Unilever verkoopt Bertolli aan Japanners | RetailDetail

Unilever verkoopt Bertolli aan Japanners

Unilever verkoopt Bertolli aan Japanners

Unilever heeft de pastasauzenmerken Ragu en Bertolli in Noord-Amerika verkocht aan het Japanse Mizkan. In Europa en Latijns-Amerika blijft het bedrijf wel het merk Bertolli behouden.

Nieuwe strategie

De verkoop van de merken in Noord-Amerika zou goed zijn voor een bedrag van 2,15 miljard dollar (1,6 miljard euro). De verkoop geldt als de volgende stap in de strategie van Unilever om steeds meer te focussen op producten voor persoonlijke hygiëne, die een grotere marge hebben, en echt grote merken zoals Knorr.

 

Unilever verkocht vorig jaar ook al enkele merken in Noord-Amerika en hoopt ook nog de producten van Slim-Fast van de hand te doen. Met de verkoop van de sausmerken verkocht Unilever ook enkele productiebedrijven in de VS. Ragu en Bertolli hebben jaarlijks een omzet van ongeveer 440 miljoen euro. Verwacht wordt dat de deal eind juni volledig rond zal zijn.

 

Internationale expansie

De koper, Mizkan, is een Japans bedrijf dat al 210 jaar bestaat en vooral kruiden, olies, kookwijnen en aanverwanten verkoopt. Sinds 2011 kocht het al enkele Europese en Amerikaanse merken om zo verder te groeien buiten de Japanse markt.

 

"Deze transactie is een belangrijke mijlpaal in onze globale expansiestrategie", aldus CEO Kazuhide Nakano: "We zijn er zeker van dat deze transactie ons zal verder helpen om onze doelen van diversificatie en expansie van onze internationale voetafdruk te behalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.