Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten | RetailDetail

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten
Shutterstock

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Zwakke resultaten

Voor het voorbije boekjaar mag Menezes nu 3,4 miljoen pond (3,8 miljoen euro) bijschrijven op zijn bankrekening, een jaar eerder was dat nog 4,5 miljoen pond (5 miljoen euro). De bonussen van de CFO werden zelfs met ongeveer de helft verlaagd.

 

Dat de bonussen van de twee topmannen een stuk lager liggen, heeft vooral te maken met het niet behalen van enkele doelstellingen op lange termijn. Het basisloon en de bonussen op korte termijn van beide heren gingen het voorbije jaar wel omhoog, omdat de omzet in het boekjaar 2016/2017 met 4,3% was gestegen, maar de twee eerdere jaren had het bedrijf zwak gepresteerd.

 

Terugkoop aandelen

Diageo is al een tijdje bezig met het verbeteren van de resultaten, waarbij het bijvoorbeeld een aantal wijnmerken van de hand heeft gedaan, om zo meer te kunnen focussen op de belangrijke whisky- en wodkamerken. Daarnaast wist het te profiteren van de brexit en de lage positie van het pond, die de verkoop in de Europese Unie waardevoller maakte. Diageo maakte enkele weken geleden ook al bekend dat het voor 1,5 miljard pond (1,7 miljard euro) aan eigen aandelen gaat terugkopen.

 

Eind juni telde Diageo ook al meer dan 600 miljoen euro neer voor het tequilamerk Casamigos, dat in 2013 onder andere door George Clooney onder de doopvont werd gehouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.