Tetra Pak wil voedselverspilling aanpakken | RetailDetail

Tetra Pak wil voedselverspilling aanpakken

Tetra Pak wil voedselverspilling aanpakken

De helft van de Belgen gooit eten weg waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden is, maar dat nog perfect eetbaar is. Daarom lanceert Tetra Pak een online zelftest voor consumenten en gaat het op zoek naar een alternatief voor de huidige regeling rond houdbaarheidsdata.

 

“Tenminste houdbaar tot” is verwarrend

Uit onderzoek van verpakkingsproducent Tetra Pak blijkt dat één op de vier Belgen het verschil niet kent tussen ‘Tenminste Houdbaar Tot’ (THT) en ‘Te Gebruiken Tot’ (TGT). Eén op de tien meent zelfs dat er geen verschil is tussen beide termen.

 

Ondanks dit gebrek aan kennis en begrip hecht de meerderheid van de consumenten (liefst 80%) veel belang aan de houdbaarheidsdatum op verpakkingen en gooien ze na het verstrijken van die THT-datum de producten gewoon weg. Hierdoor verdwijnen jaarlijks tientallen miljoenen kilo's aan veilig eten en drinken in de vuilbak.

 

“De THT-datum op voedingsmiddelen zorgt voor verwarring en werkt voedselverspilling in de hand”, klinkt het bij Tetra Pak. Daarom lanceert het bedrijf een website met de online zelftest “Slim omgaan met verpakkingen”. Aan de hand van de behaalde score kan de consument nagaan welke keukengewoontes hij erop nahoudt en wat hij kan verbeteren om minder voedsel te verspillen. De website bezorgt de consument ook informatie over de juiste betekenis van houdbaarheidsdata op voedings- en drankverpakkingen.

 

THT weg ermee!

Tegelijk lanceert Tetra Pak via de sociale media de campagne “THT weg ermee!”. De verpakkingsproducent gaat daarvoor op zoek naar een duidelijker alternatief. Daartoe organiseert het bedrijf begin juni een brainstormsessie met experts uit de academische wereld, de voedingsindustrie en de retailsector. Het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen), Colruyt, Alpro en het Departement Leefmilieu van de Vlaamse Overheid hebben hun deelname al toegezegd.

 

De uitkomst van die brainstormsessie zal vanaf 6 juni gedeeld worden op Facebook en via Twitter, met een oproep om te stemmen voor het ‘beste’ alternatief. De consument kan via Twitter ook zelf alternatieven voorstellen voor de term ‘Tenminste Houdbaar Tot’. Zodra gestemd is, zal Tetra Pak bij een online consumentenpanel peilen naar de verwachte impact van de nieuwe term op voedselverspilling.

 

Uit eerder consumentenonderzoek blijkt dat 60% van de consumenten het een goed idee vindt om zowel de uiterste consumptiedatum vóór het openen van het product als die na het openen ervan op de verpakking te zetten. Nog eens 33% is voorstander van een verpakking die van kleur verandert zodra de voeding niet meer gegeten mag worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top