Twee Belgen weg aan top Sara Lee

Twee Belgen weg aan top Sara Lee
Onze landgenoten Marleen Vaesen (verantwoordelijk voor alle koffie- en theeactiviteiten van Sara Lee buiten West-Europa) en Marc Telen (haar collega voor België) moeten weg bij het voedingsconcern. Het vertrek van beiden kadert in de splitsing van Sara Lee in een vlees- en een drankenproducent.

Reorganisatie van top én bedrijf

Tegelijk maakte het concern de benoeming bekend van Eugenio Minvielle tot Chief Operating Officer (COO) van de divisie International Coffee and Tea Developed Markets en van Harm-Jan van Pelt tot COO van de divisie Rest of World. Beiden zullen rapporteren aan CEO Michiel Herkemij. "Mijn vertrek is het gevolg van die reorganisatie", bevestigt Vaesen aan zakenblad Trends. Sara Lee kondigde begin vorig jaar aan dat het concern zou splitsen: de aparte vleesverwerkingsdivisie blijft als Sara Lee door het leven gaan.

 

Philippe Schaillee, momenteel general manager voor Sara Lee's snacks in Noord-Amerika, is dan weer de vervanger van Telen bij Coffee & Tea Belgium, dat deel zal uitmaken van de verzelfstandigde koffie- en theedivisie (die D.E. Master Blenders 1753 zal heten). Het bedrijf zal actief zijn in Europa, Brazilië, Australië en Thailand met behalve Douwe Egberts, Senseo en Pickwick ook nog L'Or EspressO (de Nespresso-concurrent), Marcilla, Pilão, Moccona en Hornimans als merken. Sara Lee wil het nieuwe bedrijf laatste nog dit jaar naar de beurs van Amsterdam brengen.

 

Geen fin-de-carrière

Marleen Vaesen, die jaren aan het hoofd stond van de Belgische koffie- en theeactiviteiten van Sara Lee alvorens door te groeien tot senior vicepresident, werkte ruim 12 jaar voor Sara Lee. Daarvoor was ze aan de slag bij Procter & Gamble. Vaesen is alvast niet van plan om op haar lauweren te gaan rusten: "Ik ben nog maar pas weg en wil nadenken over de toekomst, maar ik ben al gecontacteerd voor nieuwe bestuursmandaten en leg ook contacten voor een nieuwe leidinggevende operationele rol”.

 

(Update door Maarten Reul)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur – “Be afraid, be very afraid…”

09/12/2016

Foodretailers kregen afgelopen week een lesje innovatie van Amazon. Foodfabrikanten vierden intussen feest, tenzij ze druk waren met ruziemaken. Hier is het weekoverzicht van RetailDetail Food

“Het is de ondernemer die het verschil maakt.”

09/12/2016

Het aantal franchisesupermarkten blijft maar toenemen en de openingsuren breiden verder uit. Het aanbod neemt dus toe, maar de vraag stagneert. “Waar willen we eigenlijk naartoe?”, vragen Sophie Boval en Luc Bormans (APLSIA) zich af. 

Suikertaks blijft enkel voor frisdranken

09/12/2016

De regering heeft beslist om de suikertaks niet uit te breiden naar alle suikerhoudende producten. De suikertaks werd in een eerste fase ingevoerd voor frisdranken, maar zou later ook voor andere producten tellen. Dat zal nu niet het geval zijn.

RetailDetail Food bedient carnivoren

09/12/2016

Het elfde nummer van onze gepersonaliseerde inspiratiekrant RetailDetail Food is er eentje voor vleeseters. Je kunt het nu al online lezen.

Match op de De Keyserlei sluit de deuren

09/12/2016

Het filiaal van supermarktketen Match op de De Keyserlei in Antwerpen sluit op 17 december de deuren. De vestiging was te vinden onder bioscoop UGC, maar de verkoopcijfers waren al van de opening enkele jaren geleden niet goed.

Carrefour lanceert unieke wachtrij in alle winkels

09/12/2016

Supermarktketen Carrefour gaat de unieke wachtrij in al zijn hypermarkten gebruiken. Momenteel wordt het systeem al getest in negen vestigingen, maar vanwege het succes wordt het binnenkort gebruikt in alle winkels.

Back to top