Tetra Pak lanceert campagne tegen voedselverspilling

Tetra Pak lanceert campagne tegen voedselverspilling

Door een verkeerde interpretatie van de THT-datum wordt er jaarlijks veel eten en drinken weggegooid dat nog prima te consumeren is. Daarom lanceert Tetra Pak de informatiecampagne 'THTwegermee'.

 

Onduidelijkheid over houdbaarheidsdata

Uit onderzoek van verpakkingsproducent Tetra Pak blijkt dat één op vier Belgen het verschil niet kent tussen Tenminste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT). Eén op tien denkt zelfs dat er geen verschil is tussen beide termen. Bovendien is het voor consumenten niet duidelijk dat de houdbaarheidsdatum enkel geldt voor producten die nog niet geopend werden.

 

Die onduidelijkheid over houdbaarheidsdata op verpakkingen werkt voedselverspilling in de hand. 80% van de consumenten hecht namelijk veel belang aan de houdbaarheidsdatum op verpakkingen: ze gooien voedsel weg waarvan de THT-datum overschreden is, omdat ze bang zijn ziek te worden.

 

Nood aan voorlichting

"Nochtans is de THT-datum slechts een advies van de producent, waarbij hij garandeert dat het product tot dan de beste geur-, kleur- en smaakbeleving heeft. Na het verstrijken van die datum stopt de garantie, maar daarmee is het product kwalitatief zeker niet onder de maat", zegt Birgit Kamp, communicatiedirecteur Tetra Pak North West Europe.

 

"Om te vermijden dat consumenten voedsel te snel weggooien, is er nood aan een bredere voorlichting over de houdbaarheid en bewaartijd van voedselproducten. Een goed geïnformeerde consument zal de 'juiste' beslissing nemen om bepaalde voedingsmiddelen nog te eten of niet, wanneer de THT-datum overschreden is."

 

Een alternatief voor THT?

Om de impact van houdbaarheidsdata op voedselverspilling te verkleinen, lanceert Tetra Pak een informatiecampagne. Via de hashtag #thtwegermee op Twitter roept het bedrijf op om een beter begrijpbaar alternatief te bedenken voor THT. De website www.thtwegermee en de facebookpagina www.facebook.com/THTwegermee_BE moeten de consument verder informeren over de juiste interpretatie van houdbaarheidsdata.

 

"De alternatieven voor THT die we via de Twittercampagne ontvangen, zullen we voorleggen aan een team van experts om een top vijf te kiezen. Vervolgens nodigen we consumenten uit om via Twitter te stemmen voor het beste alternatief", besluit Birgit Kamp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top