Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten
Shutterstock

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Zwakke resultaten

Voor het voorbije boekjaar mag Menezes nu 3,4 miljoen pond (3,8 miljoen euro) bijschrijven op zijn bankrekening, een jaar eerder was dat nog 4,5 miljoen pond (5 miljoen euro). De bonussen van de CFO werden zelfs met ongeveer de helft verlaagd.

 

Dat de bonussen van de twee topmannen een stuk lager liggen, heeft vooral te maken met het niet behalen van enkele doelstellingen op lange termijn. Het basisloon en de bonussen op korte termijn van beide heren gingen het voorbije jaar wel omhoog, omdat de omzet in het boekjaar 2016/2017 met 4,3% was gestegen, maar de twee eerdere jaren had het bedrijf zwak gepresteerd.

 

Terugkoop aandelen

Diageo is al een tijdje bezig met het verbeteren van de resultaten, waarbij het bijvoorbeeld een aantal wijnmerken van de hand heeft gedaan, om zo meer te kunnen focussen op de belangrijke whisky- en wodkamerken. Daarnaast wist het te profiteren van de brexit en de lage positie van het pond, die de verkoop in de Europese Unie waardevoller maakte. Diageo maakte enkele weken geleden ook al bekend dat het voor 1,5 miljard pond (1,7 miljard euro) aan eigen aandelen gaat terugkopen.

 

Eind juni telde Diageo ook al meer dan 600 miljoen euro neer voor het tequilamerk Casamigos, dat in 2013 onder andere door George Clooney onder de doopvont werd gehouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan 70 landen, willen tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen, om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Bovendien sluiten een deel mogelijk de deuren.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Back to top