Tetra Pak wil voedselverspilling aanpakken

Tetra Pak wil voedselverspilling aanpakken

De helft van de Belgen gooit eten weg waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden is, maar dat nog perfect eetbaar is. Daarom lanceert Tetra Pak een online zelftest voor consumenten en gaat het op zoek naar een alternatief voor de huidige regeling rond houdbaarheidsdata.

 

“Tenminste houdbaar tot” is verwarrend

Uit onderzoek van verpakkingsproducent Tetra Pak blijkt dat één op de vier Belgen het verschil niet kent tussen ‘Tenminste Houdbaar Tot’ (THT) en ‘Te Gebruiken Tot’ (TGT). Eén op de tien meent zelfs dat er geen verschil is tussen beide termen.

 

Ondanks dit gebrek aan kennis en begrip hecht de meerderheid van de consumenten (liefst 80%) veel belang aan de houdbaarheidsdatum op verpakkingen en gooien ze na het verstrijken van die THT-datum de producten gewoon weg. Hierdoor verdwijnen jaarlijks tientallen miljoenen kilo's aan veilig eten en drinken in de vuilbak.

 

“De THT-datum op voedingsmiddelen zorgt voor verwarring en werkt voedselverspilling in de hand”, klinkt het bij Tetra Pak. Daarom lanceert het bedrijf een website met de online zelftest “Slim omgaan met verpakkingen”. Aan de hand van de behaalde score kan de consument nagaan welke keukengewoontes hij erop nahoudt en wat hij kan verbeteren om minder voedsel te verspillen. De website bezorgt de consument ook informatie over de juiste betekenis van houdbaarheidsdata op voedings- en drankverpakkingen.

 

THT weg ermee!

Tegelijk lanceert Tetra Pak via de sociale media de campagne “THT weg ermee!”. De verpakkingsproducent gaat daarvoor op zoek naar een duidelijker alternatief. Daartoe organiseert het bedrijf begin juni een brainstormsessie met experts uit de academische wereld, de voedingsindustrie en de retailsector. Het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen), Colruyt, Alpro en het Departement Leefmilieu van de Vlaamse Overheid hebben hun deelname al toegezegd.

 

De uitkomst van die brainstormsessie zal vanaf 6 juni gedeeld worden op Facebook en via Twitter, met een oproep om te stemmen voor het ‘beste’ alternatief. De consument kan via Twitter ook zelf alternatieven voorstellen voor de term ‘Tenminste Houdbaar Tot’. Zodra gestemd is, zal Tetra Pak bij een online consumentenpanel peilen naar de verwachte impact van de nieuwe term op voedselverspilling.

 

Uit eerder consumentenonderzoek blijkt dat 60% van de consumenten het een goed idee vindt om zowel de uiterste consumptiedatum vóór het openen van het product als die na het openen ervan op de verpakking te zetten. Nog eens 33% is voorstander van een verpakking die van kleur verandert zodra de voeding niet meer gegeten mag worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top