Unilever strijdt tegen weggooien voedsel

Unilever strijdt tegen weggooien voedsel
Unilever bindt de strijd aan tegen het weggooien van overtollig voedsel door restaurantuitbaters en traiteurs. Via bewustwording en een goede bijsturing kan de verspilling tot 90 procent worden teruggedrongen, meent de multinational.

Tot 90% minder verspillen

De eerste resultaten van een test bij vier chefs uit België, vier chefs uit Nederland en één chef uit Frankrijk zijn alvast positief, zegt Unilever. Bovendien geeft dat ook financieel een hele besparing: een ton weggegooid keukenafval kost zo’n 2.000 euro aan verwerking en belastingen.

 

De aanpak van Unilever startte met het in kaart brengen van de voedseloverschotten, omdat veel restaurateurs zich niet bewust zijn van de omvang van het probleem. Zo stelde de chef van het restaurant een van rusthuis in Dilbeek na een audit vast dat hij dagelijks niet de gedachte 3 à 4 kg weggooide, maar wel 7 kg. Door minder garnituur aan te brengen en elke schotel zorgvuldig te wegen, kon de chef zijn voedingsafval met liefst 90% terugdringen.

 

Consument gevoelig voor afvalprobleem

Na de kwantitatieve analyse gaf Unilever ook tips mee: zo leidde dit bijvoorbeeld bij een delicatessenzaak in Erpe-Mere naar het gebruik van scherpere messen voor de charcuteriesnijmachine. Voorts gaan bloemkoolharten en komkommerzaad er niet langer naar het afval, maar worden ze gebruikt voor de soep.

 

Met dit ‘Wise up on Waste’-programma speelt Unilever Food Solutions in op de gevoeligheid van de consument voor het weggooien van voeding. Een peiling bij 4000 menen in acht landen leerde het bedrijf dat 66% van de westerse bevraagden het belangrijk vindt te weten wat er met het voedselafval gebeurt. In China, Brazilië en Turkije stijgt dat zelfs boven de 90%. Unilever zet onder meer de merken Knorr, Amora, Becel, Solo, Lipton en Bi-Fi in de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top