Tetra Pak lanceert campagne tegen voedselverspilling

Tetra Pak lanceert campagne tegen voedselverspilling

Door een verkeerde interpretatie van de THT-datum wordt er jaarlijks veel eten en drinken weggegooid dat nog prima te consumeren is. Daarom lanceert Tetra Pak de informatiecampagne 'THTwegermee'.

 

Onduidelijkheid over houdbaarheidsdata

Uit onderzoek van verpakkingsproducent Tetra Pak blijkt dat één op vier Belgen het verschil niet kent tussen Tenminste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT). Eén op tien denkt zelfs dat er geen verschil is tussen beide termen. Bovendien is het voor consumenten niet duidelijk dat de houdbaarheidsdatum enkel geldt voor producten die nog niet geopend werden.

 

Die onduidelijkheid over houdbaarheidsdata op verpakkingen werkt voedselverspilling in de hand. 80% van de consumenten hecht namelijk veel belang aan de houdbaarheidsdatum op verpakkingen: ze gooien voedsel weg waarvan de THT-datum overschreden is, omdat ze bang zijn ziek te worden.

 

Nood aan voorlichting

"Nochtans is de THT-datum slechts een advies van de producent, waarbij hij garandeert dat het product tot dan de beste geur-, kleur- en smaakbeleving heeft. Na het verstrijken van die datum stopt de garantie, maar daarmee is het product kwalitatief zeker niet onder de maat", zegt Birgit Kamp, communicatiedirecteur Tetra Pak North West Europe.

 

"Om te vermijden dat consumenten voedsel te snel weggooien, is er nood aan een bredere voorlichting over de houdbaarheid en bewaartijd van voedselproducten. Een goed geïnformeerde consument zal de 'juiste' beslissing nemen om bepaalde voedingsmiddelen nog te eten of niet, wanneer de THT-datum overschreden is."

 

Een alternatief voor THT?

Om de impact van houdbaarheidsdata op voedselverspilling te verkleinen, lanceert Tetra Pak een informatiecampagne. Via de hashtag #thtwegermee op Twitter roept het bedrijf op om een beter begrijpbaar alternatief te bedenken voor THT. De website www.thtwegermee en de facebookpagina www.facebook.com/THTwegermee_BE moeten de consument verder informeren over de juiste interpretatie van houdbaarheidsdata.

 

"De alternatieven voor THT die we via de Twittercampagne ontvangen, zullen we voorleggen aan een team van experts om een top vijf te kiezen. Vervolgens nodigen we consumenten uit om via Twitter te stemmen voor het beste alternatief", besluit Birgit Kamp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top