Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten
Shutterstock

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Zwakke resultaten

Voor het voorbije boekjaar mag Menezes nu 3,4 miljoen pond (3,8 miljoen euro) bijschrijven op zijn bankrekening, een jaar eerder was dat nog 4,5 miljoen pond (5 miljoen euro). De bonussen van de CFO werden zelfs met ongeveer de helft verlaagd.

 

Dat de bonussen van de twee topmannen een stuk lager liggen, heeft vooral te maken met het niet behalen van enkele doelstellingen op lange termijn. Het basisloon en de bonussen op korte termijn van beide heren gingen het voorbije jaar wel omhoog, omdat de omzet in het boekjaar 2016/2017 met 4,3% was gestegen, maar de twee eerdere jaren had het bedrijf zwak gepresteerd.

 

Terugkoop aandelen

Diageo is al een tijdje bezig met het verbeteren van de resultaten, waarbij het bijvoorbeeld een aantal wijnmerken van de hand heeft gedaan, om zo meer te kunnen focussen op de belangrijke whisky- en wodkamerken. Daarnaast wist het te profiteren van de brexit en de lage positie van het pond, die de verkoop in de Europese Unie waardevoller maakte. Diageo maakte enkele weken geleden ook al bekend dat het voor 1,5 miljard pond (1,7 miljard euro) aan eigen aandelen gaat terugkopen.

 

Eind juni telde Diageo ook al meer dan 600 miljoen euro neer voor het tequilamerk Casamigos, dat in 2013 onder andere door George Clooney onder de doopvont werd gehouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top