Topman Schultz wil marktwaarde Starbucks verdubbelen

Topman Schultz wil marktwaarde Starbucks verdubbelen

Het Amerikaanse Starbucks wil de komende jaren flink groeien door meer in te zetten op theedochter Teavana en door expansie, met name in China en India. Dat heeft CEO Howard Schultz gezegd tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering.

Op naar 100 miljard dollar marktwaarde

Starbucks, dat meer dan 20.000 vestigingen en ruim 200.000 medewerkers telt in 64 landen, krijgt elke week dik zeventig miljoen klanten over de vloer. De groep uit Seattle sloot zijn fiscale boekjaar 2013 af met een recordomzet van 14,9 miljard dollar (10,8 miljard euro, +12%) en een nettowinst van 2,5 miljard dollar (1,8 miljard euro, +23%).

 

Toch is CEO Howard Schultz niet van plan om op zijn lauweren te gaan rusten. Tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering in Seattle liet de CEO niet de minste twijfel bestaan over zijn ambities: "We mikken op een marktwaarde van 100 miljard dollar of meer", zei de Starbucks-topman, wiens bedrijf vandaag op de beurs zo'n 57 miljard dollar (41 miljard euro) waard is.

 

Apps en getrouwheidsprogramma

Om dat ambitieuze doel te halen, ontvouwde Schultz een plan dat – naast expansie in China en India – vooral de vertragende groei op de Amerikaanse thuismarkt een halt moet toeroepen. In dat kader werkt de keten aan nieuwe apps, waarmee de klant bijvoorbeeld zijn bestelling al kan plaatsen nog voor hij in het Starbucks-filiaal is.

 

Daarnaast blijft Starbucks' chief digital officer Adam Brotman ook volop inzetten op de Starbucks Card en het My Starbucks Rewards-getrouwheidsprogramma. Logisch, want een kwart van alle transacties is intussen al afkomstig van die kaarthouders, die alleen al in de Verenigde Staten met meer dan 8 miljoen zijn.

 

"Theesegment heruitvinden"

Maar Starbucks zoekt ook groei buiten de vertrouwde (koffie)paden: zo wil de groep sterk groeien in het theesegment, een markt die wereldwijd zo'n 60 miljard euro vertegenwoordigt en "rijp is voor vernieuwing", aldus Howard Schultz. Starbucks nam een jaar geleden het merk Teavana over en wil "nu met thee doen wat we eerder met koffie gedaan hebben": van een basisdrank een 'beleving' maken.

 

Sinds die overname opende Starbucks bijna veertig nieuwe Teavana-verkooppunten (vooral in winkelcentra) en dit jaar staan er nog een twintigtal op de agenda. Schultz vertelde de aandeelhouders ook dat hij de volledig hertekende concepten van Teavana Fine Teas (enkel verkoop) en Tea Bar (ook consumptie ter plekke) wil gaan uitrollen in Chicago, Los Angeles en New York City.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top