Topman Schultz wil marktwaarde Starbucks verdubbelen

Topman Schultz wil marktwaarde Starbucks verdubbelen

Het Amerikaanse Starbucks wil de komende jaren flink groeien door meer in te zetten op theedochter Teavana en door expansie, met name in China en India. Dat heeft CEO Howard Schultz gezegd tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering.

Op naar 100 miljard dollar marktwaarde

Starbucks, dat meer dan 20.000 vestigingen en ruim 200.000 medewerkers telt in 64 landen, krijgt elke week dik zeventig miljoen klanten over de vloer. De groep uit Seattle sloot zijn fiscale boekjaar 2013 af met een recordomzet van 14,9 miljard dollar (10,8 miljard euro, +12%) en een nettowinst van 2,5 miljard dollar (1,8 miljard euro, +23%).

 

Toch is CEO Howard Schultz niet van plan om op zijn lauweren te gaan rusten. Tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering in Seattle liet de CEO niet de minste twijfel bestaan over zijn ambities: "We mikken op een marktwaarde van 100 miljard dollar of meer", zei de Starbucks-topman, wiens bedrijf vandaag op de beurs zo'n 57 miljard dollar (41 miljard euro) waard is.

 

Apps en getrouwheidsprogramma

Om dat ambitieuze doel te halen, ontvouwde Schultz een plan dat – naast expansie in China en India – vooral de vertragende groei op de Amerikaanse thuismarkt een halt moet toeroepen. In dat kader werkt de keten aan nieuwe apps, waarmee de klant bijvoorbeeld zijn bestelling al kan plaatsen nog voor hij in het Starbucks-filiaal is.

 

Daarnaast blijft Starbucks' chief digital officer Adam Brotman ook volop inzetten op de Starbucks Card en het My Starbucks Rewards-getrouwheidsprogramma. Logisch, want een kwart van alle transacties is intussen al afkomstig van die kaarthouders, die alleen al in de Verenigde Staten met meer dan 8 miljoen zijn.

 

"Theesegment heruitvinden"

Maar Starbucks zoekt ook groei buiten de vertrouwde (koffie)paden: zo wil de groep sterk groeien in het theesegment, een markt die wereldwijd zo'n 60 miljard euro vertegenwoordigt en "rijp is voor vernieuwing", aldus Howard Schultz. Starbucks nam een jaar geleden het merk Teavana over en wil "nu met thee doen wat we eerder met koffie gedaan hebben": van een basisdrank een 'beleving' maken.

 

Sinds die overname opende Starbucks bijna veertig nieuwe Teavana-verkooppunten (vooral in winkelcentra) en dit jaar staan er nog een twintigtal op de agenda. Schultz vertelde de aandeelhouders ook dat hij de volledig hertekende concepten van Teavana Fine Teas (enkel verkoop) en Tea Bar (ook consumptie ter plekke) wil gaan uitrollen in Chicago, Los Angeles en New York City.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top