Unilever verkoopt Bertolli aan Japanners

Unilever verkoopt Bertolli aan Japanners

Unilever heeft de pastasauzenmerken Ragu en Bertolli in Noord-Amerika verkocht aan het Japanse Mizkan. In Europa en Latijns-Amerika blijft het bedrijf wel het merk Bertolli behouden.

Nieuwe strategie

De verkoop van de merken in Noord-Amerika zou goed zijn voor een bedrag van 2,15 miljard dollar (1,6 miljard euro). De verkoop geldt als de volgende stap in de strategie van Unilever om steeds meer te focussen op producten voor persoonlijke hygiëne, die een grotere marge hebben, en echt grote merken zoals Knorr.

 

Unilever verkocht vorig jaar ook al enkele merken in Noord-Amerika en hoopt ook nog de producten van Slim-Fast van de hand te doen. Met de verkoop van de sausmerken verkocht Unilever ook enkele productiebedrijven in de VS. Ragu en Bertolli hebben jaarlijks een omzet van ongeveer 440 miljoen euro. Verwacht wordt dat de deal eind juni volledig rond zal zijn.

 

Internationale expansie

De koper, Mizkan, is een Japans bedrijf dat al 210 jaar bestaat en vooral kruiden, olies, kookwijnen en aanverwanten verkoopt. Sinds 2011 kocht het al enkele Europese en Amerikaanse merken om zo verder te groeien buiten de Japanse markt.

 

"Deze transactie is een belangrijke mijlpaal in onze globale expansiestrategie", aldus CEO Kazuhide Nakano: "We zijn er zeker van dat deze transactie ons zal verder helpen om onze doelen van diversificatie en expansie van onze internationale voetafdruk te behalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top