Unilever verkoopt Bertolli aan Japanners

Unilever verkoopt Bertolli aan Japanners

Unilever heeft de pastasauzenmerken Ragu en Bertolli in Noord-Amerika verkocht aan het Japanse Mizkan. In Europa en Latijns-Amerika blijft het bedrijf wel het merk Bertolli behouden.

Nieuwe strategie

De verkoop van de merken in Noord-Amerika zou goed zijn voor een bedrag van 2,15 miljard dollar (1,6 miljard euro). De verkoop geldt als de volgende stap in de strategie van Unilever om steeds meer te focussen op producten voor persoonlijke hygiëne, die een grotere marge hebben, en echt grote merken zoals Knorr.

 

Unilever verkocht vorig jaar ook al enkele merken in Noord-Amerika en hoopt ook nog de producten van Slim-Fast van de hand te doen. Met de verkoop van de sausmerken verkocht Unilever ook enkele productiebedrijven in de VS. Ragu en Bertolli hebben jaarlijks een omzet van ongeveer 440 miljoen euro. Verwacht wordt dat de deal eind juni volledig rond zal zijn.

 

Internationale expansie

De koper, Mizkan, is een Japans bedrijf dat al 210 jaar bestaat en vooral kruiden, olies, kookwijnen en aanverwanten verkoopt. Sinds 2011 kocht het al enkele Europese en Amerikaanse merken om zo verder te groeien buiten de Japanse markt.

 

"Deze transactie is een belangrijke mijlpaal in onze globale expansiestrategie", aldus CEO Kazuhide Nakano: "We zijn er zeker van dat deze transactie ons zal verder helpen om onze doelen van diversificatie en expansie van onze internationale voetafdruk te behalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top