Unilever strijdt tegen weggooien voedsel | RetailDetail

Unilever strijdt tegen weggooien voedsel

Unilever strijdt tegen weggooien voedsel
Unilever bindt de strijd aan tegen het weggooien van overtollig voedsel door restaurantuitbaters en traiteurs. Via bewustwording en een goede bijsturing kan de verspilling tot 90 procent worden teruggedrongen, meent de multinational.

Tot 90% minder verspillen

De eerste resultaten van een test bij vier chefs uit België, vier chefs uit Nederland en één chef uit Frankrijk zijn alvast positief, zegt Unilever. Bovendien geeft dat ook financieel een hele besparing: een ton weggegooid keukenafval kost zo’n 2.000 euro aan verwerking en belastingen.

 

De aanpak van Unilever startte met het in kaart brengen van de voedseloverschotten, omdat veel restaurateurs zich niet bewust zijn van de omvang van het probleem. Zo stelde de chef van het restaurant een van rusthuis in Dilbeek na een audit vast dat hij dagelijks niet de gedachte 3 à 4 kg weggooide, maar wel 7 kg. Door minder garnituur aan te brengen en elke schotel zorgvuldig te wegen, kon de chef zijn voedingsafval met liefst 90% terugdringen.

 

Consument gevoelig voor afvalprobleem

Na de kwantitatieve analyse gaf Unilever ook tips mee: zo leidde dit bijvoorbeeld bij een delicatessenzaak in Erpe-Mere naar het gebruik van scherpere messen voor de charcuteriesnijmachine. Voorts gaan bloemkoolharten en komkommerzaad er niet langer naar het afval, maar worden ze gebruikt voor de soep.

 

Met dit ‘Wise up on Waste’-programma speelt Unilever Food Solutions in op de gevoeligheid van de consument voor het weggooien van voeding. Een peiling bij 4000 menen in acht landen leerde het bedrijf dat 66% van de westerse bevraagden het belangrijk vindt te weten wat er met het voedselafval gebeurt. In China, Brazilië en Turkije stijgt dat zelfs boven de 90%. Unilever zet onder meer de merken Knorr, Amora, Becel, Solo, Lipton en Bi-Fi in de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top