RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Chocolade
  • Bedrijven Tony's Chocolonely
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tony’s Chocolonely vindt groei in VS, maar vergroot verlies

icon
Food4 februari, 2025
Shutterstock.com

Chocoladeproducent Tony’s Chocolonely haalde vorig boekjaar een recordgroei van 33%, vooral dankzij de Verenigde Staten. De eerlijke chocolade is er nu ook te vinden bij Walmart en Kroger, maar de lokale productie slaat gaten in de winstmarge.

Naar Kroger en Walmart

Afgelopen boekjaar (tot eind september) brak Tony’s Chocolonely nipt door de omzetgrens van 200 miljoen euro. Het betekende een recordgroei van 33%, grotendeels aangedreven door de Verenigde Staten (+86%) en het Verenigd Koninkrijk en Ierland (+45%). In thuismarkt Nederland was er 6% groei, in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) zelfs 27%.

Twee derde van de groei kwam volgens CEO Douglas Lamont van volumegroei, een derde van prijsstijgingen. Die waren onvermijdbaar door de fors gestegen cacaoprijzen, maar toch rekende Tony’s Chocolonely de kosten niet allemaal door, benadrukt Lamont. Onder andere die beslissing resulteerde wel in een lichte daling van het bedrijfsresultaat van -2,2 miljoen naar -2,89 miljoen euro. Met de opstart van een productiefaciliteit voor vloeibare chocolade in de Verenigde Staten steeg het nettoverlies zelfs gevoelig: van 2,4 miljoen naar 6,8 miljoen euro.

Naar Waitrose en Colruyt

Toch ziet het bedrijf zijn langetermijnstrategie van investeren in groei als essentieel. Zeker nu Donald Trump dreigt met hoge invoertarieven, kan de Amerikaanse fabriek lonen. Het bedrijf heeft bovendien zes nieuwe partners toegevoegd aan zijn ‘Open Chain’: ook Waitrose en Colruyt kopen nu eerlijke cacao in via de samenwerkingsprincipes van Tony’s. Hierdoor werd 17.690 ton traceerbare cacao gekocht van 20.296 cacaoboeren, een toename van 19% ten opzichte van het voorgaande jaar.

De recordgroei van Tony’s Chocolonely is niet alleen een financiële mijlpaal, maar ook een bewijs van de schaalbaarheid van hun model voor een eerlijkere cacao-industrie, benadrukt de CEO. Het percentage gevallen van kinderarbeid bij de aangesloten cacaocoöperaties daalde van 4,4% naar 3,9%, vergeleken met het industriegemiddelde van 46,7%. Ook vond er geen ontbossing plaats in de productieketen, dankzij GPS-monitoring van ontbossingsrisico’s.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN