Topman Unilever vraagt oplossing voor honger in de wereld

Topman Unilever vraagt oplossing voor honger in de wereld

Topman Paul Polman van Unilever wil dat landen meer geld stoppen in het oplossen van de voedseltekorten in de wereld. Hiervoor is jaarlijks omgerekend zo'n 60 miljard euro nodig. “We hebben veel meer uitgegeven aan de redding van Griekenland of Portugal. Ik zeg niet dat dit verkeerd is, maar het zet het in perspectief”, zei hij dit weekend in een interview met de Britse krant The Independent.

Projecten rond verantwoord ondernemen

Polman (56) wou als kind priester of dokter worden. Maar het draaide anders uit: hij ging aan de slag in consumentengoederen. Eerst bij Procter & Gamble, dan als financieel directeur bij Nestlé om nu Unilever te leiden. Toch legt hij wellicht daarom sterk de nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen.


Die nadruk uit zich onder meer in diverse projecten. Zo worden de bouillons van het bedrijf verrijkt met jodium en ijzer om zo dwerggroei tegen te gaan. Een ander project is het verbeteren van de leefomstandigheden van de werknemers op de theeplantages, onder meer in Tanzania. “De vraag is hoe we daar kunnen zorgen voor een goede productie met eerbied voor de natuur”, aldus Polman.


In de marge van de G8-bijeenkomst

Vorig weekend was Polman in de Britse zetel van Unilever gastheer voor de top over de honger in de wereld van de New Alliance on Food Security and Nutrition. Het gaat om een initiatief dat vorig jaar door de G8 werd opgestart en waarin naast overheden ook bedrijven als Cargill, Syngenta en Monsanto worden betrokken. Bedoeling is om tegen 2022 zowat 50 miljoen mensen uit de armoede te halen. Strategisch werd de bijeenkomst enkele dagen voor de nieuwe vergadering van de G8 in Noord-Ierland gehouden.


De bijeenkomst leverde alvast de toezegging op van zo’n 3,17 miljard euro voor projecten. Een belangrijk deel daarvan – iets meer dan 600 miljoen euro – kwam van het Britse hedgefonds TCI.


“Cynisme is gemakkelijkheidsoplossing”

De bijeenkomst was voor Polman ook een gelegenheid om samen met voorzitter Peter Brabeck-Letmathe van Nestlé bij de Britse regering aan te kloppen om bij de G8 te ageren tegen het gebruik van voedingsproducten voor de productie van biobrandstoffen.


Al is er ook kritiek: volgens een aantal actiegroepen is de steun van de multinationals zoals Unilever ingegeven door eigenbelang. “Het is makkelijk om cynisch te zijn over de inspanningen van de multinationals. Maar cynisme is de laagste vorm van verantwoordelijkheid nemen”, aldus Polman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top