Unilever strijdt tegen weggooien voedsel | RetailDetail

Unilever strijdt tegen weggooien voedsel

Unilever strijdt tegen weggooien voedsel
Unilever bindt de strijd aan tegen het weggooien van overtollig voedsel door restaurantuitbaters en traiteurs. Via bewustwording en een goede bijsturing kan de verspilling tot 90 procent worden teruggedrongen, meent de multinational.

Tot 90% minder verspillen

De eerste resultaten van een test bij vier chefs uit België, vier chefs uit Nederland en één chef uit Frankrijk zijn alvast positief, zegt Unilever. Bovendien geeft dat ook financieel een hele besparing: een ton weggegooid keukenafval kost zo’n 2.000 euro aan verwerking en belastingen.

 

De aanpak van Unilever startte met het in kaart brengen van de voedseloverschotten, omdat veel restaurateurs zich niet bewust zijn van de omvang van het probleem. Zo stelde de chef van het restaurant een van rusthuis in Dilbeek na een audit vast dat hij dagelijks niet de gedachte 3 à 4 kg weggooide, maar wel 7 kg. Door minder garnituur aan te brengen en elke schotel zorgvuldig te wegen, kon de chef zijn voedingsafval met liefst 90% terugdringen.

 

Consument gevoelig voor afvalprobleem

Na de kwantitatieve analyse gaf Unilever ook tips mee: zo leidde dit bijvoorbeeld bij een delicatessenzaak in Erpe-Mere naar het gebruik van scherpere messen voor de charcuteriesnijmachine. Voorts gaan bloemkoolharten en komkommerzaad er niet langer naar het afval, maar worden ze gebruikt voor de soep.

 

Met dit ‘Wise up on Waste’-programma speelt Unilever Food Solutions in op de gevoeligheid van de consument voor het weggooien van voeding. Een peiling bij 4000 menen in acht landen leerde het bedrijf dat 66% van de westerse bevraagden het belangrijk vindt te weten wat er met het voedselafval gebeurt. In China, Brazilië en Turkije stijgt dat zelfs boven de 90%. Unilever zet onder meer de merken Knorr, Amora, Becel, Solo, Lipton en Bi-Fi in de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".