Tot 90% minder verspillen
De eerste resultaten van een test bij vier chefs uit België, vier chefs uit Nederland en één chef uit Frankrijk zijn alvast positief, zegt Unilever. Bovendien geeft dat ook financieel een hele besparing: een ton weggegooid keukenafval kost zo’n 2.000 euro aan verwerking en belastingen.
De aanpak van Unilever startte met het in kaart brengen van de voedseloverschotten, omdat veel restaurateurs zich niet bewust zijn van de omvang van het probleem. Zo stelde de chef van het restaurant een van rusthuis in Dilbeek na een audit vast dat hij dagelijks niet de gedachte 3 à 4 kg weggooide, maar wel 7 kg. Door minder garnituur aan te brengen en elke schotel zorgvuldig te wegen, kon de chef zijn voedingsafval met liefst 90% terugdringen.
Consument gevoelig voor afvalprobleem
Na de kwantitatieve analyse gaf Unilever ook tips mee: zo leidde dit bijvoorbeeld bij een delicatessenzaak in Erpe-Mere naar het gebruik van scherpere messen voor de charcuteriesnijmachine. Voorts gaan bloemkoolharten en komkommerzaad er niet langer naar het afval, maar worden ze gebruikt voor de soep.
Met dit ‘Wise up on Waste’-programma speelt Unilever Food Solutions in op de gevoeligheid van de consument voor het weggooien van voeding. Een peiling bij 4000 menen in acht landen leerde het bedrijf dat 66% van de westerse bevraagden het belangrijk vindt te weten wat er met het voedselafval gebeurt. In China, Brazilië en Turkije stijgt dat zelfs boven de 90%. Unilever zet onder meer de merken Knorr, Amora, Becel, Solo, Lipton en Bi-Fi in de markt.