' beslissing nemen om bepaalde voedingsmiddelen nog te eten of niet, wanneer de THT-datum overschreden is."

 

Een alternatief voor THT?

Om de impact van houdbaarheidsdata op voedselverspilling te verkleinen, lanceert Tetra Pak een informatiecampagne. Via de hashtag #thtwegermee op Twitter roept het bedrijf op om een beter begrijpbaar alternatief te bedenken voor THT. De website www.thtwegermee en de facebookpagina www.facebook.com/THTwegermee_BE moeten de consument verder informeren over de juiste interpretatie van houdbaarheidsdata.

 

"De alternatieven voor THT die we via de Twittercampagne ontvangen, zullen we voorleggen aan een team van experts om een top vijf te kiezen. Vervolgens nodigen we consumenten uit om via Twitter te stemmen voor het beste alternatief", besluit Birgit Kamp.

Tags: