Varkenscrisis: Colruyt geeft aftrap prefinanciering solidariteitsfonds | RetailDetail

Varkenscrisis: Colruyt geeft aftrap prefinanciering solidariteitsfonds

Varkenscrisis: Colruyt geeft aftrap prefinanciering solidariteitsfonds

In afwachting van de praktische uitwerking van een solidariteitsfonds voor de Belgische varkenskwekers wil Colruyt een sterk signaal geven: de supermarktgroep gaat het solidariteitsfonds prefinancieren voor anderhalf miljoen euro.

 

Werk maken van duurzame oplossingen

Colruyt Group is verheugd dat het ketenoverleg een eerste stap heeft kunnen zetten, met het akkoord over de oprichting van een solidariteitsfonds voor de Belgische varkenskwekers. Het is nu wachten op de praktische uitwerking van het fonds en op de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteit, maar de groep wil al een sterk signaal geven en engageert zich om het solidariteitsfonds te prefinancieren met 1,5 miljoen euro.

 

Het op 22 december bereikte akkoord voorziet in totaal een prefinanciering van 7,5 miljoen euro, afkomstig van de grootdistributie, de slagers en de horeca. Daartoe werd een oproep gedaan aan de leden van het ketenoverleg.

 

Colruyt Group benadrukt wel dat er nu verder werk dient gemaakt te worden van duurzame structurele oplossingen voor de overproductie in de Belgische varkenssector. Daartoe wil de groep een positieve bijdrage blijven leveren aan het ketenoverleg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.