Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten
Shutterstock

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Zwakke resultaten

Voor het voorbije boekjaar mag Menezes nu 3,4 miljoen pond (3,8 miljoen euro) bijschrijven op zijn bankrekening, een jaar eerder was dat nog 4,5 miljoen pond (5 miljoen euro). De bonussen van de CFO werden zelfs met ongeveer de helft verlaagd.

 

Dat de bonussen van de twee topmannen een stuk lager liggen, heeft vooral te maken met het niet behalen van enkele doelstellingen op lange termijn. Het basisloon en de bonussen op korte termijn van beide heren gingen het voorbije jaar wel omhoog, omdat de omzet in het boekjaar 2016/2017 met 4,3% was gestegen, maar de twee eerdere jaren had het bedrijf zwak gepresteerd.

 

Terugkoop aandelen

Diageo is al een tijdje bezig met het verbeteren van de resultaten, waarbij het bijvoorbeeld een aantal wijnmerken van de hand heeft gedaan, om zo meer te kunnen focussen op de belangrijke whisky- en wodkamerken. Daarnaast wist het te profiteren van de brexit en de lage positie van het pond, die de verkoop in de Europese Unie waardevoller maakte. Diageo maakte enkele weken geleden ook al bekend dat het voor 1,5 miljard pond (1,7 miljard euro) aan eigen aandelen gaat terugkopen.

 

Eind juni telde Diageo ook al meer dan 600 miljoen euro neer voor het tequilamerk Casamigos, dat in 2013 onder andere door George Clooney onder de doopvont werd gehouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top