Twee Belgen weg aan top Sara Lee

Twee Belgen weg aan top Sara Lee
Onze landgenoten Marleen Vaesen (verantwoordelijk voor alle koffie- en theeactiviteiten van Sara Lee buiten West-Europa) en Marc Telen (haar collega voor België) moeten weg bij het voedingsconcern. Het vertrek van beiden kadert in de splitsing van Sara Lee in een vlees- en een drankenproducent.

Reorganisatie van top én bedrijf

Tegelijk maakte het concern de benoeming bekend van Eugenio Minvielle tot Chief Operating Officer (COO) van de divisie International Coffee and Tea Developed Markets en van Harm-Jan van Pelt tot COO van de divisie Rest of World. Beiden zullen rapporteren aan CEO Michiel Herkemij. "Mijn vertrek is het gevolg van die reorganisatie", bevestigt Vaesen aan zakenblad Trends. Sara Lee kondigde begin vorig jaar aan dat het concern zou splitsen: de aparte vleesverwerkingsdivisie blijft als Sara Lee door het leven gaan.

 

Philippe Schaillee, momenteel general manager voor Sara Lee's snacks in Noord-Amerika, is dan weer de vervanger van Telen bij Coffee & Tea Belgium, dat deel zal uitmaken van de verzelfstandigde koffie- en theedivisie (die D.E. Master Blenders 1753 zal heten). Het bedrijf zal actief zijn in Europa, Brazilië, Australië en Thailand met behalve Douwe Egberts, Senseo en Pickwick ook nog L'Or EspressO (de Nespresso-concurrent), Marcilla, Pilão, Moccona en Hornimans als merken. Sara Lee wil het nieuwe bedrijf laatste nog dit jaar naar de beurs van Amsterdam brengen.

 

Geen fin-de-carrière

Marleen Vaesen, die jaren aan het hoofd stond van de Belgische koffie- en theeactiviteiten van Sara Lee alvorens door te groeien tot senior vicepresident, werkte ruim 12 jaar voor Sara Lee. Daarvoor was ze aan de slag bij Procter & Gamble. Vaesen is alvast niet van plan om op haar lauweren te gaan rusten: "Ik ben nog maar pas weg en wil nadenken over de toekomst, maar ik ben al gecontacteerd voor nieuwe bestuursmandaten en leg ook contacten voor een nieuwe leidinggevende operationele rol”.

 

(Update door Maarten Reul)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top