Tetra Pak wil voedselverspilling aanpakken | RetailDetail

Tetra Pak wil voedselverspilling aanpakken

Tetra Pak wil voedselverspilling aanpakken

De helft van de Belgen gooit eten weg waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden is, maar dat nog perfect eetbaar is. Daarom lanceert Tetra Pak een online zelftest voor consumenten en gaat het op zoek naar een alternatief voor de huidige regeling rond houdbaarheidsdata.

 

“Tenminste houdbaar tot” is verwarrend

Uit onderzoek van verpakkingsproducent Tetra Pak blijkt dat één op de vier Belgen het verschil niet kent tussen ‘Tenminste Houdbaar Tot’ (THT) en ‘Te Gebruiken Tot’ (TGT). Eén op de tien meent zelfs dat er geen verschil is tussen beide termen.

 

Ondanks dit gebrek aan kennis en begrip hecht de meerderheid van de consumenten (liefst 80%) veel belang aan de houdbaarheidsdatum op verpakkingen en gooien ze na het verstrijken van die THT-datum de producten gewoon weg. Hierdoor verdwijnen jaarlijks tientallen miljoenen kilo's aan veilig eten en drinken in de vuilbak.

 

“De THT-datum op voedingsmiddelen zorgt voor verwarring en werkt voedselverspilling in de hand”, klinkt het bij Tetra Pak. Daarom lanceert het bedrijf een website met de online zelftest “Slim omgaan met verpakkingen”. Aan de hand van de behaalde score kan de consument nagaan welke keukengewoontes hij erop nahoudt en wat hij kan verbeteren om minder voedsel te verspillen. De website bezorgt de consument ook informatie over de juiste betekenis van houdbaarheidsdata op voedings- en drankverpakkingen.

 

THT weg ermee!

Tegelijk lanceert Tetra Pak via de sociale media de campagne “THT weg ermee!”. De verpakkingsproducent gaat daarvoor op zoek naar een duidelijker alternatief. Daartoe organiseert het bedrijf begin juni een brainstormsessie met experts uit de academische wereld, de voedingsindustrie en de retailsector. Het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen), Colruyt, Alpro en het Departement Leefmilieu van de Vlaamse Overheid hebben hun deelname al toegezegd.

 

De uitkomst van die brainstormsessie zal vanaf 6 juni gedeeld worden op Facebook en via Twitter, met een oproep om te stemmen voor het ‘beste’ alternatief. De consument kan via Twitter ook zelf alternatieven voorstellen voor de term ‘Tenminste Houdbaar Tot’. Zodra gestemd is, zal Tetra Pak bij een online consumentenpanel peilen naar de verwachte impact van de nieuwe term op voedselverspilling.

 

Uit eerder consumentenonderzoek blijkt dat 60% van de consumenten het een goed idee vindt om zowel de uiterste consumptiedatum vóór het openen van het product als die na het openen ervan op de verpakking te zetten. Nog eens 33% is voorstander van een verpakking die van kleur verandert zodra de voeding niet meer gegeten mag worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".