RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Penny
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wat kunnen we leren van het “True pricing”-experiment van Penny?

icon
Food25 januari, 2024

Discounter Penny deed vorig jaar een gewaagde stunt: de Duitse keten rekende de “ware prijzen” van producten aan, inclusief milieu- en gezondheidsimpact. Weinig duurzame producten werden zo plots een pak minder aantrekkelijk…

Dubbel zo duur

In augustus vorig jaar werd mozzarella bij discountsupermarkt Penny plots driekwart duurder, Maasdammerkaas en Weense worst verdubbelden bijna in prijs. De keten rekende in alle 2150 Duitse vestigingen een week lang de “echte prijzen” aan voor negen producten. Met de sensibiliseringsactie wilde de retailer de impact van voeding op klimaat, water, bodem en gezondheid duidelijk maken.

De keten presenteert nu ook de resultaten van de actie. Niet alleen de verkoopcijfers werden geanalyseerd, ook werden meer dan 2000 consumenten ondervraagd, bericht Lebensmittel Zeitung. De terugval van de verkoop spreekt boekdelen: de verkoopcijfers acht van de negen producten daalde. Gewone mozzarella werd bijvoorbeeld 43% minder gekocht, biologische mozzarella 29% minder.

Duidelijk bewuster

Prijs is onomstotelijk hét argument: 85% van de klanten die de producten niet kochten, vond ze te duur. Slechts 46% antwoordde milieuaspecten niet belangrijk te vinden. Het enige product waarvan meer werd verkocht, was een vleesvervanger: die werd ook maar 5% duurder. Hoe hoger de milieutoeslag, hoe groter de vraaguitval, zagen ze bij Penny.

Nudgen aan de hand van de prijs werkt dus, reageert Antoine Geerinckx van CO2Logic: “Mensen hebben niet méér geld over voor producten die ongezond zijn of een hoge milieuvoetafdruk hebben. Als de echte kost zou doorgerekend worden, zou je consumenten dus naar duurzamere producten stuwen.”

De actie was dan ook wel degelijk een succes: 53% van de respondenten zei dat de campagne hen bewuster had gemaakt van de werkelijke kosten van voedsel, terwijl 38% vond dat de actie een politiek debat op gang had gebracht. Al pakte dat debat niet altijd in het voordeel van Penny uit: 46% noemde de campagne greenwashing. De kritiek luidde immers dat niet alle kosten in rekening zijn gebracht en dat de supermarktketen verder wel met (te) lage prijzen blijft uitpakken. Een soortgelijke “true pricing”-actie van Albert Heijn over de ware prijs van koffie kreeg eveneens kritiek.

(Dit artikel werd donderdagavond bijgewerkt om de reactie van Antoine Geerinckx toe te voegen)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN