Uniform lastenboek voor rundvlees op komst

Uniform lastenboek voor rundvlees op komst

De grootwarenhuisketens Delhaize, Carrefour en Colruyt gebruiken vanaf 1 juli dezelfde lastenboeken voor de aankoop van hun rundvlees. De vereenvoudiging moet de kosten van de controle omlaag halen en de verhandelbaarheid van het vlees verhogen.

Wirwar aan labels en procedures

De lastenboeken bepalen de eisen die de afnemers stellen aan de veehouders, de voederproducenten, de transporteurs, het slachthuis, de uitsnijderijen en de groothandel. De bepalingen slaan op hun manier van werken en op het respect voor het dierenwelzijn. Die moeten zowel via zelfcontrole als via certificering door een externe instantie op peil worden gehouden.

 

De invoering van dergelijke kwaliteitslogo’s en certificeringen werd op gang getrokken na de dioxinecrisis in België en hadden tot doel om het vertrouwen van de consument in het vlees van eigen bodem te herstellen.

 

Via de opstart van het Meritus-label voor rundsvlees in 1997 lukte dat eerst ook, tot een diversiteit aan labels en lastenboeken ontstond. Zo kwam Wallonië met het keurmerk BBQS (Blanc Bleu Qualité Supérieure) voor vlees van het Witblauw-ras. Carrefour en GB voerden dan weer de Filière Qualité Carrefour in, terwijl de groep Mestdagh met Promeat kwam. Match en Cora hadden dan weer EDO, en Colruyt antwoordde met Kwaliteitsvlees Colruyt, dat extern gecontroleerd werd door Quality Control. Alleen Delhaize bleef op Meritus steunen.

 

Distributeurs stappen in eengemaakt systeem

Onderzoek naar de diverse lastenboeken van Carrefour, Delhaize, Colruyt en Cora leerde evenwel dat er weinig grote verschillen waren. Toch dienden landbouwers en vleesverwerkers die aan meerdere ketens wensten te leveren, steeds andere procedures te volgen.

 

Om deze veelheid weer overzichtelijk te maken, komt er vanaf 1 juli een eengemaakt lastenboek, waarop het toezicht is toevertrouwd aan de interprofessionele organisatie Belbeef. Deze is samengesteld uit vertegenwoordigers van de landbouwsector, de slachthuizen, de uitsnijderijen, de groothandel en de veevoederindustrie. De controles bij de landbouwers wordt door de vzw Codiplan opgevolgd, die in de slachthuizen en uitsnijderijen door de Federatie van de vleesverwerkende nijverheid Febev.

 

Intussen blijft er wel gehakketak tussen de landbouworganisaties en Febev over de omrekening van een warm geslacht gewicht naar een koud gewicht. Normaal moet dan 2% worden afgetrokken, maar de vleesverwerkers willen voor het witblauwe ras een hogere aftrek toepassen. En daar zijn de landbouworganisaties het dan weer niet mee eens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top