Topman Schultz wil marktwaarde Starbucks verdubbelen | RetailDetail

Topman Schultz wil marktwaarde Starbucks verdubbelen

Topman Schultz wil marktwaarde Starbucks verdubbelen

Het Amerikaanse Starbucks wil de komende jaren flink groeien door meer in te zetten op theedochter Teavana en door expansie, met name in China en India. Dat heeft CEO Howard Schultz gezegd tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering.

Op naar 100 miljard dollar marktwaarde

Starbucks, dat meer dan 20.000 vestigingen en ruim 200.000 medewerkers telt in 64 landen, krijgt elke week dik zeventig miljoen klanten over de vloer. De groep uit Seattle sloot zijn fiscale boekjaar 2013 af met een recordomzet van 14,9 miljard dollar (10,8 miljard euro, +12%) en een nettowinst van 2,5 miljard dollar (1,8 miljard euro, +23%).

 

Toch is CEO Howard Schultz niet van plan om op zijn lauweren te gaan rusten. Tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering in Seattle liet de CEO niet de minste twijfel bestaan over zijn ambities: "We mikken op een marktwaarde van 100 miljard dollar of meer", zei de Starbucks-topman, wiens bedrijf vandaag op de beurs zo'n 57 miljard dollar (41 miljard euro) waard is.

 

Apps en getrouwheidsprogramma

Om dat ambitieuze doel te halen, ontvouwde Schultz een plan dat – naast expansie in China en India – vooral de vertragende groei op de Amerikaanse thuismarkt een halt moet toeroepen. In dat kader werkt de keten aan nieuwe apps, waarmee de klant bijvoorbeeld zijn bestelling al kan plaatsen nog voor hij in het Starbucks-filiaal is.

 

Daarnaast blijft Starbucks' chief digital officer Adam Brotman ook volop inzetten op de Starbucks Card en het My Starbucks Rewards-getrouwheidsprogramma. Logisch, want een kwart van alle transacties is intussen al afkomstig van die kaarthouders, die alleen al in de Verenigde Staten met meer dan 8 miljoen zijn.

 

"Theesegment heruitvinden"

Maar Starbucks zoekt ook groei buiten de vertrouwde (koffie)paden: zo wil de groep sterk groeien in het theesegment, een markt die wereldwijd zo'n 60 miljard euro vertegenwoordigt en "rijp is voor vernieuwing", aldus Howard Schultz. Starbucks nam een jaar geleden het merk Teavana over en wil "nu met thee doen wat we eerder met koffie gedaan hebben": van een basisdrank een 'beleving' maken.

 

Sinds die overname opende Starbucks bijna veertig nieuwe Teavana-verkooppunten (vooral in winkelcentra) en dit jaar staan er nog een twintigtal op de agenda. Schultz vertelde de aandeelhouders ook dat hij de volledig hertekende concepten van Teavana Fine Teas (enkel verkoop) en Tea Bar (ook consumptie ter plekke) wil gaan uitrollen in Chicago, Los Angeles en New York City.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.