Topman Schultz wil marktwaarde Starbucks verdubbelen

Topman Schultz wil marktwaarde Starbucks verdubbelen

Het Amerikaanse Starbucks wil de komende jaren flink groeien door meer in te zetten op theedochter Teavana en door expansie, met name in China en India. Dat heeft CEO Howard Schultz gezegd tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering.

Op naar 100 miljard dollar marktwaarde

Starbucks, dat meer dan 20.000 vestigingen en ruim 200.000 medewerkers telt in 64 landen, krijgt elke week dik zeventig miljoen klanten over de vloer. De groep uit Seattle sloot zijn fiscale boekjaar 2013 af met een recordomzet van 14,9 miljard dollar (10,8 miljard euro, +12%) en een nettowinst van 2,5 miljard dollar (1,8 miljard euro, +23%).

 

Toch is CEO Howard Schultz niet van plan om op zijn lauweren te gaan rusten. Tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering in Seattle liet de CEO niet de minste twijfel bestaan over zijn ambities: "We mikken op een marktwaarde van 100 miljard dollar of meer", zei de Starbucks-topman, wiens bedrijf vandaag op de beurs zo'n 57 miljard dollar (41 miljard euro) waard is.

 

Apps en getrouwheidsprogramma

Om dat ambitieuze doel te halen, ontvouwde Schultz een plan dat – naast expansie in China en India – vooral de vertragende groei op de Amerikaanse thuismarkt een halt moet toeroepen. In dat kader werkt de keten aan nieuwe apps, waarmee de klant bijvoorbeeld zijn bestelling al kan plaatsen nog voor hij in het Starbucks-filiaal is.

 

Daarnaast blijft Starbucks' chief digital officer Adam Brotman ook volop inzetten op de Starbucks Card en het My Starbucks Rewards-getrouwheidsprogramma. Logisch, want een kwart van alle transacties is intussen al afkomstig van die kaarthouders, die alleen al in de Verenigde Staten met meer dan 8 miljoen zijn.

 

"Theesegment heruitvinden"

Maar Starbucks zoekt ook groei buiten de vertrouwde (koffie)paden: zo wil de groep sterk groeien in het theesegment, een markt die wereldwijd zo'n 60 miljard euro vertegenwoordigt en "rijp is voor vernieuwing", aldus Howard Schultz. Starbucks nam een jaar geleden het merk Teavana over en wil "nu met thee doen wat we eerder met koffie gedaan hebben": van een basisdrank een 'beleving' maken.

 

Sinds die overname opende Starbucks bijna veertig nieuwe Teavana-verkooppunten (vooral in winkelcentra) en dit jaar staan er nog een twintigtal op de agenda. Schultz vertelde de aandeelhouders ook dat hij de volledig hertekende concepten van Teavana Fine Teas (enkel verkoop) en Tea Bar (ook consumptie ter plekke) wil gaan uitrollen in Chicago, Los Angeles en New York City.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top