Unilever strijdt tegen weggooien voedsel

Unilever strijdt tegen weggooien voedsel
Unilever bindt de strijd aan tegen het weggooien van overtollig voedsel door restaurantuitbaters en traiteurs. Via bewustwording en een goede bijsturing kan de verspilling tot 90 procent worden teruggedrongen, meent de multinational.

Tot 90% minder verspillen

De eerste resultaten van een test bij vier chefs uit België, vier chefs uit Nederland en één chef uit Frankrijk zijn alvast positief, zegt Unilever. Bovendien geeft dat ook financieel een hele besparing: een ton weggegooid keukenafval kost zo’n 2.000 euro aan verwerking en belastingen.

 

De aanpak van Unilever startte met het in kaart brengen van de voedseloverschotten, omdat veel restaurateurs zich niet bewust zijn van de omvang van het probleem. Zo stelde de chef van het restaurant een van rusthuis in Dilbeek na een audit vast dat hij dagelijks niet de gedachte 3 à 4 kg weggooide, maar wel 7 kg. Door minder garnituur aan te brengen en elke schotel zorgvuldig te wegen, kon de chef zijn voedingsafval met liefst 90% terugdringen.

 

Consument gevoelig voor afvalprobleem

Na de kwantitatieve analyse gaf Unilever ook tips mee: zo leidde dit bijvoorbeeld bij een delicatessenzaak in Erpe-Mere naar het gebruik van scherpere messen voor de charcuteriesnijmachine. Voorts gaan bloemkoolharten en komkommerzaad er niet langer naar het afval, maar worden ze gebruikt voor de soep.

 

Met dit ‘Wise up on Waste’-programma speelt Unilever Food Solutions in op de gevoeligheid van de consument voor het weggooien van voeding. Een peiling bij 4000 menen in acht landen leerde het bedrijf dat 66% van de westerse bevraagden het belangrijk vindt te weten wat er met het voedselafval gebeurt. In China, Brazilië en Turkije stijgt dat zelfs boven de 90%. Unilever zet onder meer de merken Knorr, Amora, Becel, Solo, Lipton en Bi-Fi in de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top