Tientallen doden na instorting supermarkt in Riga

Tientallen doden na instorting supermarkt in Riga

In het Letse Riga zijn meer dan 25 doden gevallen, nadat het dak van een supermarkt is ingestort. De hulpdiensten vrezen dat er nog tientallen mensen onder het puin liggen. Het dak stortte in rond 18 uur lokale tijd, toen het bijzonder druk was in de winkel.

Vrees voor meer doden

Toen de hulpdiensten al ter plaatse waren, stortte nog een tweede deel van het dak in, waardoor ook drie hulpverleners het leven lieten. De hulpdiensten vrezen bovendien dat het dodental nog zal oplopen.

 

Voorlopig is het nog onduidelijk waarom het dak instortte, al wordt gekeken naar het gewicht van een wintertuin die op het dak van het gebouw werd aangelegd. Het dak zou het gewicht van het zand niet hebben kunnen dragen. De winkel werd pas twee jaar geleden geopend in een buitenwijk van Riga en won toen een architectuurprijs.

 

De getroffen keten, Maxima, is een supermarktketen met filialen in Litouwen, Letland, Estland en Bulgarije. Met bijna dertigduizend werknemers in dienst is het de grootste werkgever in de Baltische staten. Maxima beschikt over bijna 500 filialen en heeft een omzet van meer dan 8 miljard Letse Lats (12 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top